Омировият епос - начало на старогръцката литература

Омировият епос - начало на старогръцката литература
ОМИР

     Епосът като литературен род е най-рано възникналият литературен род. Появява се през 8 в. пр. Хр. В основата му стои разказ за събития от славното минало. Биват два вида епос: 

  1. митологичен или архаичен епос;  
  2. героичен или класически епос.  

По размер  епоса също се дели на две:

  1. Хекзаметър - стихотворен размер, състоящ се от шест стъпки.  
  2. Цезура - кратка пауза, която разделя хекзаметъра на 3 или 4 части. 

Изпълнители на епоса са странстващи певци:  

  1. Аед - на старогръцки aoidós – певец, от глагола áidô, пея;  
  2. Рапсод - от старогръцки rapsodos от rapto – съшиване и ode – песен. 

Омир и неговата личност 

     Съществуват седем различни биографии на поета, като най-пълната от тях е тази на Херодот. Биографичните данни са съчетани с легенди поради огромното значение на поета в древногръцката култура. Отава отворен и т.н. "Омиров въпрос "  свързан със съществуването на Омир и авторството на „Илиада“ и „Одисея“.  Съществуват редица теории:  

  • унитаристка теза; 
  • аналитическа теза; 
  • теория на основното зърно или на разширяването;  
  • теория на компилирането. 

Характерно за Омировия епос е: 

  • повествователен характер;  
  • обективност;  
  • липса на психологизъм;  
  • колективизъм; 
  • епическа дистанция;  
  • традиционност и стандартност.  
  • разгърнати сравнения;  
  • ретардация- забавяне на развръзката в художественото произведение;  
  • ретроспекция;  
  • повторения и постоянни епитети;  
  • плоскостно изображение   
  • монументалност 

Сравнение между поемите „Илиада“ и „Одисея“ 

    „Илиада“ и „Одисея“ са основен източник на информация за изучаването на Древна Гърция Има следните разлики между поемите:  

  • теми; 
  • поетика; 
  • намеса на боговете; 
  • фактологически разминавания; 
  • време на написване и обем; 
  • композиция; 
  • герои. 
  • Основни черти на епическия герой 
  • Физическа и социална мощ  
  • Олицетворява старогръцкия идеал за красота – калокагатия; 
  • Висока нравственост; 

Забележително е и изобразяването на войнска етика: 

  • стремеж към слава; 
  • доблест; 
  • войнска чест; 
  • айдос; 
  • немезис. 
  • Крайности в поведението на героя 
  • Менос – означава сила, мощ, ярост;
  • Хюбрис – нарушаване на свещените законите на боговете; 
  • Ате – заслепение, заблуда. 


Образът не героите в епоса се характеризира с:

  1. Идеализация; 
  2. Липса на психологизъм; 
  3. Употреба на постоянни епитети. 

Коментари