Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Вътрешна организация на обучението в Англия , Франция и Германия

   И до днес началната възраст за обучение в отделните страни е различна. Не е еднакъв и срокът на задължителното обучение. 

АНГЛИЯ


В Англия задължителното обучение се отнася за подрастващите от 5 до 16-годишна възраст. Началната училищна степен обхваща децата на възраст от 5 до 11 (най-много до 12) години и се дели на две степени: 

  1. училище за малки деца
  2.  начално училище Първата степен обхваща децата на възраст от 5 до 7 години. 


Предучилищните детски заведения са два вида:

  1. т.н. детски градини  
  2. предучилищни групи за игра. 


Първите са подчинени на началните училища, т.е. на Министерството на образованието и науката, а вторите - на Министерството на социалните грижи. "Истинското начално училище" обхваща децата на възраст от 7 до 11, най-много до 12 години. Средната степен обхваща учениците от 11 до 18-19-го-дишна възраст и се реализира в следните видове училища: 

  • граматически училища със 7-годишен срок на обучение; 
  • технически училища също с такъв срок; 
  • съвременни училища обикновено до навършване на задължителната за обучение 16-годишна възраст или  до  полагане  на  зрелостен  изпит;   
  • обединени  училища  -главно за ученици от 11 до 16-годишна възраст, които след това преминават в други училища или остават до завършване на пълно средно образование. 
   По-нататъшното образование включва както висшето образование в университети и институти, така и различни колежи, а също образованието и квалификацията на възрастни.



ФРАНЦИЯ




   Във Франция предучилищното възпитание е силно развито, макар че не е задължително. 
   Френската детска градина обхваща почти 100% от 5-годишните деца. 
   Началното училище обхваща пет години от 3 до 7-ми клас и се дели на три цикъла: подготвителен  с продължителност 1 година; елементарен и среден съответно две години. 
   Средното училище има продължителност 7 години и се дели на две степени. Първата е с продължителност 4 години (от 6-ти до 3-ти клас). Нарича се степен за наблюдение и ориентация и има три секции - класическа, съвременна и смесена (преходна). В четвърти клас се извършва ориентиране към общообразователен или професионален лицей за получаване на диплом за зрелост или към колежи за професионално-техническо образование. Втората степен е с продължителност 3 години (от 2-ри до випускния (нулевия) клас). Във Франция съществува и т.нар. обединено училище в което постъпват учениците след 11-годишна възраст. Те се обучават в него четири години, като последната година от задължителното образование продължават в общообразователни или професионални лицеи за получаване на диплом за зрелост или постъпват за получаване само на професионална подготовка. 
   Френската образователна система е силно централизирана.

ГЕРМАНИЯ



Училище  Firstwald-Gymnasium в Германия
Училище  Firstwald-Gymnasium в Германия
 Германското учебно дело е децентрализирано и е подчинено на държавните власти на отделните лендери (провинции).
   Предучилищните заведения (детски градини и детски ясли) обхващат децата от 3 до 6-годишна възраст. Една част от тях са държавни, а другата - частни, главно на църквата. В някои лендери към началните училища има нулеви класове за подготовка на децата за училище. Друга форма са т.н. училищни детски градини, където се подготвят за училище деца, навършили 6-годишна възраст, без да са още "училищно зрели". 
  Общообразователното училище включва задължително обучение на всички ученици от първи до девети клас (в някои лендери и до десети клас), като началната училищна възраст е навършени шест години. Вътрешно са обособени: начално училище от първи до четвърти клас (в Берлин до шести клас). През първите две години учениците се обучават от един учител, а след това от учители с различни специализации. Началната степен на средното училище включва т.н. ориентировъчна степен (пети и шести клас), която е свързана със следващите видове средни училища, без да е насочена пряко към тях. Приемането на учениците в тях се извършва направо от началното училище, като изключение правят гимназиите, за които има различни приемни изпити, съществуват следните видове средни училища: 
  • гимназии ,които след 7 или 9-годишно обучение осигуряват диплом за зрелост, изискващ се за постъпване във ВУЗ; 
  • главни училища с продължителност 9 години без заключителен изпит, като учениците могат след това по желание да посещават десети клас; реални училища с четиригодишен курс на обучение, като учениците след това могат да продължат образованието си в горните училища или в професионални училища: 
  • обединени училища, които интегрират всички видове средни училища; 
  • професионални училища (след девети или десети клас) за придобиване на професия или за получаване на диплома за зрелост за постъпване в определени ВУЗ; 
  • различни допълнителни форми и курсове за получаване на зрелостно свидетелство.


   В повечето европейски страни началната възраст за постъпване в училище е 6 години (Австрия, Белгия, Германия, Исландия, Испания, Италия, Люксембург, Норвегия, Португалия, Франция, Швейцария, Чехия, Словакия, Унгария, Словения, Хърватска и др.)- В Ирландия и Холандия децата постъпват на училище на 4-годишна възраст, в Англия - на 5-годишна възраст, а в Дания, Филандия и Швеция - на 7-годишна възраст. Още по-големи различия съществуват по отношение на продължителността на началното, основното и средното образование в отделните страни.

   По-големите или по-малки различия в началната и крайната възраст за обучение в училище, в продължителността на задължителното обучение, в образователните институции и др. се обуславят от сложен комплекс фактори и условия: социално-икономически, културно-исторически, геополитически, педагогически, психо-физиологически и т.н. Колкото по-богата е материалната и духовната култура на дадена страна, колкото по-съвършени са формите на държавното управление в нея, толкова по-високо развита е образователната система в нея. Върху учебното дело определено влияние оказват и някои национални особености, традиции и др. В съвременни условия е налице тенденцията за известно понижаване на началната възраст за обучение и удължаване на продължителността на задължителното обучение, за превръщане на обучението в перманентен процес, което не приключва дори и при хората на т.н. трета възраст. С основание обаче редица учени предупреждават, че прекомерното понижаване на началната възраст за обучение е нецелесъобразно, тъй като преждевременното занимаване на децата с учебен (умствен) труд може да забави тяхното физическо развитие. Освен това колкото децата са по-малки и по-често боледуват, толкова по-голяма е опасността от взаимни заразявания.

Коментари