Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература


     Понятие е абстрактна идея, която е обобщена от конкретни примери. Литературоведските понятия се учат по два начина - по пътя на наблюдението и по пътя на дефинициите. Класическото преподаване на понятия в литературния урок се осъществява, когато най-напред се диктува дефиницията, а след това тя се илюстрира с пример. Примерите включват усвояване на умения, информация, поведение и емоции. Накрая дефиницията може да се повтори и да се обсъди в светлината на примерите. Примерите се подреждат по трудност - от по-лесни към по-трудни. Така да бъдат подбирани, че да дават на ученика познания, приложими за живота. Например каква е ползата, ако ученикът попълва безпогрешно тест, а не може да напише своята автобиография или молба до даден работодател. Важно е учениците да могат да пренесат наученото в житейската ситуация. Така че да ги учим да „репетират" уменията си в сходна ситуация на житейската. Например ученици добре усвояват пунктуацията и правописа, а в собствени композиции не могат да ги прилагат правилно.

     Усвояване на понятията се осъществява в т.н. учене в контекст. Преподават се в локализиран контекст, като се дават различни примери (интертекстуални връзки). Важен принцип на трансфера е да се дава цял спектър от примери, характерни за различни ситуации. Например на учениците се дават определения на думи и след това им се представят примери, които ги илюстрират.

Коментари