Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Интерактивни методи, средства, форми и похвати по математика в детската градина

Интерактивни методи, средства, форми и похвати по математика в детската градина
    Въпросът за промяна на традиционния начин на обучение и възпитание и заменянето му с интерактивни методи вълнува педагозите в предучилищното образование. Установено е, че методите и средствата, които се използват досега, не дават същите резултати поради различните потребности и желания на днешните деца. Това провокира учителите от детските градини да обърнат поглед към иновациите и в частност към интерактивните игри и играчки, които са добър помощник в работата, защото процесът на обучение се осъществява в условията на постоянно, активно взаимодействие между децата и учителите, които се явяват равноправни субекти в дейността.

   При прилагането на интерактивни методи се въздейства силно на интелектуалната дейност в духа на конкуренция, конкурентноспособност, която се проявява, когато децата колективно търсят истината, отговорите.

   По време на интерактивните методи и дейности учителят изисква от децата, много по-голяма активност и творчество, отколкото, когато обучението е в традиционния си формат.   Форми на участие в обсъждането на учителя могат да бъдат много разнообразни, но в никакъв случай той не трябва да налага своите виждания.Това се постига най-добре чрез фин контрол върху потока на дискусията, чрез подаване на проблемни въпроси, които изискват продуктивно мислене и творчески търсения.

Методите за интерактивно обучение са:

  • евристичен разговор
  • метод на дискусията
  • „мозъчна атака”
  • метод на „кръгла маса”
  • метод на „бизнес игра”
  • конкурси за практическа работа с тяхното обсъждане и т.н.

Евристичен разговор

   Евристичен разговор е метод, които е основан на метода на Сократ за обучението „евристика’. Този метод е формулирам от умело насочващи въпроси и примери, които насърчават децата сами да стигнат до верен отговор.В преподаването, този метод  се смята за метод на проблемно- базирано обучение.Евристичният разговор, се основава на намирането на решение в мисловни образователни задачи. Когато се използва този метод, трябва да се има в предвид, че децата , имат предварително натрупани знания, идеи, концепции.

В предварителната си подготовка  учителят трябва:

  • ясно да определи целита;
  • да направи списък със задачите;
  • да използва визуални помощни средства
  • да формулира основните и спомагателни въпроси;

   Не трябва да се забравя, че въпросите които се задават са отправени към цялата група.След кратка пауза за размисъл се посочва едно дете. Необходимо е да се привлекат и други деца , които да допълнят, доизяснят и коригират отговора.

Дискусия

   Дискусия е приложена в нашата образователна система като метод за интерактивно обучение. Образователната дискусия представлява        ” надграждане „ на евристичния разговор.Смисълът на този метод е да се обменят мнения  по даден въпрос.Това е активен метод и подпомага децата да се научат да защитават своите становища и да изслушват опонентите си.

   При дискусията обикновено се приема,че мисленето се е породило от отговора на опонента в дебата, което води до различия в мненията на дискусията.Въпреки това положението е точно обратно: в спора , в дебата се създава идея, която провокира мислене и обсъждане и съзнателна асимилация на образователния материал като продукт на интелектуално развитие на детето.

   Дискусията изисква предварителна и задълбочена подготовка на обучаващия. При нейното използване учителят трябва да има добри познания и умения да контактува ефективно, тоест да дава възможнст на децата да изразят своите мисли, да комуникират проблеми и да привеждат аргументи. Обучението, чрез дискусия обогатява представите на децата по темите и поспомага рационализирането на знанията им.

„Мозъчна атака”

   Методът на „мозъчна атака” Името на метода „мозъчна атака” или „брейнсторминг” се появява в системата за контрол. Същността на този метод е да се търси отговор на даден проблем , като се изказват всякакви мисли, които идват на ум, идеи, предположения. Златното правило на този метод е никой от участниците да не отговаря на въпросите с критика и отхвърляне, и да се гарантира пълна свобода на изразяване на всички идеи.

Кръгла маса 

   Методът кръгла маса се използва за да се увеличи ефективността от усвояване на теоретични знания.Тъй като използваната маса е кръгла,то тя няма „главно” и „странични” места, поради което никой от седящите край нея няма привилегирована позиция и всички се считат за равнопоставени. Идеята произлиза от легендата за крал Артур с рицарите на Кръгла маса в Камелот.

Делова игра

   Същността на метода на деловата игра,като метод на обучение е образователна симулация на ситуации,за работа, която обучават децата с модели, а не с реално обекти, за да научат съответните специфични функции.”Деловата игра”, която поставя детето в ситуация на реални действия, в специфична роля( например лекар, учител, шофьор и т.н.)го кара да мисли ,конкретно и обективно с пълно възприемане на ситуацията, за да се постигнат реално осезаеми резултати.

Тренинги

   Тренинг  обучението е един от сравнително новите методи за интерактивно обучение. Различните ситуации,възникнали в групата за обучение, са „Тренинги”.”Тренингът”в този смисъл условно протича като игра за обучаемите. За решаване на даден проблем се разиграва в реална ситуация, в която обучаемите трябва да действат с пълна отговорност за резултата от действието.


При използването на интерактивните методи е добре учителят да си зададе следните въпроси:

  1. Кои точно методи да подбера?
  2. Какво учебно съдържание е подходящо и предполага повече емоционален заряд?
  3. Достатъчно ли групов опит имат децата ? Какви правила да се въведат при работата?
  4. Как да съобразя предлаганите ситуации с възрастовите особености на децата?
  5. Какви материали да подготвя, с какви материални ресурси разполагам?
  6. Как да организирам средата, в която ще работи групата?
  7. Как да оценя участието и резултатите от груповата работа?
  8. Как се свързва този вид учебна работа със следващия учебен материал?
  9. Какви са предимствата и ограниченията в използването на интерактивните методи?


Коментари

  1. Здравейте!
    Прочетох с интерес Вашата публикация. Като цяло тя е полезна за колегите, но... има и неточности в текста за тренинга. Фразата "Тренинг обучението е един от сравнително новите методи за интерактивно обучение. Различните ситуации,възникнали в групата за обучение, са „Тренинги”..." не е вярна. Тренинга е система за обучение чрез активно действие на всеки участник, чиято динамика се определя от конктретна методология. Същата включва набор от различни методи за обучение чрез действие и всеки от тези методи си има свое предназначение за постигане на предварително планиран резултат на определен етап от обучение чрез тренинг. Последователността на прилагане на методите се интерпретира по различен начин от различните школи, в които се подготвят професионални тренери в различни направления на социалната, икономическата или производствена сфера. Но това вече е друга тема.
    С уважение, Вл. Александров, сертифициран тренер по ISO 17024

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар