- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Основата на изграждането на структурата и съдържанието на дидактическата проблематика следва да се постави субект-обект-субектния подход, който характеризира бинарността на обучението (дейността на неговите субекти) и обектната му същност (неговото съдържание). При това рационалното съчетаване на чисто статичния с динамичния начин на изложение предполага, от една страна, да се имат предвид най-важните етапи на движението от целта чрез съдържанието и процеса (технологията) за овладяването му към постигнатите резултати, а от друга страна, да се отчитат познавателните особености на онези, които изучават основите на дидактиката като наука.
Структурата на дидактическата проблематика може да се представи най-обобщено по следния начин:
- Дидактическа пропедевтика, която включва въпросите, очертаващи научния статут на дидактиката, нейния предмет, актуалните функции и задачи, по-важните етапи в развитието , теоретико-методологическите основи, научния инструментариум, а също и понятийно-терминологичния апарат, изясняването същността на онези нейни категории, което улеснява значително системното изложение на дидактическата проблематика.
- Телеологична дидактика, която обхваща въпросите, свързани със социалните изисквания към подготовката и развитието на подрастващите, с целите и задачите на обучението и образованието и подходите за тяхното формулиране. Въпросът за целите и задачите на обучението и образованието напоследък придоби особена актуалност, защото целепоставянето оказва съществено влияние върху всички останали компоненти на учебно-възпитателния процес - съдържание, методи, форми за организация и контрол. Сега като много перспективен се разглежда таксономичният подход. Разнообразните таксономични модели на целите на обучението позволяват в значителна степен да се операционализират и конкретизират изискванията по отношение на учебните постижения на учениците.
- Обектна дидактика (онтодидактика), която очертава теоретичните основи на съдържанието на образованието и обучението, класическите и съвременните подходи за неговия подбор и структуриране, характеризира основните документи за учебното съдържание и формулира по-важните изисквания към тях.
- Субектна дидактика, която разглежда в съответствие с предмета на дидактиката дейността на учениците (ученето) и дейността на учителите (преподаването), т.е. дейностите на главните субекти на обучението като социален феномен. Тя изяснява същността на структурата на преподаването и на ученето като относително самостоятелни цялости на обучението като съвместно-разделена дейност, разглежда различните видове преподаване и учене, по-важните теории, стратегии и техники за преподаване и учене, както и предпоставките, условията и факторите за повишаване ефективността на преподаването и на ученето.
- Субект-обектна дидактика, която изяснява същността и особеностите на обучението като дейност, взаимодействие и процес, неговата структура като цялостно явление и цялостна система. Напоследък определени успехи постигнаха комуникативната, интерактивната и перцептивната дидактика. Те имат немалък принос за по-задълбоченото разкриване на същността на обучението като особен вид педагогическо общуване, както и за преодоляване на едностранчивия, предимно интелектуалистичен подход към него. Тази проблематика е тясно свързана с постепенното утвърждаване на новия, интерсубективен подход за изследване на човека във философията и в частните хуманитарни науки. Този подход, за разлика от многосубективния (интрасубективния), има за своя основа не индивида сам по себе си, а взаимовръзката на субекта с другите индивиди, т.е. комуникативната същност на човешката жизнедейност, която във всички свои фази и отделни моменти е интерперсонифицирана, насочена е към дейността на другите. Обективната ориентация към проблемите на междуличностната комуникация дава определено отражение при изясняване на диалогичното общуване в обучението.
- Нормативна дидактика, която разглежда въпросите за закономерностите и принципите на обучението, съблюдаването на които осигурява по-голям образователен, развиващ и възпитателен ефект. С интензивното развитие на дидактиката и с по-нататъшното усъвършенствуване на училищната практика безспорно нарастват възможностите за откриване на нови закономерности, както и на някои нови принципи на обучението. Изграждането на единна, цялостно и общоприета система от Дидактически принципи може да се постигне върху основата на запазване на всички положително и ценно от класическите принципи в тяхната съвременна интерпретация и съчетанието им с новоустановените основополагащи изисквания към обучението.
- Технологична дидактика (дидактическа технология), която изяснява проблемите за организационните системи, формите, методите и средствата за обучение, за рационализиране и интензифициране на дейността на учителите и на учениците, за научната организация на техния труд. Теоретичната дидактика сама по себе си не може да се разглежда като обща технология на обучението, макар че нейните постижения широко се използват в училищната практика. Задачата на технологията на обучението е да преобразува разработените от дидактиката закони и принципи в ефективни методи, похвати и средства за преподаване и учене. През последните години се полагат все по-големи усилия да се разкрият възможностите за операционализация и технологизация на вече известните и на новоустановените Дидактически обобщения.
- Доцимология и дидактометрия, която се занимава с проверяването и оценяването на подготовката и развитието на учениците, с измерването (диагностиката) на резултатите от обучението, със самоконтрола и самооценяването на обучаваните. Макар че изпитванията на учениците водят началото си от древността и до днес много аспекти на училищната изпитна система все още остават недостатъчно изследвани и изяснени. Това положение особено важи за възможностите и начините за използване на дидактическите тестове като едно от надеждните средства за обективно измерване на учебните постижения на учениците, за диагностика на резултатите от обучението.
- Дидактически прогностика (футурология), която разработва теоретическите и организационно-методическите предпоставки за прогнозирането в дидактиката и за научното обосноваване на обучението. Това е една от най-малко разработените области на теоретичната дидактика, имаща твърде голямо значение за изясняване на въпросите за бъдещето на дидактиката и на училището, за дидактиката на бъдещето, за училището на бъдещето.
Посочената структура на дидактическата проблематика до голяма степен е условна. Могат да се предложат и други варианти за нейното разкриване. Освен това тази структура не изчерпва цялата система от относително обособени области (направления) на съвременната дидактика, които взаимно се проникват и твърде често преминават една в друга. Известно е например, че напоследък във връзка с електронизацията и автоматизацията на обучението, с неговата компютъризация вече се формира като относително самостоятелно направление компютърната дидактика. Мнозина автори обосновават необходимостта от разработване на кибернетична дидактика. В някои страни добре са разработени и редица други направления: комуникативната и херменевтичната дидактика (Германия), Когнитивната дидактика (САЩ) и т.н. Нещо повече. Повишеният интерес към реформаторската педагогика от по-далечното и по-близкото минало, стремежът да се направи по-реалистична оценка на нейните постижения и слабости поставя на преден план проблемите за изясняване на отношението между дидактиката и натрупалите значителен емпиричен материал науки като педологията (науката за детето) и педевтологията (науката за учителя). Едва ли обаче може да се оспорва необходимостта от използването от дидактиката на всичко ценно, установено от тези, а и от редица други науки.
С основание немският учен Вернер Виатер изтъква важността на теоретичната обосновка на дидактическата проблематика от съвременни позиции. Защото компетентното дидактическо действие винаги се основава на адекватно на училищната практика теоретично знание.
В съответствие с разнообразните си социални функции дидактиката разрешава редица важни задачи. Актуална нейна задача е научното обосноваване на съдържанието на училищното образование в съответствие с повишените изисквания към подготовката и развитието на подрастващите. Творческото решаване на тази задача изисква да се разработи нова концепция за същността и структурата на съдържанието на образованието, да се изгради цялостна система от критерии за подбор на учебното съдържание, да се очертаят основните насоки за неговото обновяване и усъвършенствуване в условията на засилване на процесите на хуманизиране и демократизиране на обществото. Не по-малко важна задача на съвременната дидактика е теоретическото обосноваване и практическото приложение на нови, по-ефективни образователни технологии. Макар и условно, могат да се разграничат два различни подхода. Първият се осъществява повече или по-малко стихийно доколкото необходимостта от въвеждане на нова технология се обуславя от обстоятелството, че старата вече е загубила своята стойност и е негодна за използуване при нововъзникващите условия. В този случай търсенето на нова, по-ефективна технология се диктува от непосредствените нужди на практиката. При втория подход разработването и внедряването на новата, по-ефективната технология се извършва планомерно върху основата на наблюдения и проучвания на собствен и чужд опит, на научно прогнозиране и предвиждане. В този случай новата образователна технология включва трансформирано в учебно-познавателно ново знание, адекватна учебно-изследователска апаратура, съвременни методи и форми, осигуряващи рационално съчетание между фундаментални, приложни и технологични знания.
Особено актуални задачи на съвременната дидактика са изнамирането на по-гъвкави системи за организация на обучението, за неговата индивидуализация и диференциация, на по-ефективни методи и форми за активизиране на учениците, за стимулиране на познавателната им самостоятелност и творчески способности, за обективна диагностика на учебните им постижения и др.
Коментари
Публикуване на коментар