Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Жан Жак Русо - "Емил или за възпитанието“

   През 18 век дидактическата литература се увеличава, макар че все още дидактиката не е обособена строго като теория на обучението. Твърде често дидактическите въпроси се разглеждат в рамките на общопедагогическата проблематика. Ценни Дидактически мисли развива Жан Жак Русо в "Емил или за възпитанието“.
Жан Жак Русо (1712-1778)
Жан Жак Русо (1712-1778)
   Жан Жак Русо (1712-1778) е швейцарски философ и писател , работил през голяма част от живота си във Франция , той е създател на теорията за естественото, свободното възпитание. Русо се обявява решително против догматичното обучение и възпитание, против откъснатостта на училището от живота. Макар че не разработва специална теория на обучението, той развива идеята за обучение, основаващо се върху потребностите и интересите на детето. Според него най-добра подготовка за бъдещия живот детето може да получи, ако се занимава с това, което е важно за него за настоящия момент. Той настоява да се разкриват с цялата своя пълнота всички заложени в детето естествени предразположения. Ръководейки се от сенсуалистичната теория, особено голямо внимание той обръща на развитието на сетивата като основа за укрепване на ума. Неговите призиви "Назад към природата" и "Нещата, нещата" придобиват широка популярност. За разлика от Коменски за Русо природосъобразното възпитание означава следване на естествения ход на развитието на самото дете. Русо цени изключително много собствената активност на детето в процеса на обучението и настоява да се създават всички условия, които благоприятствуват за свободното развитие на детето в съответствие с неговата природа. Той обаче надценява личния опит на детето, идеализира в известна степен неговата природа и по този начин ограничава възможностите на възпитанието, свежда ги само към създаване на условия за свободното развитие на естествените сили на възпитание. Но призивът на Русо да се създават възможности за детето самостоятелно да черпи знания от самата действителност и да се учи на труд не е изгубил своето значение и досега.

Коментари