- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
В рационалистическата методология могат да се обособят три основни направления: диалектика, херменевтика и феноменология.
![]() |
Макс Вебер |
Разновидности на субективно-личностния рационализъм са херменевтиката и феноменологията.
Началото на херменевтиката се поставя още в древността. Платон и Аристотел я разглеждат като учение или изкуство за тълкуване на поетични и митологични произведения. Впоследствие тя претърпява съществени изменения и се утвърждава като важно направление за обяснение и разбиране на многозначността и субективността на езика като израз на целесъобразната мотивираност на човешката дейност (Дилтай, Вебер, Хайдегер, Кун и др.). В областта на дидактиката херменевтиката е насочена към разработване на способи за обяснение на класически педагогически текстове, а също и на актуални описания на най-различни дидактически феномени. За да достигне пълнота на разбирането, тя използува най-различни средства: антиципация на неизказаното, търсене на причината за неразбирането в субекта, стремеж към възможно най-голяма откритост към другите и пр. Според Дилтай чрез херменевтичните методи даден автор може да бъде разбран по-добре, отколкото самият той разбира себе си. Херменевтиката намира широко приложение при различните форми на обяснителното четене, при изучаването на документи, на художествено-педагогически произведения и др. В Германия съществува самостоятелно направление херменевтична дидактика, разработвано предимно от педагозите в университета в Гьотинген.
Феноменологията е тясно свързана с херменевтиката. Нейното обособяване се основава на прехода от тълкуване на текстове към обяснение и разбиране на езика (а чрез него и на поведението) като израз на връзката между индивидуалното и общественото съзнание. За разлика от херменевтиката, която е насочена към разкриване на обективното, прикрито зад субективните мнения и оценки, феноменологията търси дълбочинната субективна детерминираност на социалните явления, т.н. чисто съзнание, първичните субективни преживявания, очистени от натрупани мнения, оценки и думи, т.е. интенционалността, насочеността, установката на личността. Нейни по-видни представители са Хусерл, Сартр, Хайдегер, Мерло Понти, Т.Лит и др. Основоположникът Й.Хусерл различава в езика няколко слоя: езикова обвивка, психически преживявания, мислена представа за обекта, съдържание и смисъл на езиковите изрази. Интенционалността на личността намира израз особено в последните слоеве и чрез редукцията и ейдетичната (интелектуалната) абстракция се достига до първичната субективиост и интрасубективност, което позволява да се разбере общозначимата целесъобразност и рационалност на действията в личния и обществения живот. Върху тази тези се основава и екзистенциализмът, т.н. "философия на съществуването".
![]() |
Мерло Понти(1908-1961) |
Феноменологичният подход към дидактическите явления се характеризира със стремеж към дълбочинна субективна, а в редица случаи и обективна детерминираност, която обикновено се постига чрез проблематизиране на очевидните, видимите резултати или тълкувания. Подобен опит за многослойно обосноваване на дидактиката прави В.Пльогер. Феноменологията и в частност екзистенциализмът стимулират критичното личностно осмисляне на субективния опит на учителите и на учениците. За дидактиците - екзистенциалисти обучението има за задача да помогне на ученика да опознае себе си. Те препоръчват бездирективното, ненасилственото възпитание и обучение, тъй като според тях директното въздействие върху подрастващия пречи на неговото екзистенциално самосъздаване. Ето защо учебно-възпитателната дейност следва максимално да отчита вътрешните, спонтанните интереси на учениците, да създава най-благоприятни условия за тяхното развитие.
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Коментари
Публикуване на коментар