- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Наистина все още се изказват мнения, че най-важното за учителя е да познава добре своята специалност, да владее конкретния материал, който преподава. Разбира се, такива познания са абсолютно необходими, но далеч не са достатъчни за най-рационалното усвояване от учениците на преподавания от него учебен материал. Други смятат, че добрият учител се създава в резултат на дългогодишната практика, т.е. с течение на времето той придобива постепенно педагогически такт и методически усет. Но овладяването на теоретичните обобщения на дидактиката безспорно ще окаже благоприятно влияние върху изграждането на практически професионални умения и сръчности.
За някои обучението е изкуство, за което са нужни специални способности, особена надареност. Според тях учителят се раждал, а не се създавал. Надареният и без да е овладял дидактиката си е добър учител, а бездарният не може да стане добър учител с никаква подготовка. Това становище също е едностранчиво. Разбира се, дарбите са важна предпоставка за успех не само за учителската, а и за всяка друга професия. Но те не са нито неизменни, нито строго и еднозначно определени, с изключение на някои специални способности в областта на музиката, на изобразителното изкуство и др. Но дори и за тези способности от голямо значение е общата надареност, която подлежи на развитие, надареност, така и на някои по-специални способности, Теоретичното и практическото изучаване на дидактиката допринася за развитието както на общата надареност, така и на някои по-специални способности, прави придобития опит по-осмислен и действен.
Разбира се, наличието на задълбочени познания от областта на дидактиката не осигурява автоматично високи резултати, тъй като в процеса на обучението действуват много и най-разнообразни фактори. Широкото използуване на придобитите от учителя знания зависи твьрде много от неговите личностни особености, от формираните у него професионално-педагогически умения и др. Може обаче със сигурност да се твърди, че равнището на ефективност на обучение, което се реализира без достатъчно дидактически познания, ще бъде много по-ниско, отколкото би могло да бъде, ако се владее добре дидактическата теория. Именно чрез дидактиката педагогическият професионализъм става действен. Педагогическото майсторство, творчество и новаторство на учителя се основават на дълбоко опознатите закономерности на обучението. Съвършеното владеене на теорията осигурява истинска свобода в действията и постъпките на учителя
Коментари
Публикуване на коментар