- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Йохан Фридрих Хербарт (1776-1841) |
Неоценима
заслуга за развитието на теорията на обучението има немският педагог Йохан
Фридрих Хербарт. Своите дидактически възгледи той излага в "Обща
педагогика", изведена от целите на възпитанието (1806), "Извлечения
от педагогически лекции", "Очерк за педагогическите четения"
(1835) и др. Хербарт изгражда дидактиката върху основата на асоциативната
психология, а ходегетиката (теорията на възпитанието) - върху етиката. Особено
ценен е психолого-дидактическият анализ, който прави на процеса на обучението.
Според него обучението следва да се основава върху интересите на учениците.
Широко известни са неговите т.н. формални степени на процеса на учене:
- яснота
- асоциация
- система
- метод.
Целият психически живот на човека той
свежда до взаимодействието между представите, до тяхната статика и динамика.
Яснотата според него е вдълбочаване на представите в състояние на покой,
асоциацията - вдълбочаване на представите в състояние на движение, системата -
осмисляне на представите в състояние на покой, методът - осмисляне на представите
в състояние на движение.
Голям
принос за утвърждаване на дидактиката като цялостна теория на образованието и
обучението имат също последователите на Й.Ф.Хербарт, Т.Цилер, К.Щой, В.Райн,
В.Ф.Дьорпфелд. Фр.Дитес пише "Теория на възпитанието и обучението". Ото
Вилман разработва двутомен труд "Дидактиката като теория на
образованието".
Коментари
Публикуване на коментар