Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Константин Дмитриевич Ушински (1824-1870)

Константин Дмитриевич Ушински (1824-1870)
Константин Ушински (1824-1870)
На високо за своето време научно равнище цялостна дидактическа теория създава видният руски педагог Константин Дмитриевич Ушински (1824-1870). С основание го наричат "баща" на руската педагогика. Неговият основен труд "Човекът като предмет на възпитанието" е ценен принос в съкровищницата на педагогическата наука. Според него възпитанието като обществено явление, като целенасочен процес на умствено, нравствено, естетическо и физическо формиране на личността, има свои обективни закони, които трябва да се познават. "Ако педагогиката - пише той - иска да възпитава човека във всички отношения, то тя трябва преди това да го изучи във всички отношения".

Според К.Д.Ушински обучението в училище има две основни цели: да осигури на учениците система от научни знания и да развие техните умствени способности. С това свое разбиране той преодолява едностранчивостта на теориите за дидактическия материализъм и дидактическия формализъм, които подценяват или овладяването на знанията, или развитието на личността. Историческата заслуга на К.Д.Ушински е в това, че той излага в стройна система в съответствие с научните постижения от онова време психологическите основи на дидактиката, разработва основните Дидактически принципи за нагледност, за системност и последователност, за трайно усвояване на учебния материал и др. Значително място в дидактическата му система заема идеята за самостоятелността и активността на учениците, за развитието на тяхното мислене, на способността им за самообразование. Особено ценни са постановките му за използване на разнообразни методи на обучение, за усъвършенстване на урока. Той разглежда труда не само като залог за човешко щастие, а и като важен фактор за развитието на личността. 

К.Д.Ушински специално разработва проблемите на предучилищното възпитание и началното обучение. Според него колкото по-малки са учениците, толкова по-голяма е необходимостта от педагогическа и методическа подготовка на лицата, които се занимават с обучението им. Ушински предлага нов план за начално обучение, в основата на който поставя родния език като предпоставка за всякакво развитие и съкровищница на всички знания. Важно значение той придава и на обучението по аритметика, гимнастика, пеене и др. Негова заслуга е разработката на звуковия аналитико-синтетичен метод за ограмотяване. Стремежът на детето към дейност той разглежда като основен закон на детската природа. Теоретическата разработка на основите на дидактиката той съчетава със създаването на учебници за началните класове, на методически пособия и др. К.Д.Ушински се смята за класик на руската педагогика. 

Коментари