- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
За пръв път принципът за нагледност теоретически обосновава Я.А.Ко-менски, който го разглежда като основа за всяко успешно обучение. Той формулира известното в дидактиката "златно правило", което гласи: "Всичко, доколкото е възможно, да се представя на сетивата, а именно: което се вижда - на зрението, което се чува - на слуха, което мирише - на мириса, което се вкусва -на вкуса, което се пипа - на осезанието, а което може да се възприеме едновременно с няколко сетива, то да се поднесе едновременно на няколко."
Педагогът-класик остро критикува книжния характер на средновековното обучение, при което учениците често пъти повтарят "учени фрази", оставайки си дълбоки невежи като враната от баснята на Езоп. "Хората - пише той - да се учат да черпят, доколкото това е възможно, мъдростта си не от книгите, но от небето и земята, от дъбовете и буковете, т.е. те трябва да се учат за познават и изследват самите неща, а не само чуждите наблюдения и свидетелства за нещата." Я.А.Коменски възприема сенсуализма на Франсиз Бейкън - философско учение, според което главен и дори единствен източник на познанието са сетивата. И за Коменски начало на познанието са сетивата. Той често повтаря във "Велика дидактика": "няма нищо в интелекта, което по-рано да не е било в сетивата". Неговият учебник "Сетивният свят в картини" е своеобразна енциклопедия за началните знания за света, в която всичките 150 текста се придружават от илюстрации. Нагледни средства в обучението се използуват още в древния Египет, древна Гърция, в Китай и Рим. Преди Коменски Франсоа Рабле (XVI в.) в своя роман "Гаргантюа и Пантагрюел" художествено представя ролята на нагледността, но не обосновава нейното цялостно значение.
След Коменски идеята за ролята на нагледността при обучението доразвиват Ж.Ж.Русо, Й.Х.Песталоци, А.Дистервег, К.Д.Ушински и др. Русо обаче абсолютизира значението на нагледността, когато препоръчва неговият Емил до 12-годишна възраст да се учи само от непосредствените си наблюдения над природата, без да използува книгите.
Й.Х.Песталоци смята за своя най-голяма заслуга пред педагогическата наука, че е положил висшия принцип, който я управлява - че нагледността е основа на всяко знание. Тази хиперболизация на нагледността е била оправдана в борбата срещу схоластичното, догматичното обучение в миналото. Нагледността обаче не е единствена основа на познанието, а само начало, предпоставка за него. Като обосновава психологически нагледността в обучението, К.Д.Ушински изтъква, че нагледните пособия са само средство за активизиране на мисловната дейност на учениците. "Детето - пише той - мисли с форми, цветове, звуци, с усещания въобще." "Детската природа се нуждае от нагледност. Научете детето на пет каквито и да било неизвестни нему думи и то ще се мъчи над тях дълго и напразно; но свържете с картинки двадесет такива думи и детето ще ги усвои бързо."
Същността на принципа за нагледност се изразява в изискването сло-сното изложение и усвояване на учебното съдържание да се съчетава с несредственото възприемане от учениците на изучаваните предмети и явления или на техните изображения. Съвременната интерпретация на този принцип се основава на взаимовръзката и органическото единство между сетивното и логическото познание. Същността на принципа за нагледност може да се разкрие само върху основата на единството между конкретното и абстрактното познание. Нагледността не се свежда само до емпиричното, до сетивно конкретното. Процесът на познанието е непрекъснат възход от сетивната (емпиричната) конкретност към абстракциите, които отразяват нейните различни страни, и от тях към научната, към мисловната конкретност.
За гносеологията изходен пункт и крайна цел на познанието е конкретното с неговото неизчерпаемо многообразие. Едностранчивата интерпретация на принципа за нагледност само като изискване учениците просто да възприемат изучаваните предмети и явления или техните изображения без осъществяване на органическа връзка с развитието на мисленето, с решаването на разнообразни познавателни задачи води до нарушаване на логиката на процеса на усвояването. Всяко действително възприятие се извършва при активното участие на мисленето. При това освен конкретност от нагледен, сетивен характер съществува и мисловна, логическа, теоретическа конкретност. Нагледното не винаги е първично, то може да заема различно място в процеса на овладяване на учебното съдържание. В едни случаи усвояването действително започва с възприятия, наблюдения или практически действия, а в други случаи знанията се получават върху основата на теоретическите положения, на системата от понятия, вече усвоени на предшествуващите етапи на обучението.
В зависимост от съотношението между конкретното и абстрактното в познавателния процес може да има няколко разновидности онагледяване:
Много автори разглеждат въпроса за видовете нагледност. В зависимост от характера на нагледността и използуваните нагледни средства се предлагат различни класификации. Разграничават се:
С.П.Баранов смята, че предметите и явленията в естествените условия на тяхното съществуване не могат да се разглеждат като нагледни пособия. Според него най-съществените признаци на понятието "нагледно пособие" са:
Педагогът-класик остро критикува книжния характер на средновековното обучение, при което учениците често пъти повтарят "учени фрази", оставайки си дълбоки невежи като враната от баснята на Езоп. "Хората - пише той - да се учат да черпят, доколкото това е възможно, мъдростта си не от книгите, но от небето и земята, от дъбовете и буковете, т.е. те трябва да се учат за познават и изследват самите неща, а не само чуждите наблюдения и свидетелства за нещата." Я.А.Коменски възприема сенсуализма на Франсиз Бейкън - философско учение, според което главен и дори единствен източник на познанието са сетивата. И за Коменски начало на познанието са сетивата. Той често повтаря във "Велика дидактика": "няма нищо в интелекта, което по-рано да не е било в сетивата". Неговият учебник "Сетивният свят в картини" е своеобразна енциклопедия за началните знания за света, в която всичките 150 текста се придружават от илюстрации. Нагледни средства в обучението се използуват още в древния Египет, древна Гърция, в Китай и Рим. Преди Коменски Франсоа Рабле (XVI в.) в своя роман "Гаргантюа и Пантагрюел" художествено представя ролята на нагледността, но не обосновава нейното цялостно значение.
След Коменски идеята за ролята на нагледността при обучението доразвиват Ж.Ж.Русо, Й.Х.Песталоци, А.Дистервег, К.Д.Ушински и др. Русо обаче абсолютизира значението на нагледността, когато препоръчва неговият Емил до 12-годишна възраст да се учи само от непосредствените си наблюдения над природата, без да използува книгите.
Й.Х.Песталоци смята за своя най-голяма заслуга пред педагогическата наука, че е положил висшия принцип, който я управлява - че нагледността е основа на всяко знание. Тази хиперболизация на нагледността е била оправдана в борбата срещу схоластичното, догматичното обучение в миналото. Нагледността обаче не е единствена основа на познанието, а само начало, предпоставка за него. Като обосновава психологически нагледността в обучението, К.Д.Ушински изтъква, че нагледните пособия са само средство за активизиране на мисловната дейност на учениците. "Детето - пише той - мисли с форми, цветове, звуци, с усещания въобще." "Детската природа се нуждае от нагледност. Научете детето на пет каквито и да било неизвестни нему думи и то ще се мъчи над тях дълго и напразно; но свържете с картинки двадесет такива думи и детето ще ги усвои бързо."
Същността на принципа за нагледност се изразява в изискването сло-сното изложение и усвояване на учебното съдържание да се съчетава с несредственото възприемане от учениците на изучаваните предмети и явления или на техните изображения. Съвременната интерпретация на този принцип се основава на взаимовръзката и органическото единство между сетивното и логическото познание. Същността на принципа за нагледност може да се разкрие само върху основата на единството между конкретното и абстрактното познание. Нагледността не се свежда само до емпиричното, до сетивно конкретното. Процесът на познанието е непрекъснат възход от сетивната (емпиричната) конкретност към абстракциите, които отразяват нейните различни страни, и от тях към научната, към мисловната конкретност.
За гносеологията изходен пункт и крайна цел на познанието е конкретното с неговото неизчерпаемо многообразие. Едностранчивата интерпретация на принципа за нагледност само като изискване учениците просто да възприемат изучаваните предмети и явления или техните изображения без осъществяване на органическа връзка с развитието на мисленето, с решаването на разнообразни познавателни задачи води до нарушаване на логиката на процеса на усвояването. Всяко действително възприятие се извършва при активното участие на мисленето. При това освен конкретност от нагледен, сетивен характер съществува и мисловна, логическа, теоретическа конкретност. Нагледното не винаги е първично, то може да заема различно място в процеса на овладяване на учебното съдържание. В едни случаи усвояването действително започва с възприятия, наблюдения или практически действия, а в други случаи знанията се получават върху основата на теоретическите положения, на системата от понятия, вече усвоени на предшествуващите етапи на обучението.
В зависимост от съотношението между конкретното и абстрактното в познавателния процес може да има няколко разновидности онагледяване:
- наблюденията да предшествуват обясненията на учителя,
- наблюденията и обясненията да се извършват едновременно,
- наблюденията да се провеждат след обясненията.
Много автори разглеждат въпроса за видовете нагледност. В зависимост от характера на нагледността и използуваните нагледни средства се предлагат различни класификации. Разграничават се:
- натурална (естествена, непосредствена) нагледност, към която се отнасят реалните предмети и явления от действителността, които се изучават - растения, животни, минерали, машини, документи и др. С някои от . тях учениците се запознават в класна стая, а с други - чрез наблюдения в тяхната ; естествена среда;
- изкуствена (опосредствана, косвена) нагледност, която от \ своя страна бива:
- обемна (предметна), включваща модели, макети, уреди за опитна работа и др.;
- изобразителна, включваща рисунки, картини, диафилми, диапозитиви, кинофилми и др.;
- символична, включваща планове, карти, ноти и др.;
- графична, включваща схеми, таблици, диаграми, чертежи и др.
- предметнообразна нагледност - естествените предмети или техните заместители и изображения;
- словеснообразна нагледност - формирането у учениците на ярки представи за изучаваните предмети и явления чрез словото;
- условноизобразителна нагледност - схемите, чертежите, картините, рисунките и др.
С.П.Баранов смята, че предметите и явленията в естествените условия на тяхното съществуване не могат да се разглеждат като нагледни пособия. Според него най-съществените признаци на понятието "нагледно пособие" са:
- всяко нагледно пособие е модел на реални процеси - или видоизменен предмет, или видоизменени условия на неговото съществуване, или и едното, и другото;
- всеки материален или знаков модел може да бъде нагледно пособие, когато се създава за изпълнение на учебни задачи
- нагледните пособия върху основата на усещанията и възприятията формират сетивен образ, представи, от които (а не от самото нагледно пособие) върху основата на съответни умозаключения се прави извод.
- Подборът на нагледните средства са извършва с оглед на поставената цел и задачи.
- Нагледните средства да са съобразени с възрастовите познавателни възможности на учениците и да притежават необходимите хигиенни и естетически качества.
- Нагледните средства се използуват в най-подходящия момент от урока или съответната друга форма на обучение.
- Необходимо е учителят да подготви учениците за възприемане на нагледните средства и по време на онагледяването да насочва тяхното внимание към всестранното и с възможно повече анализатори възприемане на главните и съществените страни на обектите, които моделират.
- Обикновено не се препоръчва нагледните средства да се излагат на показват предварително, за да не отклоняват вниманието на учениците.
- По възможност предметите и явленията да се показват в тяхното движение, изменение и развитие.
- Необходимо е да не се прекалява с използуването на много нагледни средства, като същевременно се внимава да не се допусне недостатъчно онагледяване.
Коментари
Публикуване на коментар