Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Класни неурочни организационни форми на обучение

   Наред с урока като основна форма за организиране и провеждане на обучението в училище се използуват и редица други класни неурочни, а също и извънкласни и извънучилищни форми. Отношението между урока и другите форми на обучение понякога се оприличава на отношението между слънцето и останалите планети в слънчевата система. Урокът се разглежда като слънце, около което, като планети, се въртят всички други форми на обучение.     Към класните неурочни форми се отнасят екскурзията, лабораторните занятия, практическите занятия (практикумите), семинарът, дискусията, диспутът и др. В началните класове особено голямо значение има екскурзията, докато другите форми намират широко приложение в по-горните класове.

 Екскурзията като форма на обучение 

   Думата "екскурзия" (от латински) в буквален превод означава излет. В дидактиката под екскурзия се разбира такава форма на обучение, при която учениците непосредствено изучават предметите и явленията в тяхната естествена среда. Както изтъкват Н.М.Яковлев и А.М.Сохор, понякога под екскурзия се разбира пътешествие на дълго разстояние и за продължително време при строго определено разписание. Това разбиране твърде много стеснява съдържанието и обема на понятието. По-целесъобразно е под екскурзия да се разбира всеки излет в природата (на производството, в музея и т.н.), извършван с учебна цел, независимо от разстоянието и продължителността му. В този смисъл екскурзия е и посещението с учебна цел на близкия магазин, завод или музей, в зоологическата градина или в парка. В редица случаи, особено в началните класове, нейната продължителност може да бъде до един учебен час или само част от него.
 Екскурзията като форма на обучение
   Екскурзията има голямо образователно и възпитателно значение. Тя   позволява на учениците да се запознаят с реалните предмети и явления, да разширят сетивния си опит с нови впечатления, с ярки представи за обкръжаващата действителност. По време на екскурзиите учениците се учат да се вглеждат в живота, да черпят познания от "книгата" на природата, развиват се познавателните им способности: вниманието, наблюдателността, мисленето, творческото въображение и пр. Предметите и явленията се възприемат цялостно, в тяхното движение и изменения, знанията се придобиват активно-моторно. Екскурзиите допринасят за осъществяване на връзката между обучението и живота. Голямо е значението им за нравственото и естетическото възпитание на подрастващите, за тяхното физическо развитие. Екскурзиите извикват интерес у учениците, оказват благоприятно въздействие върху техните чувства и емоции, възпитават у тях любов към природата, към родния край, към родината.
   Ефективността от екскурзията зависи твърде много от методиката на нейната подготовка и провеждане. При това важно значение има както подготовката на учителя, така и подготовката на учениците. Екскурзията не е изолирана форма на обучение, а заема определено място в системата от уроци по една или друга тема. Ето защо важна задача на учителя е предварително да определи темата и мястото на екскурзията в системата от уроци, както и нейната образователно-възпитателна цел. Той трябва да разработи конкретен план, в който се уточняват задачите на екскурзията, произтичащи от целта, последователните етапи на екскурзията, реда на разглеждане на обектите, системата от задачи и въпроси, които ще се поставят на учениците, формите за използуване на екскурзионния материал, както и разпределението на времето за екскурзията, организацията на придвижването на учениците, целесъобразния маршрут на движение и др. Когато ще се наблюдават нови обекти, желателно е учителят да ги посети предварително, ако това е възможно или да получи достоверна информация за тях по други пътища, за да може по време на екскурзията да насочи вниманието на учениците към техните най-съществени особености. Ако при екскурзията се налага участието на специалист инженер, агроном, уредник на музей и др., необходимо е учителят да се уточни с него на какво да се обърне внимание с оглед на целите на екскурзията и възрастовите особености на учениците.
   Подготовката на учениците за екскурзията се осъществява в два плана: дидактически и организационен. Те предварително се запознават с целта и задачите на екскурзията, а също и с това - къде ще отидат, какво ще наблюдават, какви материали ще съберат, как ще ги обработват и др. Учителят дава необходимите указания и за организационната подготовка на учениците - по отношение на облеклото, обувките, правилата за движение и т.н.
   Екскурзията започва с напомняне на учениците на нейните цели и задачи, които трябва да бъдат изпълнени. Ръководна роля има учителят, който използува най-разнообразни методи: разказ, обяснение, беседа, демонстрация и др. Особено място заема самостоятелното наблюдение от учениците на изучаваните обекти, при което се използуват най-различни форми на съчетание между нагледността и словото. Учителят си служи с най-различни похвати за активизиране на учениците, следи изпълнението на поставените задачи, оказва необходимата помощ. Специално внимание обръща на реда и дисциплината, стреми се да не допуска нежелателни отклонения от темата. Грижи се за здравето и безопасността на учениците, особено по време на посещение на промишлени предприятия. При необходимост се предоставя възможност на учениците да водят записки, да правят рисунки, скици и др. Екскурзията завършва със заключителна беседа, чрез която се обобщават резултатите. В редица случаи впечатленията от екскурзията се обсъждат по-обстойно в клас, където се обработва и събраният материал.
   В зависимост от дидактическите си цели екскурзията бива предварителна (преди началото на работата по темата), междинна (в процеса на изучаване на една или друга тема) и заключителна (след завършване на работата по една или няколко теми). Предварителната екскурзия позволява да се събере необходимият фактически материал във връзка с предстоящата за изучаване тема, да се създаде интерес у учениците към новите обекти и др. Чрез междинната екскурзия придобитите знания по темата се разширяват и затвърдяват, като същевременно се осигурява и нов емпиричен материал. Заключителната екскурзия допринася за разширяване, задълбочаване и обобщаване на изучените знания по една или няколко теми.
   В зависимост от сезона, през който се провеждат, екскурзиите биват пролетно-летни и есенно-зимни; в зависимост от продължителността си - кратковременни , еднодневни и многодневни; в зависимост от учебния предмет, по който се провеждат - исторически, географски, ботанически и пр. Напоследък специално внимание се обръща на т.нар. междупредметни екскурзии. В зависимост от мястото на провеждането им екскурзиите биват в природата, в промишлени или селскостопански предприятия, в културни институти и др.

Коментари