Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Извънкласни организационни форми на обучение

Извънкласни организационни форми на обучение



   В системата от организационни форми на обучение важно място заема извънкласната и извънучилищната работа на учениците. Рационалното организиране и провеждане на уроците и останалите училищни занятия с учениците позволява значително да се облекчи тяхната домашна самостоятелна работа, да се преодолява претовареността им, да им се предостави по-голяма възможност да използуват свободното си време за разностранно удовлетворяване на своите интереси и потребности. Между работата в клас и извънкласната дейност съществува тясна връзка и приемственост. Извънкласните форми на обучение обхващат индивидуалната работа на учениците, кръжоците, ученическите школи и дружества, груповите занятия с променящ се състав на учениците, занятията по интереси, а също и масовите (колективните) изяви.
   Към индивидуалните форми на работа се отнасят самостоятелните наблюдения и опити на учениците, събирането на различни материали, четеното на книги, на статии във вестници и списания, подготовката на съчинения, доклади, реферати и др.
   По-рано се смяташе, че кръжоците и другите групови занятия не са типична извънкласна организационна форма на обучение за малките ученици. През последните десетилетия обаче започна да се обръща все по-голямо внимание на кръжочната работа, на занятията по интереси в началните класове. Във връзка с хуманизацията и демократизацията на учебно-възпитателния процес и на училищния живот се засили интересът към работата на различните кръжоци и други групови занятия: сръчни ръце, изобразително изкуство, музика и др.
   Участието на учениците в тези форми на работа е напълно доброволно и допринася за задоволяване на техни по-специални интереси, които постепенно започват да се формират.
Към масовите форми на работа се отнасят излетите, екскурзиите, походите, колективните посещения на кина, театри, концерти, организирането на изложби, чествувания, посветени на видни учени, викторините, участието на учениците в училищния хор, в спортни мероприятия и др. Напоследък като една от неговите форми за организация за колективната познавателна дейност на учениците се използуват учебните конференции, на които обикновено се извършва обществен преглед на постиженията на отделните класове или училища.

Коментари