Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Понятие за средствата на обучението и подходите за класификация

 Николай Михайлович ШАХМАЕВ
ШАХМАЕВ Николай Михайлович
   В процеса на обучението се използуват различни средства на труда. Към тях се отнасят например училищните сгради с тяхното обзавеждане, учебно-материалната база, учебната документация, различните уреди и апарати, които използуват учителят и учениците. В системата на средствата на педагогическия труд важно място заемат оръдията на труда на учителя и учениците, които обикновено се наричат средства за обучение.
   За разлика от методите и формите, средствата са материални атрибути на обучението. Към тях се отнасят всички обекти, които представляват в нагледен или вербален вид учебното съдържание (в непосредствена или опосредствана форма), различните устройства за неговото възпроизвеждане, за организация, контрол и управление на учебно-възпитателния процес. Както изтъква Л.Я.Зорина, въпросът за системата на средствата за обучение, за нейните елементи и функции е недостатъчно разработен. Според нея средствата за обучение могат да се разглеждат на различни равнища. На теоретическо равнище функцията на системата от средства за обучение изпълнява самият процес на обучение (цел, съдържание, методи, организационни форми). На равнище на формиране на съдържанието на учебния предмет тази функция изпълнява процесът на обучение, съотнесен с типовете учебни предмети. Равнището на учебния материал предполага да се включат в системата нормативните материали (учебен план, учебни програми). На равнището на училищната действителност системата от средства за обучение обхваща учебниците и учебно-методическите комплекси за учениците, а също и всички средства, необходими за непосредственото взаимодействие между учителя и учениците или за самостоятелна работа на учениците.
"Под средства за обучение - пише Л.Я.Зорина - се разбират всички обекти, които служат като източник на учебна информация и като инструменти (собствени средства) за усвояване на съдържанието на учебния материал и решаване на възпитателни задачи. Системата от средства за обучение е съвкупност от обекти, необходими и достатъчни за реализация на пълноценния процес на обучение в дидактическия цикъл (по време на урока, в тяхната верига и извън уроците), която е компонент на цялата система от средства за обучение на равнището на проекта, а именно на цялата нормативна сфера". Авторката обособява четири елемента на средствата за обучение, всеки от които може да се разглежда като относително самостоятелна подсистема: 
1) словото на учителя (неговото изложение в различни форми) като главен източник на информация, като средство, организиращо нейното първично запомняне, като инструмент за възпитателно въздействие върху учениците; 
2) учебникът и целият учебен комплекс като източник на информация, инструмент за нейното усвояване, средство за самообразование, възпитание и самовъзпитание; 
3) нагледните пособия като източник на информация или средство за пълноценно разкриване и усвояване на учебното съдържание; 
4) техническите средства за обучение, чрез които се осъществява предаване на информацията в словесна и образна форма, както и индивидуализация на обучението и машинен контрол.
   Съществуват и други подходи за класификация на средствата за обучение. Някои автори обособяват следните групи: натурални средства, модели, учебно-технически средства, автоматизирани системи за обучение, автоматизирани системи за управление. Други разграничават: лични, класически и технически средства. Към личните се отнасят средствата за комуникация, които всеки човек притежава по рождение - словото, мимиката и жестовете. Към класическите средства спадат: учебниците и учебните пособия, плоските (двумерните) средства за онагледяване - картини, диаграми, схеми, чертежи и др., обемните средства за обучение - детайли, препарати, колби, епруветки, макети и др. Техническите средства за обучение са онези устройства, които се състоят от апаратна част и Дидактически материали (филмови или касетофонни ленти, диапозитиви, фолиоплаки и др.). За разлика от класическите, техническите средства за обучение обикновено самите не са обект на изучаване, а служат за представяне на други обекти и процеси. От своя страна техническите средства за обучение се разделят на три групи:
1. Информационни: светлинни (диапроектори, епипроектори, шрайбпроектори); звукови (грамофони, радиоапарати, магнетофони); комплексни (кинома-шини, телевизионни системи). Те се характеризират с предаване на слухова (аудиална), зрителна (визуална) или слухово-зрителна (аудио-визуална) информация.
2. Контролиращи: устройства за индивидуален контрол и системи за масов контрол.
3. Обучаващи: тренажори, компютри, устройства за програмирано обучение.
   С.Г.Шаповаленко  предлага следната класификация на средствата за обучение:
1. Натурални обекти и средства за възпроизвеждане на явленията. Към
тях се отнасят: натуралните обекти (растения, животни - живи и препарирани, машини или техните части и др.); разнообразните прибори, използувани в обучението; експерименталните принадлежности, реактивите и съдовете.
2. Изображения на предметите и явленията: модели, макети, таблици, карти, аудиовизуални средства.
3. Технически средства за обучение: телевизори, магнетофони, диапроектори, киноапарати и др.
4. Книги и тетрадки за учениците, книги за четене, справочници, сборници със задачи и упражнения, ръководства за самостоятелна работа, тетрадки с печатна основа и др.
5. Учебно-методически пособия за учителите: книги за постиженията и проблемите на науката, Дидактически и методически пособия, справочна научна литература и др.
   В центъра на системата на средствата за обучение Шаповаленко с основание поставя учебните програми и учебниците.
Разглежданата класификация е сравнително най-пълна и добре обоснована. Към техническите средства за обучение обаче трябва да бъде отнесен и микрокомпютърът, който напоследък се използува в училище.
   Подобна класификация разработва и Н.М.Шахмаев. Различното в нея е, че той разглежда като отделни видове действуващите модели, макетите и мулажите, приборите и приспособленията за учебни експерименти, графическите средства, устройствата за контрол на знанията и уменията на учениците.

Коментари