Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Наблюдение

   Под наблюдение обикновено се разбира "планомерно, повече или по-малко  продължително възприемане, даващо възможност да се проследи протичането на някакво явление или на измененията, които се извършват в обектите на възприемането .  Наблюдението е активна форма на сетивно познание, която има за цел да натрупа факти, да образува първоначални представи за обектите от обкръжаващия свят... Наблюдението е възприемане, тясно свързано с мисленето."
   Необходимостта от широко използуване на метода наблюдение се обуславя от самия характер на процеса на познанието в обучението. Той допринася както за разширяване на сетивния опит на учениците, така и за развитие на техните умствени способности. Още К.Д.Ушински отбелязва, че "ако обучението си поставя за цел да развива ума на децата, то трябва да упражнява тяхната способност за наблюдаване." Непосредствено изучаване на многообразните явления от природата и обществото обогатява и разширява възприятията и представите на учениците за тях, развива тяхната наблюдателност и логическото им мислене. Колкото по-богато е сетивното познание, толкова по-благоприятни възможности се създават за умственото развитие.
   Спонтанни наблюдения ученикът извършва всекидневно. Придобитите по този път познания обаче не винаги са осъзнати и достоверни. Наблюдението като метод на обучение се основава на целенасочените, организираните от учителя наблюдения. Те могат да се провеждат под негово непосредствено ръководство или самостоятелно, включително и по инициатива на самите ученици.
   
Наблюдение ученици
   При организираното наблюдение учителят обикновено подготвя учениците за неговото осъществяване, по време на самото наблюдение ги насочва към възприемане на съществените свойства на предметите и явленията, което позволява те самостоятелно да формулират и обобщят получените резултати.
   Наблюденията могат да бъдат по-продължителни или краткотрайни. По-продължителните наблюдения обикновено се провеждат самостоятелно от учениците над натуралните обекти при реалните им условия на съществуване - в гората, на полето, на училищния участък и пр. Те обаче се ръководят от предварително дадени им или съставен от тях план, като накрая обобщават получените резултати. По време на наблюденията те водят дневници или записват данните в специални тетрадки. Най-често самостоятелните наблюдения са индивидуални, но могат да се провеждат групови и фронтални наблюдения, като учениците изпълняват единни или диференцирани задачи. Краткотрайни наблюдения могат да се провеждат в класни условия, по време на екскурзии и др.
   Наблюденията могат да се провеждат с различна цел и да предшествуват, съпровождат или да завършат изучаването на един или друг учебен материал. Тяхната ефективност зависи преди всичко от правилния отбор на обектите за наблюдение, от подготовката на учениците за провеждане на наблюдението, както и от включването им в активна изследователска-проучвателна дейност под ръководството на учителя.
    Методът наблюдение обикновено се съчетава с различни други методи на обучение.

Коментари