Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Дидактически функции на средствата за обучение

   Средствата за обучение са важен инструмент в ръцете на учителя и на учениците, който изпълнява разнообразни дидактически функции. Те спомагат за рационализация и интензификация както на дейността на учителя, така и  на дейността на учениците, повишават нагледността на обучението, неговата достъпност, способствуват за формиране на положителни мотиви за учене. Те са еднакво необходими на всички етапи и звена на процеса на обучението -при възприемането, и при осмислянето и обобщаването, и при затвърдяването, при приложението на знанията, уменията и навиците. Разбира се, на отделни етапи от обучението те изпълняват различни функции.
   Средствата за обучение непрекъснато се изменят и усъвършенствуват връзка с развитието на науката и техниката, с новите изисквания към обучението. Само през последните 40-50 години получиха широко разпространение в обучението радиото, киното, учебната телевизия, трениращите устройства (тренажорите), контролиращите устройства грамофонът и магнетофонът, а сега и компютрите и смартфоните. Това обаче съвсем не означава, че тези средства могат да направят учителя излишен, ненужен. В близкото минало някои автори изказваха мнения, че приложението на техническите средства в обучението (особено на радиото, телевизията, компютрите) ще доведе до отмиране на професията на учителя. Някои учени дори твърдяха, че в условията на научно-техническата революция писменото слово ще бъде заменено с аудиовизуална грамотност. Такава прибързаност в оценката на ролята на техническите средства за обучение, както изтъкват Е.П.Джугели и А.А.Вепхвадзе, не е нова. Така например още през 1841 г, Дж.Бенстед пише: "Изобретателят на дъската или този, който внедрява дъската в обучението, заслужава да заеме място сред най-ярките покровители на обучението и науката..." През 1940 г. по повод на използуването на кинематографа в обучението Хобан заявява: "Кинокартината е най-ефективният прибор, прилаган в обучението след печатната машина на Гутенберг." Подобни изказвания се правят и за телевизията, и за програмираното обучени, и за електронноизчислителните машини.
   С основание Н.М.Шахмаев отбелязва, че широко разпространените в миналото илюзии да се замени учителят в училище с висококвалифицирани кино-или телевизионни учители и нискоквалифицирани организатори на учебния процес по места не се оправдаха. В много от проведените експерименти се доказа, че използуването на технически средства за обучение като радиопредавания или учебна телевизия е ефективно, само когато след радио или телевизионния урок се провеждат серия уроци от висококвалифицирани учители във всяко училище. Не се оправда и илюзията, че с помощта на техническите средства за обучение може да се реши въпросът с недостига на висококвалифицирани учители. Тъкмо обратно - приложението на техническите средства в обучението по необходимост изисква по-висока квалификация за всеки учител. Нискоквалифицираният учител, дори и да разполага с отлични кинофилми, радио- и телевизионни предавания, не може да осигури високо качество на обучението.
   Експериментите свидетелствуват, че първоначалният ефект на новост при използуването на поредното техническо средство, който активизира и увлича учениците, твърде скоро загубва своето действие, тъй като те постепенно привикват с това средство. Нужни са други мотиви за учене.
   Рационалното приложение на средствата за обучение значително облекчава техническата, рутинната страна на учителя във връзка с подготовката и организацията на учениците за овладяване на учебното съдържание, с контролиране на учебните им постижения и пр. По този начин учителят има възможност да се съсредоточи своите усилия главно върху творческите дейности за формиране на личността на ученика, на неговите ценностни ориентации и идеали, за осъществяване на ефективно педагогическо общуване. Но дори и по отношение на техническите функции средствата за обучение не могат изцяло да заменят учителя. Работата е в това, че е много трудно напълно да се отдели техническата от творческата страна в дейността на учителя. Освен това интензификацията на дейността на учителя или на учениците с помощта на средствата за обучение има определени граници, извън които неминуемо се стига до претоварване, преумора.
   Предстои да се решат редица проблеми на хигиената на труда на учениците при използуване на съвременни технически средства. Например има изследвания, които установяват някои неблагоприятни въздействия на киното, телевизията, компютъра и др. върху зрителния и слуховия анализатор на учениците, върху тяхната психика. Напоследък все повече се изтъква значението на непосредственото общуване между учителя и учениците, относителният дял на което значително намалява при използуване на технически средства в процеса на обучението.
Ефективността на приложението на средствата за обучение зависи от редица фактори и условия: от тяхното педагогическо и техническо качество, от професионалната подготовка на учителя - от неговите умения да си служи с тях, а също и от условията, в които те се използуват.
Дидактически функции на средствата за обучение
Н.М.Шахмаев
   Техническото качество на средствата за обучение зависи преди всичко от равнището на развитие на промишлеността, която ги произвежда. За повишаване на педагогическите качества на средствата за обучение от значение е при тяхното производство да се отчитат съвременните дидактически изисквания. А това предполага да се осъществява по-тясно взаимодействие между педагозите и работниците, които произвеждат тези средства.
   Основно изискване е средствата за обучение да съответствуват на неговите цели и задачи. Друго важно изискване е средствата за обучение да се съгласуват помежду си, като преди всичко съществува съгласуваност между учебника и останалите средства за обучение. Учебникът заема централно място в системата на средствата за обучение. Наблюдаващото се все по-широко приложение на съвременни технически средства в обучението несъмнено ще внесе редица изменения във функциите и мястото на учебника в учебно-възпитателния процес, но едва ли ще измести учебника като основно, главно средство за обучение.
   Както изтъква Н.М.Шахмаев", уроците, на които се използуват технически средства, изискват да се съгласува методиката на изложението на учебния материал с методиката на работата със съответното техническо средство. Още при планирането и подготовката на урока учителят трябва:
  1. да отдели онзи учебен материал, за изучаването на който е необходимо да се използуват средства за обучение, и да определи педагогическите цели, които ще се стреми да осъществява;
  2. да избере от наличните пособия онова, което ще позволи да се реши поставената задача;
  3. да провери техническата изправност на това пособие и да уточни, конкретизира задачите за неговото приложение;
  4. да определи точно мястото на използуването на пособието в урока;
  5. да обмисли методиката на работа с пособието на урока.

  Уроците могат да бъдат ефективни при условие, че средствата за обучение се използуват не епизодично, а в определена система, която най-пълно съответствува на дидактическите цели.

Коментари