Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Автоматизацията и електронизацията на обучението. Компютърът като учебно техническо средство

   Непрекъснатото усъвършенствуване на средствата за обучение води до механизиране и автоматизиране на едни или други действия на учителя и учениците. За това особено много допринасят техническите средства за обучение - плеърът , касетофонът, радиото, телевизията, и вече не чак толкова- диапроекторите, епипроекторите, шрайбпроекторите и др. Автоматизацията на обучението обаче навлезе в нов етап с неговата елктронизация, с използуването на електронноизчислителните машини. Те позволяват да се автоматизират отделни операции и дейности на учителя и учениците не само с чисто рутинен еднообразен характер, а и с по-сложно, интелектуално съдържание. Първоначално опитът по използването на електронноизчислителните машини в обучението в САЩ, Великобритания, Франция и други страни не даваше основание за голям оптимизъм, тъй като електронноизчислителните машини бяха много скъпи. През последните три десетилетия обаче нещата се промениха във връзка с развитието на микроелектрониката, благодарение на която стана възможно да се създадат малки по размери и тегло, със значителна вътрешна и практически неограничена външна памет електронноизчислителни машини - микрокомпютрите (или персоналните компютри). Бяха разработени различни периферни технически (хардуерни) устройства: устройство за външна памет (флаш дискове), пишещо устройство (принтер), устройство за чертане на графици (плотер), писалка, с която се пише върху специален плот, а изображението се получава на екрана на компютъра (монитора), сензорни мониитори , електронни дъски и т.н. Започна целенасочена работа за създаване на софтуерни продукти (диалогови обучаващи програми) и машинни езици върху основата на съвременните постижения на педагогиката, дидактиката, психологията и редица други технически науки. За широко разпространение на микрокомпютрите допринесе също и значителното намаляване на тяхната пазарна стойност. В съвременни условия значително се увеличи броят на психолого-педагогическите изследвания за използване на персоналните компютри в процеса на обучение.
   На състоялата се през 1981 г. в Лозана (Швейцария) Трета световна конференция по използуване на компютрите в образованието акад. А.П.Ершов изтъкна, че подготовката на учащите се и на преподавателите, на всички поколения за работа с електронната техника следва да се разглежда многофункционално: 
1) като средство за интензификация на процеса на обучението; 
2) като принципно ново учебно-техническо средство в помощ на обучението, възпитанието, управлението на образованието и информационното обслужване; 
3) като обект за изучаване и приложение в живота сега и в бъдеще.
   Микрокомпютърът обикновено се определя като интегрално учебно-техническо средство, което съчетава функциите на плеъра , пишещата машина, телевизията, диапроектора, графоскопа и др. Той може да замести почти всички учебно-технически средства, но това не означава, че компютърът следва да се противопоставя на тях. Приложението на микрокомпютрите допринася за значителна интензификация на процеса на обучението, а също и за неговата индивидуализация (в разумни граници):
1. В условията на научно-техническата революция все повече се наблюдава т.нар. "информационен вакуум", който с използуването на компютрите постепенно се ликвидира.
2. Информацията, с която разполага компютърът, има редица достойнства. Тя може да се възпроизвежда по принцип неограничено толкова, колкото се налага. С помощта на компютъра могат да се моделират сложни процеси и явления, да се представят не само по-нагледно и по-обобщено, а и по-достъпно за учениците.
3. С помощта на компютъра може да се рационализира значително педагога ческият труд, да се съкратят непроизводителните разходи на учебно време, да се гарантира постигането на определени резултати.
4. Компютърът позволява да се рационализира трудът на всеки ученик. Чрез него може да се осигури надеждна обратна връзка, значително да се повиши активността и самостоятелността на учениците.
   Персоналните компютри могат да изпълняват различни функции в процеса на обучението: информационна, моделираща, обучаваща, контролираща.
   Информационната функция на микрокомпютъра се заключава в подаване на ученика на необходимата учебна информация по указани параметри. Този процес може да протече и под формата на консултации с компютъра, който предоставя на ученика допълнителна справочна информация, интересни научни фактически, данни и пр., оказващи определено мотивационно и възпитателно въздействие върху него.
   Моделиращата функция на микрокомпютъра позволява изучаваните закономерности да се представят в символична и графична форма, при което учениците могат да задават различни стойности на параметрите, характеризиращи изучаваната закономерност, да получават графики, да наблюдават движещи се обекти и симулационни модели на физически и технологически процеси, да се "намесват" в тези процеси, да изменят техните параметри и да наблюдават резултатите.
Обучаващата функция на микрокомпютъра се осъществява благодарение на предварително подготвена обучаваща програма, която може да бъде ориентирана както към усвояване на нови знания, затвърдяване на вече усвоени знания и осмисляне на въвежданите понятия, принципи, закономерности и т.н., така и към решаване на разнообразни задачи с практическа насоченост. В това отношение микрокомпютрите предоставят немалки възможности и за изграждане на адаптивни обучаващи програми, за подбиране на задачи с нарастваща степен на трудност, позволяваща учебното съдържание да се овладява с непрекъснато повишаващ се интерес, с перманентно повишаваща се учебна и познавателна мотивация.
   Контролиращата функция на микрокомпютъра се заключава в предявяването на задачи и тестове, с помощта на които се определя равнището на подготовката и индивидуалните различия на учениците. При това за установяване на действителните учебни постижения на учениците контролът по метода на избор на един от няколко готови отговора следва да се съчетава със свободното им конструиране, като се търсят възможности за използуване на по-гъвкави начини за проверяването им.
   Микрокомпютрите могат с успех да се използуват както по време на уроците и занятията в клас, така и за извънкласна работа, за занимания по интереси, за осъществяване на разнообразни игрови програми. Не бива обаче да се преувеличават възможностите на компютъра, което неминуемо води до фетишизиране на техниката и подценяване на ролята на учителя. Компютърът не е и не може да бъде заместител на преподавателя. Приложението на компютрите в процеса на обучението съвсем не означава отказване от използуване на учебниците, учебно-помощната литература и другите средства за обучение.
   Компютрите не могат да заменят непосредственото педагогическо общуване между учителя и учениците, както и между самите ученици.
Масовото използуване на персоналните компютри в училищната практика предполага специални проучвания за по-точно определяне на съдържанието на понятието "компютърна грамотност" за учениците и учителите, за установяване на дидактически целесъобразното разпределение на функциите на учителя и на компютъра, за използването на това средство на едни или други етапи на обучението, за овладяване на различно учебно съдържание и др.

Коментари