Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Дидактически и психологически изисквания за ефективност на самостоятелната работа на учениците

Дидактически и психологически изисквания за ефективност  на самостоятелната работа на учениците
   Ефективността на самостоятелната работа на учениците зависи от съблюдаването на редица Дидактически и психологически изисквания. На първо място трябва да се посочи необходимостта от перспективно тематично планиране на самостоятелната работа. То позволява да се осъществи рационално степенуване на самостоятелната работа по обем, сложност и трудност в зависимост от целите, вида и съдържанието на уроците, от познавателните възможности на учениците и т.н. Тя трябва да съответства както на логиката на учебното съдържание, така и на логиката на усвояването му от учениците, да е съобразена с познавателните им възможности и същевременно да осигурява тяхното по-нататъшно развитие.
   Според Н.Г.Казански и Т.С.Назарова, успехът на самостоятелната работа зависи от следните по-важни условия: 
  1. учениците ясно да осъзнават нейната цел и да се стремят да я постигнат;
  2. да притежават необходимите за нейното извършване умствени и практически умения и навици;
  3. задачите за самостоятелна работа да бъдат достъпни, да се преодоляват в определена система с постепенно повишавате на трудностите;
  4. учителят да провежда предварителен инструктаж с учениците в устна, писмена или нагледна форма;
  5. след изпълнение на самостоятелната работа да анализира получените резултати и да приучва учениците към самоконтрол и самооценка.
   Напоследък като важно изискване се посочва необходимостта от диференциране на самостоятелната работа. То се реализира чрез най-различни начини: чрез увеличаване на обема на самостоятелната работа, чрез усложняване на съдържанието на задачите, чрез вариране на инструктажа или на помощта от учителя и др. Наред с общите за класа задачи често пъти се предлагат задачи с висока или ниска степен на трудност, които се избират по желание, групови диференцирани или индивидуални задачи.
   Ефективността на уроците до голяма степен зависи от установяването на оптимално съотношение между изложението на учебния материал от учителя и самостоятелната работа на учениците. Провеждат се изследвания с цел да се установи влиянието, което оказват върху качеството на усвояваните знания различните видове съчетания между устното изложение на учебния материал от учителя и самостоятелната работа на учениците с учебника (или други видове самостоятелна работа) при първичното изучаване на новия материал, при неговото затвърдяване и обобщаване. Данните показват, че при съчетанието между устното изложение на знанията от учителя и самостоятелната работа на учениците с учебника за едно и също време качеството на знанията на учениците по основните въпроси се повишава средно с 10-15%, в сравнение с резултатите от използването на всеки метод поотделно.
   Трябва да се има и предвид че при увеличаване на относителния дял на самостоятелната работа на учениците по време на уроците ръководната роля на учителя не намалява. Нещо повече - неговите ръководни функции стават по-сложни и придобиват своеобразен характер. В процеса на обучението учителят е не само пряк източник на учебна информация, а и организатор на самостоятелната работа на учениците, и педагог,който ги обучава на методите и похватите за изпълнение на задачите за самостоятелна работа.


Коментари