Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Самостоятелна работа в клас и самостоятелна работа вкъщи

Самостоятелна работа в клас и самостоятелна работа вкъщи
    Повишаването на относителния дял на самостоятелната работа на учениците в клас предполага не само да се използват разнообразни нейно видове и форми, а и да се намери оптимално съотношение и съчетание между възпроизвеждащите и творческите самостоятелни работи. В редица случаи в училищната практика се използват голям брой самостоятелни работи, но те имат изключително възпроизвеждащ, репродуктивен характер,служат само за затвърдяване и проверяване на усвояваните от учениците знания. При такава организация на преден план се поставя външната активност на ученика, при което недостатъчно се развива мисленето му. Увеличаването на относителния дял на продуктивната, на творческата самостоятелна работа на учениците благоприятства за повишаване на познавателната им самостоятелност, за формиране на умения и навици да прилагат знанията си в нови ситуации. От друга страна, рационалната организация на самостоятелната работа в клас позволява значително да се облекчи домашната работа на учениците, да се преодолее претовареността им, осигурява благоприятни възможности за разностранно удовлетворяване на техните индивидуални интереси и потребности. При пълноценното използване на свободното време се създават по-добри условия за максимално разгръщане на техните творчески способности.

   В нашето училище все още не е напълно преодоляно еднообразието на домашната самостоятелна работа на учениците, която твърде често се свежда главно до повторение и затвърдяване с помощта на учебниците на изучения по време на уроците материал. Необходимо е все по-голямо място да заема изпълнението от учениците на различни упражнения, не само за затвърдяване и приложение на знанията, а и за придобиване на нови знания, за формиране на умения и навици; провеждането на разнообразни наблюдения, опити и практическа работа, развиващи наблюдателността на учениците, тяхната съобразителност и пр. Задачите за домашна работа трябва да се индивидуализират, да се вземат под внимание пропуските, срещащи се у ученика, обемът на неговите знания и навици, като на по-силните ученици се поставят задачи, които задълбочават техните знания, повишават качеството им.

   Според нормите на училищната хигиена времето за изпълнение на домашната работа на учениците от началните класове е от 1 до 1 и 1/2 часа, за тези от средния курс - от 1 и 1/2 до 2 часа, а за учениците от горния курс - до 3 часа.

Коментари