Структура на урока по литература

Функции на училищното управление

Функции на училищното управление
   Под функции на управление се разбират онези трайно осъществявани в процеса на управлението дейности, чрез които се реализират неговите цели. Общите, универсални функции на управление са присъщи на всеки субект – диагностициране, прогнозиране, целеполагане, планиране, организиране, координиране, мотивиране, активизиране, стимулиране, усъвършенстване, контролиране, отчитане, анализиране, оценяване, коригиране.
   Специфичните функции на всяка организация произтичат пряко от предмета на дейността.При последователното съчетаване на универсални управленски функции със специфични се стига до конкретни управленски функции за точно определена, специфична за организацията дейност. Тази съвкупност от взаимно свързани  и йерархично подредени конкретни управленски функции се нарича функционална структура на управлението на организацията.Разработването на структурата от функции на училищното управление включва три основни етапа :
  1. Уточняване на съвкупността от приетите в училище универсални управленски функции.
  2. Прецизиране на специфичните функции на училищната организация.
  3. Съчетаване на универсалните и специфичните функции.

 Характеристика на училищните управленски функции


   Планиране – трайно осъществявана управленска дейност, свързана с проектирането на очакваното бъдещо състояние на училищната организация и на ефективните пътища за неговото постигане.  То е съвкупност от специфични действия на субекта на училищното управление по диагностициране на състоянието на училищната организация и на нейните елементи; по определяне на по-далечните и по-близките цели на училището и неговото управление; по разкриване на начините и средствата за тяхното осъществяване.
   Планирането е една от най-важните управленски функции в училище. То е процес, насочен към формулиране и постигане на училищни цели на определено равнище, за определен срок, с определени редурси, с конкретни изпълнители.Планирането включва като подфункции прогнозирането, целеполагането и изработването на плана. 
   Крайните резултати от прогнозирането се изразяват в различни форми : концепция ,мисия, визия, стратегия и др. Планирането се извършва чрез комплексна програма, годишен план, оперативни планове.

   Организиране – то включва :
  • Създаване на предварителни условия за нормалното функциониране на училищната организация.
  • Коригиране в съответствие с променящите се вътрешни и външни условия.
  • Определяне на специфичните дейности.
  • Разработване на система от правила за осъществяването им.
  • Определяне на правата и отговорностите.
  • Контролиране и регулиране за нормално изпълнение на технологичните операции.
   Много важно условие за ефективна организация е умението на училищния ръководител да съчетава компетентност, отговорност, делегиране на права.  

   Координиране –трайно осъществявана в училищното управление дейност, чрез която се внася хармония, паралелност, пропорционалност и ритмичност в работата на изпълнителите с цел получаване на общ резултата в строго определено време. Училищният ръководител осъществява координиращи действия на три основни равнища :
  1. Синхронизиране на организационните действия в училищната организация.
  2. Синхронизиране на работата на училището с родителската общност, със стопанските и културните организации, със социокурната среда като цяло.
  3. Координиране с външните органи и организации, които управляват училището.

   Мотивиране – система от действия, свързани с използването на икономически, организационни, педагогически, психологически, социални и други лостове за стимулиране на професионалната активност на учителите, учениците, административния и техническия персонал. Познаването на потребностите на управляваните от училищния ръководител хора е солидна предпоставка за избиране на подходящ начин за мотивиране.

    Контролиране – чрез тази функция се реализира обратната връзка между субекта и обекта на училищното управление; разкрива се съответствието между набелязаните цели и постигнатите резултати с оглед необходимостта от корекция. Контролирането включва констатиращи, оценъчни и регулиращи действия.  

Коментари