Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Управление и развитие на човешките ресурси

Същност и влияние върху успеха на организацията

      Управлението на човешките ресурси е онази част от управлението, която се занимава с рационалното оползотворяване на човешките ресурси с оглед ефективна реализация на целите на организацията. Тази функция на управлението осигурява възпроизводството на човешкия потенциал чрез: планиране на потребностите от различни сътрудници; набиране на кандидати; подбор; развитие; атестация; кариера; възнаграждения; освобождаване; осигуряване на необходимите условия за труд и живот; охрана на труда; квалификация.
   Съвременната среда поставя редица предизвикателства пред управлението на човешките ресурси: преходът към информационно общество; глобализацията на икономиката; динамиката в технологиите; децентрализацията; демократизацията на отношенията; промените в семейството и заетостта на родителите и др.
   Политиката, стратегията и дейностите, свързани с подбора, пълноценното използване, квалификацията и мотивирането на сътрудниците, възможностите за кариерно развитие, благоприятните условия на труд, социалният климат и стилът допринасят за повишаването на качеството на работа.

Планиране, подбор, анализ и проектиране на персонала


Управление и развитие на човешките ресурси
   Планирането включва дейности, насочени към осигуряване на необходимите като количество и качество  /образование, квалификация, опит, дарби/ хора за извършване на необходимата работа в необходимото време.
   Анализът включва предвидими и непредвидими промени, продължаващи и нови процеси, външни условия и влияния, вътрешни източници, потребности.
   Подборът на сътрудници е процес на търсене и привличане на хора със съответна квалификация и качества. Той се извършва по процедура и методика – интервю, тест, по документи, с разработки, с въпросници, с изпитателен срок и др.

Атестация на персонала


   Оценяването на сътрудниците може да се извършва по различни причини : 
  • За информация за състоянието.
  • За мотивиране.
  • За развитие на системата за квалификация.
  • За подбор на персонала.
  • За развитие на кариерата.
   Атестациите може да имат различни последствия: промяна на трудовото възнаграждение; повишение; преместване; понижение; освобождаване; разработване на план на кариерата; квалификационни мероприятия; диагностика на състоянието на персонала.
   За изготвянето на качествени атестации много важни са методите, стандартите и процедурите. Необходимо е да се оценяват личният принос, усилията и резултатите от труда, влиянието на фактори от околната среда.

Планиране на кариерата


   Планирането на кариерата е необходимо, тъй като човек по-добре осъзнава себе си, обстановката, очакванията, а организацията изразходва по-ефективно средствата за квалификация и преквалификация, хармонизират се потребности, очаквания и възможности за успех и кариера.
   За планирането на кариерата са отговорни сътрудниците на организацията, непосредствените ръководители и цялата организация. Използат се следните методи и техники : интервю, въпросници, професионални консултации, дискусии.

Квалификация и обучение на персонала


Съществен аспект на успешното управление е непрекъснатото учене, които означава :
  • Адаптация към околната среда.
  • Формиране и промяна на личността.
  • Придобиване на знания, умения, отношения, компетентности.
  • Поведенческа промяна.
  • Усвояване на методи за решаване на проблеми.
  • Активно взаимодействие на субектите с околната среда.
  • Информационен процес.
Ученето на възрастните има своя специфика:
  • Възрастните са изградени комплексни личности.
  • По-добре учат в хетерогенни групи.
  • Търсят смисъла, бързия ефект и краткосрочните резултати от ученето.
  • Съзнателно и доброволно участват в процеса на обучение.
  • По-малко се състезават, а търсят прагматични ползи.
  • В по-голяма степен са самокритични и самооценяващи се.
Съвременните характеристики на обучението на възрастните са : 
  • Обучение, центрирано върху обучавания.
  • Изучаване на опити.
  • Съпричастие и съучастие
  • Гъвкава програма.
  • Индивидуализация.
  • Учене в действие.

    Методите за обучение и квалификация може да се прилагат на работното място и извън него. За предпочитане са : групови дискусии, ролеви игри, управленски игри, казуси, инциденти, модули, екипна работа.

Коментари