- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Същност на организационното развитие
С термина “организационно развитие” се означават етапите, през които преминава организацията в процеса на своето възникване, еволюция, оцеляване, просперитет и гибел, т.е. начинът, по който организациите се променят и еволюират. Той включва различните техники и интервенции, които се прилагат, за да се подпомогне или улесни въвеждането на определени изменения в структурата, процесите и човешките ресурси.
Концепцията “организационно развитие” е ориентирана към организационното учене и организационната промяна така, че организацията да оцелява и просперира. Целта е :
- Активизиране на сътрудниците за участие във формулирането и решаването на проблемите.
- Използване на различни подходи към решаването на проблемите – знания; възприятия; интуиция.
- Комплексно решаване на проблемите: организационно-структурни; организационно-културни; проблеми на властта.
- Обучение в действие – програма за обучение и квалификация; връзка с практиката; екипно обучение; акцент върху начина на мислене; творческа среда; умения за обучение през целия живот.
- Преодоляване на съпротивата към промените, създаване на способност за промяна и управлението й.
Управленското консултиране и организационното развитие
За организационното оформяне на тази работа се избира обикновено проектната форма. Проектът за организационно развитие включва различни програми: обучение в действие; андрагогическа програма; научно-изследователска програма; управленска програма.
В проектите за организационно развитие е изключителна потребността от консултанти в различни роли и позиции: помощник; информатор; агент на промяната; катализатор на вътрешните и външните сили и възможности; диагностик; посредник между групи с различни интереси; терапевт.
Управление на организационната промяна
Съществуват два основни възгледа за промяната в организацията: еволюция и планиран процес. Необходимостта от промяна произтича от външни и вътрешни сили и фактори. Процесът на промяна преминава през определени етапи.Моделът на Курт Левин за личностната и социалната промяна, който е в основата на повечето програми за организационно подобряване, включва три етапа :
- Етап на размразяване – подлагат се на съмнение стари навици, методи, ценности, създава се готовност за ново поведение, стимулира се мотивация за промяна.
- Етап на променяне – усвояват се нови методи на работа, нови ценности и поведение, избира се стратегия за осъществяване на промяната.
- Етап на замразяване – затвърждават се научените ценности и поведение.
В повечето случаи промяната е съпроводена със съпротива поради различни страхове. За преодоляване на съпротивата може да се прилагат :
- Обучение и комуникация.
- Участие и включеност.
- Фасилитация и подкрепа.
- Преговори и постигане на съгласие.
- Манипулиране.
- Явна и неявна принуда.
Основна предпоставка за ефективността на организационната промяна е изготвянето на точна диагноза за съществуващите проблеми и затруднения, анализ на причините, очертаване на тенденциите и приоритетите.
Интервенциите за групово подобряване и развитие са предназначени да въздействат върху различни аспекти, характеристики и процеси с цел преодоляване на проблемите.
Промените в организационната култура следва да съзвадат условия на толерантност, на допускане на нови практики, на адаптиране към променящите се условия на средата, на приемане на нови ценности, нови модели и норми на поведение, на съхраняване на полезните традиции.
Коментари
Публикуване на коментар