Подготовка на урока по литература

Принципи на управление на образователните организации

Същност и развитие на принципите на управление

Принципите на управление са основни са основни изходни положения, основни ръководни начала, с които задължително се съобразява управляващият. Те са съвкупност от правила, изходни позиции и норми на поведение, чието спазване е предпоставка за успешно управление.  Принципите на управление отразяват обективните закономерности и връзки, присъщи на управленския процес, и имат основна роля за съзнателно използване на обективните обществени закони в управленската практика. 
В науката за управление съществува голямо разнообразие и богатство от принципи на управление поради следните причини:
Принципи на управление на образователните организации
  • Принципите на управление са се формирали в продължение на повече от едно столетие и са изпитвали влиянието на различни икономически и политически ситуации.
  • Основателите на различни теории и школи избират различни позиции, правила и принципи за осигуряване на ефективността на управлението.
  • Принципите се реализират на различни равнища в управленската йерархия и се отнасят за различни видове управленски дейности.
  • Квалификацията, творческите способности, професионалните и личностните качества на управляващите, както и нагласите им за иновационна дейност на са еднакви. Някои управленци се придържат изключително към утвърдените принципи поради съображения за сигурност и стабилност. Други са склонни към риск и търсят нови възможности за по-висока ефективност в управлението и в резултатите от дейността.


Характеристика на системата от общоуправленски принципи

Принцип за целенасоченост

        Този принцип изисква: 
  1. ясно и точно дефиниране на стратегическата цел; 
  2. декомпозирането й на подцели;
  3. установяване на връзките между тях;
  4. ранжирането им по приоритети;
  5. подчиняване на всички дейности на цялата образователно-възпитателна организация  и управлението й на стратегическата цел;
  6. съобразяване с потребностите, интересите и възможностите на членоветв на образователната общност.

Принцип за разделение на труда

   Изисква ръководителят на образователно-възпитателната институция ясно да определи правата, задълженията и отговорностите на всеки участник в дейността или в управлението на  училищната, предучилищната, извънучилищната  или социално-педагогическата организация.

1.Принцип за демократичност
   Означава непрекъснато търсене и използване мнението на подчинените при вземането на важни управленски решения, гарантиране свобода на действие в сферите извън регламентираното в нормативни актове.
2. Принцип за единство в разпореждането
   Изисква управленските органи на детските и учебните заведения да действат обединени от една идея – целите на съответната институция, и около един център – директора на  съответната институция.
3. Принцип за относителна автономност на  образователно-възпитателната институция
   Отразява правото на на  училището, предучилищната, извънучилищната или социално-педагогическата институция да действат в демократичная правова, пазарно ориентирана държава с гражданско общество.  Те следва: 
  • да се управляват самостоятелно чрез вътрешни нормативни актове, които не противоречат на  нормативните актове от по-висок ранг;
  • да разполагат с осигурените от държавата или придобити по друг законен начин финансови и материални средства;
  • да имат право на собствена организация на дейностите за оцеляване и развитие.

   В практиката този принцип се тълкува като мяра и баланс между централизацията и децентрализацията. Децентрализацията и автономността се изразяват в:
  • В административно-управленската дейност.
  • В педагогическата  дейност.
  • Методическа автономия.
  • Нормативна автономия.
  • Организационна автономия.
  • Кадрова автономия.
  • Финансово-икономическа автономия /Маджирова, К./.

4. Принцип за диверсификацията
   Изисква непрекъснато отчитане на промяната в условията на пазара, разширяване или промяна на учебното или детското заведение, извършване на допълнителни дейности.

5. Принцип за извличане на максимална изгода
    Означава активизиране усилията на управлението за максимално оползотворяване на всички ресурси, професионално познаване на механизмите на средата, прецизна вътрешна организация на всяка дейност, мотивиране на персонала за по-добра работа и по-високи резултати. 

6. Принцип на обратната връзка
   В пазарните условия е особено важно да се установява съответствието между поставените цели и постигнатите крайни резултати. Спазването на този принцип изисква осигуряване на държавни стандарти, на инструментариум за бързо получаване на резултатите, на технология за събиране, анализ и оценка.

7. Принцип за икономия на персонала
   Изисква подобряване на организацията на труда, оптимално разпределение на права, задължения и отговорности, квалификация на персонала.

8. Принцип за лоялност между ръководители и подчинени

Коментари