Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Функции и качества на училищния директор

Директорът изпълнява функциите на : 

  1. Професионалист-педагог, който организира качествен образователно-възпитателен процес.
  2. Добър мениджър, стратег, прагматик, предприемач, администратор.
  3. Лидер на своя екип и училищната общност.
   Той следва да притежава редица качества: компетентност, активност, хуманност, демократичност, взискателност, организираност, отговорност, принципност, справедливост, комуникативност, емпатичност, иновативност.
   Теоретичният анализ на специализирана литература по проблема и на практиката на мениджмънта насочва към следните  десет златни роли на компетентния мениджър, присъщи и на мениджъра в образователната сфера на микроравнище:
  1. Златна мениджърска роля Стратег – свързана е с проблемите при  определяне на целите, стратегиите, структурата на съответната организация и необходимите материални, финансови и човешки ресурси.
  2. Златна мениджърска роля Наблюдател – отразява функциите на мениджъра по събиране, анализиране и предаване на информация, свързана с дейността на организацията. 
  3. Златна мениджърска роля Иноватор – включва начините за извършване на проактивни действия, креативното мислене и управлението на промяната на организацията и персонала.
  4. Златна мениджърска роля Директор – показва как се изгражда и поддържа властна позиция, делегира се, дава се и се получава обратна връзка от служителите.
  5. Златна мениджърска роля Координатор – съдържа действията и начините за оперативно планиране, организиране и контролиране на дейността на персонала в съответната институция.
  6. Златна мениджърска роля Мотиватор – включва техники за мотивиране чрез характера и съдържанието на работата, чрез справедлива оценка и справедливо възнаграждение.
  7. Златна мениджърска роля Наставник – свързана е с разбиране на чувствата и поведението на служителите, с максимално добра комуникация, с подкрепа и създаване на благоприятни условия за развиване на служителите.
  8. Златна мениджърска роля Помощник – отразява уменията и компетенциите  да се  изгражда атмосфера на екипност, да се вземат адекватни и оптимални решения, да се управляват конфликтите в съответната институция.  
  9. Златна мениджърска роля Посредник – свързана е с умения за договаряне  и осигуряване на съпричастие към целите както сред прекия персонал, така и сред хора и групи от външни организации – партньори от социалното пространство.  
  10. Златна мениджърска роля Автонавигатор – показва как мениджърът  управлява личната си пригодност, личната си мотивация и стреса. 
   Ролята на директора в образователната сфера на микроравнище  нарасна и включва изключително много  професионални задачи и компетенции. Директорите носят отговорността за подобряване на процеса на преподаване и учене и на резултатите от него. От тях се очаква да могат да прогнозират образованието на различни равнища, да ръководят обучението и изработването на учебни планове, да бъдат експерти в оценяването, да поддържат дисциплина на персонала и учениците, да създават екипи, да изграждат и развиват училищната общност, да бъдат експерти във връзките с обществеността и комуникациите, да анализират и разпределят бюджета, да създават благоприятна работна среда, да водят преговори, да администрират специални програми,  да спазват законовите разпоредби, споразумения, договори. От директорите се очаква да обслужват често противоречащите  интереси на ученици, родители, учители, областни и общински власти, професионални съюзи и неправителствени организации, агенции и сдружения. В резултат на това много учени и практикуващи директори твърдят, че изискванията към длъжността далеч надхвърлят разумния капацитет на всяка  личност. Изискванията към длъжността са  променени така, че традиционните методи за подготовка на администратори вече не са адекватни да отговорят на предизвикателствата.
   Основна грижа на образователния мениджър, подчертава В.Гюрова, е "осигуряване на ефективен учебен процес, който гарантира успешна работа на преподавателите  и високи резултати, постигани от учащите".
   Към съвременните ръководители на  образователни институции основателно се предявяват следните групи изисквания:  професионална пригодност; делови качества и организаторски умения; личностни качества. От изключително значение са интелектуалните и аналитичните способности на ръководителя, физическото и психическото здраве, устойчивата психика, характерът, умението за самоконтрол, отношението към живота, лидерските му качества и авторитет, социалната ангажираност.  
   Ефективното училищно ръководство се счита за ключов фактор за постигане на възможно най-доброто образователно-възпитателно равнище на учениците, затова е много важно да се избират и обучават ефективно работещи училищни мениджъри. Пред институциите, които реализират този процес, стоят изключително важни въпроси: какви качества трябва да притежава добре  работещият училищен мениджър; какви дейности следва да включват програмите за обучение на училищни лидери; как да се структурира програмата за обучение; какви стратегии да се прилагат; какви способности и умения следва да се развиват; как да се финансират програмите за обучение?
   Образът на съвременния училищен мениджър съчетава все повече характеристики и роли: институционален лидер, професионалист-експерт, администратор, финансист, организатор, координатор, стратег, модератор, мотиватор и др. Те налагат  потребността от  нови методи на подбор и квалификация.  Анализът на специализираната литература и на социално-педагогическата практика и  дават основание да очертаем следните професионални и социални роли на директора като мениджър на човешките ресурси в образователната институция :
Функции и качества на училищния директор

   В центъра на професионално-личностния профил на директорите на средно общообразователно училище, според Е. Пенчева, се разполагат три тенденции, които формират неговото ядро:
1. Общителност /контактност/, която се изразява в потребност от социални контакти при тяхното създаване, склонност към доверие, отзивчивост, доброжелателност, себеотдаване.
2. Баланс - равновесие между двата противоположни стремежа в отношенията с другите - властност /стремеж към надмощие/ и подчиняемост /зависимост/. Това уравновесяване между двата полюса означава оптимално развити лидерски качества.
3. Подчертан стремеж към поведение, което изцяло се придържа към социално приемливите образци, норми и стереотипи. На втора позиция се открояват способностите за самоконтрол и саморегулация, доброто самочувствие и умението да устояват позиции. В периферията на този профил можем да си представим онези личностни свойства, които осигуряват увереност на човека, че винаги печели признанието и уважението на останалите.
   Първата и втората характеристика  - умението за общуване и балансът между властност и подчиняемост, са сериозна предпоставка за успешно педагогическо ръководство. Третата характеристика – стремежът към подчертано съобразяване с фиксирани социални стереотипи, носи както положителен, така и отрицателен заряд. Положителното е, че изследваните директори се определят като хора, които спазват приетите от обществото норми и могат да служат като модел за поведение. Но от друга страна, тази силно изразена тенденция крие сериозна опасност от ограничаване на творческата инциатива и проява на консерватизъм . 
  На основата  на задълбочено психологическо изследване авторката извежда като централни понятия, свързани с профила на директора на училището, организаторския потенциал и комуникативната /социално-психологическа/ компетентност. Организаторският потенциал осигурява реализирането на системата от отношения на директора с отделните компоненти на училищната общност и социалната среда. Комуникативната компетентност, включваща социални нагласи, ценностни ориентации и личностни свойства,  подпомага реализацията на организаторския потенциал. 
Професията “директор” представлява, според Ст. Жекова, система от типове и видове социални взаимодействия, които имат единна насоченост и определено социално съдържание. Психологически изследвания върху характера на професионалния труд на директора на ЕСПУ  го определят като: социономичен /от типа “човек-човек”, “човек-колектив/; педагогически /с формираща, изграждаща личността функция/; управленски / планира, организира дейността на колектива/. Всяка от тези характеристики в професионалния профил на училищния директор изисква съответни качества и способности .


Коментари