Подготовка на урока по литература

Екипност в управлението на образованието

В организационната наука и в мениджмънта на всяка сфера, включително и на образователната, стои дилемата за индивидуалната или  екипната  форма на организация на управлението. Чрез екипната работа и груповата организация на труда се постига по-висока мотивация и ефективност при наличие на обективни и субективни предпоставки и фактори. 
Екипната работа в управлението на  образователно-възпитателните институции има редица предимства :
  • Осигурява определена степен на автономност на група от хора, които имат правомощия и отговорности за качествено изпълнение на обща задача.
  • Създава реални възможности за изява на потенциала, инициативата  и компетентностите на повече сътрудници.
  • Самоорганизиране и самоконтрол в дейността на екипа.
  • Комуникация, сътрудничество, коопериране, подкрепа в екипната дейност.
  • Реализира се квалификационна интеграция  и интегриране на оперативни функции и задачи в екипа.
Принципът за екипността, екипната работа и управлението на екипи се счита за алтернатива на строгото разделение на труда. Създаването на действени, сплотени и продуктивни екипи в образователно-възпитателните институции  е важна политика в съвременния училищен мениджмънт.
Изследване върху конкурентноспособността на българските индустриални фирми дава основание за следните изводи, приложими и за мениджмънта в образованието:
  • Екипността не следва да се разбира формално, а като създаване на предпоставки, условия, механизми, които да осигуряват продуктивна дейност в организацията.
  • Основни характеристики на екипите, предпоставка за добра работа, следва да бъдат: квалификационна интеграция в екипа; коопериране и комуникация в екипа; саморегулиране и самоконтрол в екипа.
  • Сплотеността е много важна предпоставка за продуктивна дейност на екипите.
  • Взаимоотношенията между членовете на екипа и с ръководителите да се основават на справедливо третиране, обективна оценка и самооценка за приноса, сътрудничество.
  • Познания, лидерски качества  и умения на ръководителите на екипи в областта на отношенията и взаимодействието, делегирането на правомощия и отговорности, използването на подходящи инструменти за мотивиращо въздействие.
  • Ясна политика на фирмения мениджмънт относно подходите и принципите за формиране на екипите; интеграцията, взаимодействието и сътрудничеството между отделните екипи; правомощията, отговорностите и бюджета;  свободата и конкуренцията между екипите.
Принципът за екипността, екипната работа и управлението на екипи като алтернатива на строгото разделение на труда  определя мотивационните и организационните решения. Създаването на действен и успешен екип включва : приобщаване на индивида към екипа, изграждане на междуличностни и междуекипни отношения на сътрудничество за постигане на общите цели.
Екипност в управлението на образованието
Формирането и функционирането на ефективния екип, според Й.Илиев, налага спазването на редица принципи – общи цели, конкретни, измерими и постижими; критерии за резултатност; компетентност и отдаденост на членовете на екипа; доверие и  екипна идентичност. Авторът прави следните характеристики на успешния и неуспешния екип, които са приложими и в училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка:
Важни характеристики на успешния екип са:
  1. Предлага по-находчиви решения на предизвикателни задачи, отколкото отделните личности.
  2. Оползотворява пълно индивидуалните способности на всички негови членове.
  3. Генерира свежи идеи за подобрения и положителни промени.
  4. Изпълнява мисията и целите си отдадено, енергично, ефективно.
  5. Овладява конфликтите и ги насочва в продуктивна посока.
  6. Поражда усещане за задоволство /удовлетворение/ и гордост от съвместната работа.
  7. Отключва лидерски способности в своите членове.
Неуспешният екип:
  1. Изпълнява задълженията си по правило формално, често пъти с нежелание.
  2. Не умее да взема решения и не генерира идеи и предложения.
  3. Въвлича се в разрушителни лични конфликти.
  4. Работи в атмосфера на напрежение, отегчение, твърде често “губи времето си”.
  5. И не оползотворява ресурсите в зоната на неговата отговорност .
Формирането на успешен екип за управление на човешките ресурси в училището и предучилищното заведение в организационен план изисква : 
  1. Поставяне на ясни и обосновани цели и задачи.
  2. Ресурсно осигуряване на изпълнението на целите и задачите.
  3. Оптимизиране на числеността на екипа.
  4. Съобразяване с общи физически, социални и психологически фактори – работно място, възраст, образование, пол, интереси, характерологични особености и др.
  5. Системно обучение на екипите, ориентирано към проблемите на общуването, делегиране на правомощия и отговорности, овладяване и преодоляване на конфликти, споделяне на лидерство в екипа.
В научните изследвания и в литературата по управление на човешките ресурси се акцентира върху ключовата роля на ръководителя за постигане на успешни екипи.
Съществени личностни характеристики на ръководителя – лидер, които определят в голяма степен неговата мотивация и уменията му да мотивира членовете на екипа, изведени от консултантската практика на Й.Илиев, са :
  • Верен, реален поглед /оценка/ върху събитията във фирмата и в екипа.
  • Добра ориентация за бъдещето на фирмата, способност да “гледа и вижда” напред.
  • Търси положителната промяна; генерира и засилва сред членовете на екипа чувството за неотложност на промяната.
  • Формулира правилно визия на промяната – визия, ориентирана напред в близкото бъдеще; визия, вълнуваща, амбициозна, но реална.
  • Има риторични умения  да споделя; да обяснява; да убеждава; да въодушевява.
  • Умее да създава последователи и съмишленици  за изпълнение на цели; за осъществяване на промени.
  • Комуникира просто, искрено, с акцент върху важните послания, а така също върху чувствата на хората от екипа.
  • Умее да внушава доверие и да дава множество доказателства за това.
  • Дава пример на останалите и поема обмислени рискове.
  • Поема отговорност и умее да делегира правомощия и отговорности.
  • Приема лоялността като взаимна - лоялност “отдолу-нагоре” и лоялност “отгоре-надолу”.
  • Своевременно конкретно и публично изразява признание към хората, които ръководи, а признанието обвързва с приносите.
  • Търси “продуктивната надпревара”, конкуренция, съревнование и създава предпоставки и условия за такава в екипа.
  • Има воля да оспорва, когато е нужно, решения на висшестоящи ръководители.
  • Цени ресурсите /сгради, машини, материали/, но знае, че те са мъртви без хората.
  • Има воля да защищава интересите на екипа, както и да освобождава от доказано непригодни членове.
  • Има нагласа непрекъснато да обогатява познанията си; осигурява условия за обогатяване познанията на членовете на екипа.
  • Оценява важността на традиции, ритуали, символи и т.н. за поддържане сплотеността на екипа  .
Успешният ръководител – лидер ясно формулира, разяснява и конкретизира целите и задачите на организацията; генерира идеи, мерки и действия; създава благоприятна среда и възможности за развитие и изява на всеки член на екипа; мотивира, оценява, признава и справедливо стимулира приноса на членовете на екипа.

Коментари