Структура на урока по литература

Характеристики на училищният ръководител -агента на промяната в образованието


Кабинет на директор на училище
 Феноменът на промяната  - универсален и постоянен, променя ценностите, начините на мислене и дейност на човека и институциите в сферата на образованието. Ръководителите в образованието на различни нива в системата  - централно, средно, местно, училищно, са с диференцирани функции.
   Училищният ръководител предизвиква креативността на педагогическия и административния персонал. Той се интересува от иновациите в образователната и управленската дейност, подкрепя усъвършенстването на педагогическите методи и технологии, преценява възможностите на ноу-хау  и нововъведения, готов е да реорагнизира училището, проявява се като обучаващ мениджър.
   Според изследване на човешките ресурси новаторите, агентите на промяната, са основно три вида :
  1. Създатели, които предлагат нови организационни методи и иновационни стратегии.
  2. Водещи, аниматори, които умеят да убеждават, ентусиазират и увличат хората, да постигат практическа реализация.
  3. Принадлежащи и към двете категории.

   Трите категории се отличават с любознателност, самодисциплина, непоколебимо желание за успех, умение да поставят въпроси, талант да стимулират зараждането на идеи, интелигентност, креативност, емоционална стабилност, отвореност за нови идеи и опити, ентусиазираност и енергичност за довеждане до добър край намеренията си.
   Агентът на промяната е носител и изразител на лидерско мнение и качества на лидер. Мениджърът на промяната е всяко лице, притежаващо власт и отговарящо за ефективността и дейностите на организацията. Всички директори на образователни институции са мениджъри на промяната. Тези директори, които следят за нови идеи и опити, интегрират ги в практиката си, разпространяват ги сред колегите си, са агенти на промяната.

Професионален профил на училищния директор



   Профилът на ръководителя очертава тези главни характеристики, черти, ценности, компетенции, които се включват или предполагат като типични и необходими за осъществяване на управленската му дейност. Профилът на училищния директор може да се разглежда в няколко аспекта : 
  • Взаимодействието “личност – професия”.
  • Специфични особености на професията “Директор”.
  • Мястото на директора в училищната организация и в йерархията на образователната система – права, отговорности, компетенции.
   Съдържанието на профила на директора на училището може да се структурира в следните сфери :
  • Административно-управленска.
  • Педагогическа.
  • Социално-психологическа.
  • Икономическа.
  • Правна.
  • Общосоциална.
   Психологически изследвания, посветени на професията на директора, очертават характера на професионалния труд на училищния директор като :
  • Социономичен – от типа “човек-човек”, “човек-колектив”.
  • Педагогически – с формираща, изграждаща личностна функция.
  • Управленски – планира, организира дейността на колектива.

   По отношение на типа профил на директора в научната литература са идентифицирани пет основни измерения:
  1. Директорът като теоретик – разработва идеологията и целите на училището, насърчава преподавателите, реализира стратегии на промени;
  2. Директорът като фасилитатор на училищната общност – въвлича персонала, учениците и общността в реализиране на училищните цели, развива и насърчава училищната култура, ползва широк диапазон от ресурси;
  3. Директорът като отговорен за решаването на проблеми – ангажира се с проблеми, решава ги, избягва междуличностни конфликти, отчита мнения;
  4. Директорът като ръководител – строго следва и прилага училищната дисциплинарна политика, познава процедурите, подкрепя развитието на персонала, реализира сътрудничество, следва приоритетите;
  5. Директорът като главен инструктор – реализира промени в училищната култура, създава добра училищна среда на сътрудничество, насърчава активност, осъществява контрол, анализ и оценяване на постиженията.

Коментари