Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Конструиране на стратегията за урока по биология

Стратегическата конструкция интегрира познавателно-логическата и психологическата макроструктура, адресирана до учебната дейност на ученика в процеса на обучение. Познавателната макроструктура следва планираният индуктивен или дедуктивен подход и съответстващият на него емпиричен или теоретичен тип обобщение за учебното познание. Етапите на учебното познание в урока съответстват на плана на тематичното съдържание. Планът на тематичното съдържание на урока е своеобразен алгоритъм за биологичното учебно познание, модел на очаквания резултат - знанията, уменията и своеобразна система от показатели за оценка на резултата. В етапите на биологичното учебно познание в урока познавателните функции са атрибут на учебната дейност на учениците, която се проявява с различна степен на самостоятелност и познавателна активност в зависимост от избрания подход.    

В закономерна връзка с познавателната и логическа макроструктура е психологическата структура на учебно-познавателната дейност като дейност на ума на отделния субект. Тя се изгражда на основата на психологическа теория на ученето и усвояването в процеса на обучение.

   Планираният за урока подход на обучение осигурява оптимална познавателна активност и самостоятелност на учениците в процеса на обучение, което е основание да се разглежда като аналог на стратегия на урока.

Tехнологично конструиране на урока.


    Стратегията на урока е основното съображение на учителя при конструирането на технологията на урока. Стратегията е фокусирана в избрания подход на обучение, който ръководи избора на методите и средствата за постигане целите на обучение. Елементи в технологичната конструкция на урока са методите на обучение, методическите похвати и средствата на обучение. Следователно, при конструирането на организационната структура на урока, учителят се стреми да намери връзката между стратегията и технологията на процеса на обучението в урока.
   Интегрираната методическа структура на урока придобива пълнота и цялостност в синтеза на структурата на процеса на обучение с организационната (дидактическата) структура, т.е. единството между  форма и съдържание. В методиката на обучение по биология дидактическата структура се налага с понятието дидактическа система. В хода на урока дидактическата система се декомпозира до нивото на способ, начин на действие (методически похват) със средството на обучение. Организационни елементи в технологичната конструкция са начините на действия на учителя ориентирани към начините на действия на ученика за решаването на отделна учебна задача. Този реален действен фрагмент от цялостната организационна структура на процеса на обучение е методическата ситуация, елементарната структурна и функционална единица в урока. Последователността от методически ситуации се изграждат микроструктурата на урока, която се отнася до съответния вид урок.
   Урокът като форма на обучение е времево ограничен в учебния час и от условията на учебната среда, където се извършва организирането на класа за изпълнение на основната дейност. В тези параметри на урока, като формална организационна система за обучение, се съдържа действената (субектната система) - процесът на обучение, който заема основната част от трикомпонентната структура на урока - въвеждаща част, основна част и заключителна част. Формалната дидактическа структура на урока (дидактическата макроструктура на урока) е изградена от три основни части.
   Въвеждаща част на урока: организиране на класа за предстоящата учебна работа в часа; ориентиране в предстоящата основна дейност за учебния час и организиране на работното място;
   Основна част на урока: проследяване хода на дейността на учителя и учениците в процеса на обучение по планирания и конструирания проект на типа и вида урок;
   Заключителна част на урока: организирано приключване на дейността за целия клас в рамките на учебния час и работната среда.
   Конструирането на цялостния проект на урока е следствие от научно-теоретичната (биологична и педагогическа) и професионално-методическа подготовка на учителя. Идейният проект на урока е ключът към успешната реализация на учебно-възпитателния процес в хода на неговата реализация.
   Конструирането на стратегическата и технологична част от общата организационна структура на урока се представя във формата на план-програма, популярна с термина план-конспект. Проектът на урока е огледално отражение на професионалните качества на учителя, на специалната му научна и педагогическа подготовка, на професионалния опит и творчески потенциал.
Конструиране на стратегията за урока по биология

Реализиране на урока


   Урокът се провежда от учителя по изработената от него план-програма. В реалния му ход се проявяват качествата на планирания и конструирания методически проект. Реализацията е несъвместима с ползването от учителя на готови проекти, поради нарушаване на методологическия принцип за „единство на психика и дейност". Многофункционалната дейност на учителя - преподаването, е системна дейност, която в своята цялостност съдържа последователност от взаимосвързани планиращи, конструиращи, организиращи и обучаващи групи действия. В етапа на реализация на проекта за урок се постига външната и вътрешна активност на участващите субекти - учителят и класът ученици.
   Този етап на функциониране на интегралната методическа структура на урока, крие изненади от случаен субективен (личностно-индивидуален) и обективен (технически) характер. Определящо е обаче влиянието на предварително добре планирания, конструиран и професионално ръководен учебен процес, където са предвидени и резервни методически ситуации. От тази гледна точка реализацията на урока не е импровизация.
   Съвременният урок е известен с динамичната си дидактическа структура. От възникването си до днес предмет на обсъждане и дискусии са били и остават проблемите за структурата на урока. В историята на дидактическата и методическата теория и практика са възниквали и затихвали много прогресивни идеи - идеите на проблемното обучение, на програмираното обучение, на електронизацията и компютъризацията и др., които са обогатили технологията на основната форма на обучение - урокът. Тези идеи са съхранени като дидактически подходи в класноурочната организационна система. Чрез тях се търсят резерви за повишаване на учебно-познавателната активност и самостоятелност на учениците.
    Различията в гледната точка при характеризирането на структурата на урока води до смесването на форма със съдържание, на външна с вътрешна структура, на отъждествяване на урока със структурата на процеса на обучение. Външната и вътрешната структура функционират в единна организационно-функционална система - класно-урочната, чиято основна форма е урокът. Научният подход към изясняване структурата на урока не допуска опростенческо използване на понятия на дидактиката, на логиката, на психологията и пр. 

Коментари