Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Урокът - основна форма на обучение по биология

Урокът - основна форма на обучение по биология
   Урокът се определя като основна форма на обучение още от времето на Я. А. Коменски, което е запазено и до днес.Думата форма има латински произход - formal, което означава начин на съществуване и начин на изразяване на съдържание, на материя, на вътрешна организация на цялото (на структура) и пр. За телата, за живите системи, за дейността, формата е пространствено организираната структура. Формите на обучение представят организационната структура на обучението, т. е. изразяват външната структура на съгласуваната дейност на учителя и учениците, осъществявана при определени условия Въпросът за  същността на урока и насоки за усъвършенстването му  са предмет на изследване на известни световни учени педагози, психолози, методици. Независимо от различията при интерпретирането и дефинирането на урока всички автори стигат до определянето му като основна форма на организация на процеса на обучение. Срещат се и становища, при които урокът и процесът на обучение се отъждествяват, което е неприемливо от съвременните дидактици. Между процесът на обучение и урокът, съществува единство, което е проява на философското разбиране за единство между форма и съдържание. Урокът е формата на организираното педагогическо взаимодействие между учителят и учениците от съответния клас - паралелка, чрез специфичните им действия насочени към една цел - усвояване от учениците на знания по определена тема от учебната програма за един учебен час. Урочната форма систематизира формите на действия на учителя /преподаване/ и формите на действия на учениците /учене/, които съответстват на същността на процеса на обучение /преподаване и учене/ за определен предметно-логически отрязък от цялостния учебно-познавателен процес. В многофункционалната дейност на учителя са включени и действия, които нямат пряка връзка с реалния процес на обучение, но са предпоставка и причина за успешното му осъществяване. Тези действия участват в подготовката на учебно-възпитателния процес.

Подготовката като организационен етап на урока.

     Урокът е основна методична единица, която се подготвя единствено от учителят и реализира съвместно с учениците. Следователно, водещият и основен фактор за успешното реализиране на процеса на обучение в урока е субективният — учителят. В тази постановка се очертават основните организационни етапи — подготовка на урока /методическа разработка/ и реализация на урока.

Подготовка на урока

   Методологическа подготовка на учителя за урока. Подготовката на урока е функция на методологическото познание на учителя, което включва: необходимото и достатъчно научно-биологично знание за обекта на учебното познание, снет в учебното съдържание по темата; познание за същността и закономерностите на процеса на обучение; познание за урока като основна форма на организация на процеса на обучение, за структурните елементи на урока - формите за организация на учебната дейност и организация на работното място. Методологическата подготовката на учителя за урока предхожда и съпътства методическата подготовка на урока.

Планиране на урока

   Методическата подготовка на урока е подчинена на предварителната теоретична подготовка на учителя. Тя помага на учителя при решаването на комплекс от методически задачи, които изискват методически анализ и оценка на факторите на процеса на обучение, избор и разработка на урока (методичната единица): тема от учебната програма; типа учебно съдържание по предметната област; готовност на учениците от класа за учебния процес; средствата на обучение и условията учебната среда.
 Основни задачи:
  • Задача 1: Уточняване темата на урока и мястото й в учебната програма. Планиране темата на урока,
  • Задача 2: Уточняване на основната дидактическа цел по учебната програма. Планиране типа урок,
  • Задача 3: Методически анализ на учебния материал по темата, подбор на основните познавателни елементи и подреждането им в предметно-логическа структура. Планиране на тематичното съдържание на урока;
  • Задача 4: Съпоставяне на основната дидактическа цел  с основните познавателни елементи от плана на тематичното съдържание на урока  и планиране целите на обучение (образователни, възпитателни и развиващи),
  • Задача 5: Методически анализ на актуалното ниво на знанията и уменията на учениците на входа на новото учебно съдържание по темата на урока . Прогнозиране степента на познавателна активност и самостоятелност на учениците в процеса на обучение за урока;
  • Задача 6: Отчитане на наличните дидактически средства, условията на работната среда и възможността за допълнително осигуряване на средства на обучение.
  • Задача 7: Избор на основен подход, съобразно познавателното ниво на учениците , дидактическите средства  и планиране на типа дидактична система,
  • Задача 8: Преценка на планираните елементи на системата обучение и планиране на вида урок.
   С изпълнението на основните задачи в подготвителния етап се планират основните компоненти, характерни за обучението като система: целеви компонент (основната дидактическа цел и целите на обучение - задача 2 и задача 4); съдържателен, (понятийни системи и предметно-логически план - задача 3); субектен (готовност на учителя и учениците за учебния процес - задача 5). На тази основа се определят стратегическия модел на учебно-познавателната и психологическата структура на процеса на обучение (двигателят на системата обучение) и адекватната методическа технология за организация на учебния процес.
   В етапа на планирането на урока учителят постига приемственост и развитие на водещите идеи в учебното съдържание, проектира вътрепредметните и междупредметните връзки, осигурява логическа и познавателна връзка между отделните методични единици.
   В подготвителния етап учителят планира урока и избира стратегията за организиране на процеса на обучение, която материализира в конструирането на структурата на процеса на обучение за формалния ход на урока.
    Конструиране на методическия проект на урока. Обхваща стратегическия и технологическия ход на процеса на обучение.

Коментари