Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Урокът по биология за систематизиране и обобщаване на знанията

Урокът по биология  за систематизиране и обобщаване на знанията
    Уроците се планират, конструират и реализират подчинено на основна дидактическа цел. Съобразно дидактическата цел се разграничават различни по тип уроци. Уроците от един тип имат еднаква дидактическа цел и еднаква макроструктура. Основна дидактическа цел на урока по биология може да бъде: усвояване на нови знания; формиране на практически умения; затвърдяване, систематизиране и обобщаване на знанията; контрол и оценка на знанията и уменията. При повече от една дидактическа цел на урока се съвместяват съот¬ветните макроструктури. 


Урокът за систематизиране и обобщаване на знанията


   Урокът има за цел да систематизира елементи на знанието и обобщени интелектуални умения за изучен раздел или глобална тема от учебната програма. Систематизирането се извършва на обща предметно-логическа основа (морфолого-анатомична, физиологична, екологична и пр.) или на междупредметна основа. Обобщенията са от ранга на биологични закономерности и водещи биологични идеи, около които се систематизират основните биологични понятия. Този тип урок въздейства върху интелектуалното развитие на учениците и формирането на биологична култура.

Макроструктура на урокът по биология  за систематизиране и обобщаване на знанията:

1.Въведение:

  • Организиране на класа за работа;
  • Мотивиране на учебната дейност;

2.Основна част:

  • Съобщаване на темата, целите и задачите;
  • Обобщаване на отделни факти в понятия и изграждане на логически схеми на основните понятия;
  • Систематизиране на понятията и изграждане на логически системи от понятия ;
  • Формулиране на сложни съждения за отделни биологични закономерности и умозаключения с характеристика на водещите идеи, включени в учебното съдържание на раздела;
  • Изводи и прогнози;
  • Оценка за работата на класа и персонална оценка;

3.Заключителна част:

  • Съобщаване на задачи за домашна работа;
  • Организирано приключване на работата на класа.


Коментари