Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Урок по биология за формиране на умения и навици

Урок по биология за формиране на умения и навици
   Дидактическата цел на този тип урок е формиране на умения за изследване или за приложение на знанията. Специфични практически умения с изследователски характер са: работа с определител; провеждане на биологичен експеримент; изследване на обекти чрез наблюдение и др. Към практико-приложните умения се отнасят: изработване на нетрайни и трайни микроскопски препарати; микроскопиране; биологично моделиране; хигиенни умения и умения за първа помощ при физически травми; профилактични здравни умения; природозащитни умения и пр. В обучението по биология посочените умения принадлежат в общата група практически умения. Те са непосредствено свързани с познавателно-информационните елементи на биологичното знание, което ги определя като специфични биологични умения. Значителна част от тези умения се характеризират със сложна операционална структура, която се представя в алгоритми. Овладяването на практическите умения се постига по пътя на поетапното им преобразуване от външно действие с обектите по алгоритъм в умение (знание в действие). Интериоризацията (присвояването) на практическото действие в умение изисква управление на самостоятелна работа. Типът урок за формиране на умения се отличава с организационната структура, която се отнася до самостоятелното изпълнение на практическото действие в условията на управление чрез операционен контрол и самоконтрол.


Макроструктура на урок по биология за формиране на умения и навици:

Въведение:

1) Организиране на класа за работа в малки групи или самостоятелно; организиране на работната среда за практическа дейност;

2) Актуализиране на опорните знания и действия, свързани с обекта, процеса или явлението, към което ще бъде насочено практическото действие;

Основна част:

3) Мотивиране на практическата дейност на учениците;

4) Съобщаване на темата, целите и задачите на практическата дейност в урока;

5) Формиране на специфичното практическо умение чрез самостоятелна работа на учениците;

  • Изграждане на ориентировъчна основа на учебната дейност за формиране на специфичното умение (действие);
  • Демонстриране на действието от учителя по ориентирите;
  • Предметно-преобразуваща дейност на учениците при условията на самостоятелна работа с елементи на управление на дейността;
  • Операционен контрол на практическата дейност от учителя;

6) Проверка и оценка на крайния резултат от дейността по степента на формиране на умението;

Заключителна част:

7) Съобщаване на домашни задачи;

8) Организирано приключване на практическата работа на класа.

В типа урок за формиране на специфични практически умения се препоръчва използването на обучаваща програма, която да осигури условия за управление и самоуправление на изпълнението на действието чрез пооперационен контрол. Това условие е необходимо, особено когато се отнася до изследователски умения като наблюдение, биологичен експеримент и пр.

Коментари