Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Методическа характеристика на основните видове уроци по биология.

Урокът-лекция по биология

   Основният източник на знание е монологът на учителя. Лекционният урок е подходящ за типа урок за нови знания. За него е присъщ обяснително-илюстративен тип дидактична система, който поставя учителя като гладно действащо лице, а учениците - пасивни участници в учебния процес. Ниската самостоятелност и познавателна активност на учениците се компенсира от методически правилното конструиране на изложението. Въведението е сведено до организиране на класа за работа и мотивирано поставяне на темата на урока. Основната част от учебното време се изпълва от съдържанието на изложението, следвайки дидактическата структура на метода лекция (въведение, основно изложение и заключение) и логическата структура на учебното съдържание (плана на урока). Заключителната част на урока предоставя възможност за диагностика на степента на усвояване на новите знания, преценка на резултатите и насоки за самостоятелна работа.

Урокът-беседа по биология

    Основният източник на знание е диалогът между учителя и учениците. Чрез въпросите учителят насочва и ръководи учебното познание на учениците. При типа урок за нови знания въпросите са от информационен, познавателен и проблемен характер. Чрез информационните въпроси се възпроизвеждат налични опорни знания или се констатират свойства на нови обекти по пътя на наблюдението. Познавателните въпроси предполагат осмисляне на наличните знания и изказване на сложни съждения. Проблемните въпроси провокират предположения, хипотези и изследване. При всички случаи въпросите от беседата изпълняват ръководна функция на учебната дейност на учениците и водят до нови знания, до систематизиране и обобщаване на знанията.

Лабораторен урок по биология

   Лабораторния урок е подходящ за типа урок за формиране на умения и за приложение на знанията и уменията. Основният източник на знание и умение е действието с биологичния обект или процес. Този съществен признак определя и спецификата в предварителната подготовка на учителя за лабораторната работа - набавяне на раздавателен материал, инструментариум и работни карти за отразяване на работата от наблюдението или експеримента, изработване на алгоритми за самостоятелната работа. При дълготрайните биологични опити се планира и организира предварително изследване от учениците. Основните методи са наблюдението и експеримента и разнообразните методически похвати. Технологията на този вид урок осигурява най-висока степен на самостоятелност и познавателна активност. Специфичното за този вид урок е организацията на работното помещение - кабинета по биология, живия кът, лабораторията, която да осигурява оптимално ръководство на самостоятелната работа. Структурата на урока съответства на типа урок, на планираната дидактическа система, която в зависимост от учебното съдържание може да бъде от проблемно-изследователски или изследователски тип и от специфичността на приложения метод - краткотраен или продължителен.

Урокът-екскурзия по биология

   Основният източник на знание е естествената природна среда или изкуствено създадена от човека територия, където се отглеждат или съхраняват природни обекти и целенасочената дейност на учещите. Излизането от познатата училищна среда крие много изненади от организационен характер, което може да доведе до лоши учебни резултати. В предварителната подготовка, независимо от типа на урока, се предвижда пълно проучване на терена от учителя.

Примерна методическа разработка на урок-екскурзия:

I. Подготовка на екскурзията:

Планиране и конструиране на урока-екскурзия при екологично учебно съдържание.

  1. Определяне на темата и мястото й в учебната програма.
  2. Осмисляне и уточняване на основната дидактическа цел на урока и планиране на типа урок: Урок за систематизиране и обобщаване на знанията.
  3. Анализ на учебното съдържание от раздела и темата на урока с оценка на нивото на знания и умения на учениците във връзка със съдържанието на усвоените знания и умения от комбинирания тип урок. Предварително проучване на терена, където ще се проведе урока-екскурзия и възможностите за систематизиране и обобщаване на знанията на учениците.
  4. Формулиране на целите на обучение: образователни - систематизиране на знанията за основни представители на българската фауна, на биологичните особености на животните и приспособленията им за живот в различните среди, за състава, свойствата, факторите и условията за живот, обобщаване и формиране на убеждения за закономерното единство „среда на живот - многообразие на организмите; възпитателни — формиране на убеждения за единството на природата, за човекът като важен фактор за състоянието на фауната, активно и действено поведение в опазване на редки и застрашени от изчезване видове животни, съпричастност при решаване на екологични проблеми; развиващи - формиране на мотиви за познавателна и природозащитна дейност, развитие на изследователски умения, насочено към различни екосистеми - изследване на биотопи и зооценози в селището и околностите.
  5. Избор на дидактична система — евристична с елементи на изследване;
  6. Изграждане на логически план на съдържанието на урока:
  7. Информационната макроструктура на раздела включва три информационни блока: среда на живот, многообразие на животните в различните среди на живот, взаимоотношение между животните и средата.
  8. Конструиране на технологията на учебната дейност в урока при условия, осигуряващи висока степен на самостоятелност с елементи на изследване. Основни методи - евристична беседа и наблюдение и действия - описване, анализ, обобщение, доказателство, прогнозиране. Форми на организация на учебната дейност - индивидуална, групова и фронтална при отделните етапи на урока.
  9. Конструиране на комплекса от учебно-познавателните задачи, следващи логиката на екологичното познание и изследване:

Наблюдавайте и опишете екосистемата, в която се намираме:

  • условия за живот и среда на живот;
  • видов и приблизителен числов състав на животните.
Определете какво влияние оказва човекът със своята дейност върху:

  • средата на живот и условията за живот;
  • видовия и числов състав на животните.

Какви са прогнозите ви за:

  • естественото местообитание на животните;
  • състоянието на животните;
  • промяната на отношението на човека към тях;
  • промяната на поведението на човека спрямо тях.

   Какви мерки предлагате за подобряване естественото състояние на екосистемата? В какви дейности бихте се включили, за да запазите или увеличите видовия и числов състав на животните в екосистемата?

II. Реализиране на урока-екскурзия

  1. Фронтално организиране на класа за работа;
  2. Мотивиране на дейността;
  3. Поставяне на темата, целите на дейността и основните задачи, организиране на дейността по групи и индивидуално, допълнителни указания за работата в специфичния терен (подходящо избраната местност);
  4. Самостоятелни и групови наблюдения с нагледни и практически похвати: отчитане на данни, събиране на факти и материали, картотекиране, водене на бележки по време на екскурзията. Не се допускат отклонения от учебните задачи, целите и темата на екскурзионния урок. Учителят следи внимателно пряката учебна работа и спазването на елементарни хигиенни изисквания и поддържането на строга дисциплина.
  5. Организиране на фронтално обсъждане на самостоятелното изследване с изводи и прогнози;
  6. Оценка за работата и поставяне на домашна работа с указание за обработка и съхраняване на материалите, събрани от урока-екскурзия.
  7. Организирано приключване на екскурзията.

   Ефективността на урока-екскурзия се определя от: предварителното планиране на урока и подготовката на учителя; от методически издържаната технология и от умелото ръководство на самостоятелната учебно-изследователска дейност на учениците.

Методическа характеристика на основни видове уроци по биология.


Семинарен урок по биология

   Подходящ е за комбиниран тип урок, за нови знания, за систематизиране и обобщаване на знанията, за формиране на умения (изследователски, библиографски). Няма особени ограничения от страна на учебното съдържание. Важно е оценка на възможностите за предварителна подготовка на учениците за семинара - интелектуални възможности, познавателни интереси, библиотека, други източници на информация и пр. Възможностите за приложение, на пръв поглед, са неограничени, но трябва да се вземе под внимание разходът на много време, което нарушава оптималния ритъм в общо-образователната подготовка. 

   Технологията на семинарния урок следва макроструктурата на типа урок. Особеното в този вид урок е в предварителната подготовка на урока, където участва не само учителят, но и учениците. Пълното описание на семинара ще бъде представено при неурочните форми. Като урок той е включен в учебния план и програма, подчинен е на определена тема, регламентирано време, цели на обучение. Съобразен е със същностните страни на процеса на обучение.

Предварителна подготовка:

   1. Подготовка на учителя: Определяне на темата за семинарния урок. Отчитане на основната дидактическа цел на типа урока. Проучване на литература и съставяне на ориентировъчна библиографска справка за учениците. Изграждане на подробен план за работа: определяне на основния проблем; задачите за изследване; организация за изследване (индивидуално или групово проучване на фрагментарни проблеми) и контрол.

   Организиране подготовката на учениците: Съобщаване на темата и обсъждане на плана, сроковете и времето за консултации, даване на допълнителни указания.

   2. Подготовка на учениците за семинарния урок: Проучване на литературата и допълване на литературната справка. Събиране на информация, подготовка на доклади, научни съобщения и пр. Извършване на опити, наблюдения, анкети, беседи, разговори със специалисти от дадената област и др. методи на проучване. Изработване на схеми, диаграми, доклади, реферати и др. Провеждане на консултации с учителя.

Провеждане на семинарния урок по биология:

   Следва се конструираната технология (от евристичен тип), с която е съобразена организацията и подготовката на учениците. Основният информатор по проблема е ученикът, който излага и илюстрира проучването си. Учителят ръководи обсъждането и дискусията. Учениците докладват. Докладите се обсъждат от всички ученици, изказват се мнения, аргументи, контрааргументи, правят се допълнения и др. Наред със словото на учениците се използват и други техники - мултимедийна презентация, аудиовизуална техника, схеми, таблици и др., по инициатива на учениците и в подкрепа на научното съобщение.

   Обсъждането приключва с изводи и обобщения от учениците и преценка на нивото на семинара (цялостна и персонална) от учителя.

Практически урок по биология

   Този вид урок има ограничено място в програмата за общозадължителна подготовка на учениците по формални причини: липса на подходящи условия за практическа работа, ограниченията на класноурочната система - голям брой ученици, ограничено време, дневният и седмичен график на часовете и пр. Подходящ е за формиране на практически умения. Основен метод е практическата работа.

   Макроструктурата на урока се отнася до типа урок за формиране на умения и приложение на знанията и уменията. Особеното в технологията се съдържа, както в подготовката за урока, така и в реализацията на урока.

   Планиране: Планиране на темата, целите и задачите на урока. Определяне и проучване на терена, където ще се проведе практическата дейност. Определяне на блока от специфични цели на обучение (да знаят ... и да могат ...). Планира се срока и продължителността на урока от два слети часа.

   Предварителна подготовка: Практическата работа изисква специална подготовка на учителя. В нея се включва: теоретичната подготовка, специалната практическа подготовка за усъвършенстване на операциите, материално-техническата подготовка (осигуряване на инструментариума и организация на работното помещение или терен за работа) алгоритъм за практическото действие.

   Конструиране на технологията: План на практическата работа с включване на комплексите от задачи.

Реализиране на практическата работа (2ч.)

  1. Мотивирано въвеждане на темата и основните дидактически цели и учебни задачи с елементи на професионално ориентиране. Изтъкване на практическата значимост на уменията.
  2. Актуализиране на опорните знания и умения;
  3. Демонстрация от преподавателя на практическото действие и допълнителни указания за ползване на алгоритъма. Инструктаж за предстоящата работа;
  4. Самостоятелна практическа работа, контрол и корекции на типични грешки и отклонения;
  5. Анализ и оценка на значимостта, актуалността и перспективността на придобитите практически умения от учениците;
  6. Анализ и оценка на практическата дейност от учителя;
  7. Поставяне на задачи за домашна работа.

Аудио-визуален урок (телевизионен урок, компютърен урок, кино-урок)  по биология

   Този вид урок е бил обект на изследване и модификация от съществуването на методиката на обучението като самостоятелна наука. От кино-урок (60-те и 70-те години), с основен източник на информация учебния филм, към телевизионния урок (80-те години) със съгласувани телевизионни програми и видео-филми, този вид урок се разви до компютърния урок - през 90-те години. Подходящ е за усвояване на знания, за систематизиране и обобщаване на знанията, за затвърдяване на знанията.

   Технологията на този вид урок съчетава словесни, нагледни и технически похвати. Организационната структура е в няколко варианта:

  1. При тип урок за нови знания. Организиране на класа за работа в нетрадиционната обстановка; мотивиране на дейността; поставяне на темата, целите и основните учебни въпроси и задачи; цялостна прожекция на учебния филм; обсъждане на прожекцията по логическия план на урока; обобщения, изводи; организирано приключване на работата и поставяне на задачи за домашна работа.
  2. При комбиниран урок. Организиране на класа за работа при променената среда; актуализиране на опорна знания; мотивирано поставяне на новата тема и логическия план; евристична беседа с ключови фрагментарни проблемни въпроси, съответстващи на логическия план; прожекция на видеофрагменти след всеки проблем; обсъждане по фрагменти; систематизиране и обобщаване на новите знания и актуализираните стари знания; оценка на работата; поставяне на задачи за самостоятелна работа; организирано приключване на урока.


Коментари