- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Задачите, застъпени в началното училище изпълняват важни дидактически функции. Те се явяват основно и най–резултатно средство за постигане, както на тясно математическите, така и на общообразователните цели на обучението. Началното обучение по математика е изцяло задачово – с едни задачи учениците се подготвят за усвояване на определени знания и умения, с други усвояват тези знания, с трети – затвърдяват знания, с четвърти придобиват умения и навици да ги прилагат.
В съответствие с целите на обучението, водещите функции на задачите трябва да имат обучаващ, възпитаващ и развиващ характер.
Обучаващите функции на задачите са насочени към формиране у учениците на (предвидената в учебната документация за началните класове) система от математически знания, умения и навици. Чрез решаването на задачи се осигурява разбиране, задълбочаване и разширяване на теорията и нейните приложения, показват се вътрешнопредметни и междупредметни връзки, развива се творческото продуктивно мислене на учениците.
Специално обучаващите функции на задачи в 1.- 4. кл. са насочени преди всичко към: по–добро разбиране и затвърдяване на знанията на основните математически понятия, свойствата на аритметичните действия, както и към овладяване на по–високо ниво на алгоритмите за писмено извършване на действията и похватите за устно смятане, умения за конкретизация на математически модели и за осъществяване на математическа организация на елементарно равнище на емпиричен материал, умения за съставяне на математически модели и логическа организация на математическия материал, усвояване на елементарно равнище на подходи и методи за решаване на задачи.
Възпитаващи функции на задачите - чрез своето съдържание, целенасоченото им структуриране в системата и организацията на работа с тях, задачите в 1.- 4. кл. оказват и възпитаващо въздействие. Чрез тях у учениците се възбужда и развива интерес и мотивираност към изучаването на математиката, формират се и се развиват редица качества на личността, като самостоятелност, упоритост, концентрираност на вниманието, планираност и организираност на дейността, възпитава се отговорно отношение към учебния процес. „Голямото откритие решава някой големи проблеми, но зрънце истина има и в решението на всяка задача. Може задачата, която решавате, да е скромна, но ако тя възбуди вашето любопитство и въведе в действие вашите изобретателни способности, то ако я решите със собствени сили, ще можете да изпитате напрежението, свързано с едно откритие и да почувствате радостта, свързана с него.” -Д. Пойа.
![]() |
Ролята и функциите на задачите при математическото моделиране. |
Развиващи функции на задачите - насочени са към овладяване на методи на познание и изследване, формиране и развиване на умения за самостоятелно мислене, класифициране и систематизиране на знанията и за откриване на структурни връзки между тях, развитие на паметта и умение да се възпроизвеждат важните “дедуктивни” правила и опитно придобитите методи за достигане на определена цел, контрол и самоконтрол върху резултатите на своята дейност.
Функциите на задачите при реализирането на различните дейности в урока по математика в 1.- 4. кл. могат да бъдат:
- проверка готовността на учениците за работа;
- подготовка на учениците за по-достъпно и резултатно усвояване на знанията и формиране на уменията;
- мотивиране на новите знания;
- създаване на проблемни ситуации;
- формиране на ново знание и умение;
- затвърдяване на новите знания и умения;
- развиване на математическо мислене; показване на приложения и връзка с други учебни предмети;
- контролиране на резултатите от обучението и др.
Коментари
Публикуване на коментар