Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Роля и функции на задачите в обучението по математика.

   Задачите, застъпени в началното училище изпълняват важни дидактически функции. Те се явяват основно и най–резултатно средство за постигане, както на тясно математическите, така и на общообразователните цели на обучението. Началното обучение по математика е изцяло задачово – с едни задачи учениците се подготвят за усвояване на определени знания и умения, с други усвояват тези знания, с трети – затвърдяват знания, с четвърти придобиват умения и навици да ги прилагат.  

   В съответствие с целите на обучението, водещите функции на задачите трябва да имат обучаващ, възпитаващ и развиващ характер. 

   Обучаващите функции на задачите са насочени към формиране у учениците на (предвидената в учебната документация за началните класове) система от математически знания, умения и навици. Чрез решаването на задачи се осигурява разбиране, задълбочаване и разширяване на теорията и нейните приложения, показват се вътрешнопредметни и междупредметни връзки, развива се творческото продуктивно мислене на учениците. 

   Специално обучаващите функции на задачи в 1.- 4. кл. са насочени преди всичко към: по–добро разбиране и затвърдяване на знанията на основните математически понятия, свойствата на аритметичните действия, както и към овладяване на по–високо  ниво на алгоритмите за писмено извършване  на действията и похватите за устно смятане, умения за конкретизация на математически модели и за осъществяване на математическа организация на елементарно равнище на емпиричен материал, умения за съставяне на математически модели и логическа организация на математическия материал, усвояване на елементарно равнище на подходи и методи за решаване на задачи. 

    Възпитаващи функции на задачите - чрез своето съдържание, целенасоченото им структуриране в системата и организацията на работа с тях, задачите в 1.- 4. кл. оказват и възпитаващо въздействие. Чрез тях у учениците се възбужда и развива интерес и мотивираност към изучаването на математиката, формират се и се развиват редица качества на личността, като самостоятелност, упоритост, концентрираност на вниманието, планираност и организираност на дейността, възпитава се отговорно отношение към учебния процес. „Голямото откритие решава някой големи проблеми, но зрънце истина има и в решението на всяка задача. Може задачата, която решавате, да е скромна, но ако тя възбуди вашето любопитство и въведе в действие вашите изобретателни способности, то ако я решите със собствени сили, ще можете да изпитате напрежението, свързано с едно откритие и да почувствате радостта, свързана с него.” -Д. Пойа.  

Ролята и функциите на задачите при математическото моделиране.
Ролята и функциите на задачите при
математическото моделиране.


   Развиващи функции  на задачите - насочени са към овладяване на методи на  познание и изследване, формиране  и развиване  на умения за самостоятелно мислене, класифициране  и систематизиране на знанията и за откриване на структурни връзки между тях, развитие на паметта и умение да се възпроизвеждат важните “дедуктивни” правила и  опитно придобитите методи за достигане на определена цел, контрол и самоконтрол върху резултатите на своята дейност.  

    Функциите на задачите при реализирането на различните дейности в урока по математика в 1.- 4. кл. могат да бъдат:  

  • проверка готовността на учениците за работа; 
  • подготовка на учениците за по-достъпно и резултатно усвояване на знанията и формиране на уменията; 
  • мотивиране на новите знания; 
  • създаване на проблемни ситуации;  
  • формиране на ново знание и умение; 
  • затвърдяване на новите знания и умения; 
  • развиване на математическо мислене; показване на приложения и връзка с други учебни предмети; 
  • контролиране на резултатите от обучението и др.                          



Коментари