Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Структура на решението на задачите по математика

Терминът решение се използва в следните аспекти: 

  1. в смисъл на мисловен процес на търсене на неизвестен обект, посочен в задачата, процес на търсена на доказателство (т.е. решаване на задачата); 
  2. в смисъл на символичен запис на математическите твърдения и връзките м/у тях, чрез които от даденото се получава търсеното; 
  3. в смисъл на отговор на задачата. 

   Решението на задача във втория аспект се състои от решенията на няколко други задачи, които се наричат задачи компоненти (съставки) на дадената задача. Една задача може да бъде решена по различни начини и затова системата от нейните задачи-компоненти не е еднозначно определена. 

Структура на решението на задачите по математика


   Под структура на решението на една задача се разбира решенията на задачите-компоненти и връзките м/у тях, (т.е. системата от решенията на задачите-компоненти). От друга страна, някои задачи-компоненти могат да имат свои задачи компоненти, поради което структурата на задача може да бъде представен повече или по-малко подробна.  

 Структурата на решението на дадена задача дава възможност на учителя да направи оценка на сложността на решението на задачата. Сложността на задачите (за разлика от трудността) е обективно качество на решението на задачата, зависи от броя на задачи компонентите и от техните решения, от броя на съжденията при решението. 

  Трудността на решението на задачата е субективно качество и зависи от отношението на решаващия към задачата. Трудността зависи от обучеността на решаващия, от неговите интелектуални характеристики. С увеличаване на сложността се увеличава и трудността. Последната може да се намали, като се увеличи броят на познатите задачи-компоненти в решението на дадена задача. Следователно структурата на решението подсказва възможности за индивидуализация и диференциация в обучението по математика, като и за по-сполучлив и обоснован подбор и подредба на задачите в уроците по математика. 

   В курса по математика в  началното училище преобладават математическите задачи, които могат да се отнесат към задачите за изчисление. Такива са например задачите: пресметни 8 + 56:8 = ?   или намери неизвестното събираемо 38 +  Х  = 82. 


Коментари