- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Методика на чуждоезиково обучение - предмет на изследване. Специфични особености на чуждоезиковото обучение. Връзка на методиката на чуждоезиково обучение със сродни науки. Дефиниране на понятието „метод”
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Методика на чуждоезиково обучение (Методиката е раздел на Педагогиката. Методиката в частност си поставя за задача преподаването като предмет на изследване, предмет на усвояване.)- Изграждане , формиране на умения, ученикът трябва да бъде научен да усвоява ( изразява) информация на чужд език.
Задачи на методиката
- Предмет на обучение: езика.
Задачите, които си поставяме са да дефинираме конкретни цели и за часа, и за целия процес на обучение:
- Критерии, подбор и организация на учебното съдържание
- Методи на обучение
Когато се изработва учебник за чужденци, трябва да се покаже спецификата и интерференцията с родния език.
Методиката като самостоятелна наука
Метод - начин на обучение. Вниманието на тези, които се опитват да дефинират метода, се ограничава в отделни аспекти. За да се даде по-обстойно определение на понятието метод, трябва добре да познаваме отделните компоненти.
- Нунан (англ.) - в опита си да дефинира понятието го стеснява и отъждествява като техники и дейности, но тази дефиниция не е достатъчна, липсва теоретичната част.
- Антъни - разграничаване между подход, метод и техника
- Ричърдс и Роджърс (1990) - дефинират 3 основни понятия: подход, дизаин и процедури .
Подходът предхожда метода, той е по-теоретичната подготовка. Подходът и методът присъстват на ниво дизайн. Дизайнът е нивото, на което се дефинират целите, изработва се програма на обучение, определя се ролята на учителя, ученика и ролята на работните материали. Етапът на приложение ( ниво Техники при Антъни ) при Ричърдс и Роджърс се проявява в по-широк смисъл: ниво процедури. Процедурите са всичко, което правим в практиката на обучение. Методът се свързва с подхода, реализира се като дизайн и се прилага в практиката чрез процедури на обучение..
Метод ( гр.) - път, който води към постигането на цели
Изборът на методите е съзнателен и разумен (формиране на метода, чрез който ще бъдат осъществени целите)
Фактори
- На нивото на подхода - същност на езика и неговите характеристики като предмет на усвояване
- Характеристики на целите, конкретно представени в учебното съдържание.
- Техники и средства, които ще осигуряват постигането на целите.
- Проверка на постиженията ( оценяването ). Значението на проверката е да оценим резултатите.
Езикът е средство, което ни осигурява социални контакти. Трябва да мислим как ще оценяваме устно, писмено, само лексика, само граматика или всичко комплексно.Методът е комплексно понятие.
Основни елементи, които са интегрирани в метода:
- Теоретични основи
- Описание на лингвистичните елементи, които са подбрани
- Подходящо подбрани техники, които да осигурят целите на усвояване
Методика на чуждоезиковото обучение и сродните й науки
Сродни науки на Методиката са Психологията, Педагогиката, Лингвистиката ( Какво е езикът?; Изясняване на концепцията за същността на езика ) и Социологията.
Педагогиката изследва как да преподаваме.
Психологията отчита как се усвоява езика от учениците ( ученикът е център на обучението, най-важното е той да усвоява; ученикът сам намира начин на усвояване, учителят трябва да предложи различни начини ).
Социологията твърди, че основната и единствена функция на езика е да функционира като средство за общуване.
Качества, които трябва да притежава един учител
Положителни качества
- всеотдайност, добронамереност, уважение, компетентност, премерена взискателност
- динамика и ритъм на часа ( много важно е учителят да успява да ангажира учениците, да включва всички в часа );
- разнообразие на учебните дейности ( игрови/ състезателни елементи; песните );
- внимание за всички и безпристрастно и деликатно отношение;
- стимулиране; търпение и толерантност;
- усмивка и добро настроение; личен пример;
- постоянен контрол; целенасоченост и добре разпределено време; добро организиране на протичане на часа - първо езикови упражнения, в края на часа комуникация
- използване на нагледни средства, провокиран интерес
Отрицателни качества
- мудност
- еднообразие
- демотивация
Коментари
Публикуване на коментар