Подготовка на урока по литература

Методика на чуждоезиково обучение - предмет на изследване. Специфични особености на чуждоезиковото обучение. Връзка на методиката на чуждоезиково обучение със сродни науки. Дефиниране на понятието „метод”

      Методика на чуждоезиково обучение (Методиката е раздел на Педагогиката. Методиката в частност си поставя за задача преподаването като предмет на изследване, предмет на усвояване.)- Изграждане , формиране на умения, ученикът трябва да бъде научен да усвоява ( изразява) информация на чужд език.


Задачи на методиката


  • Предмет на обучение: езика. 

   Задачите, които си поставяме са да дефинираме конкретни цели и за часа, и за целия процес на обучение:

  1. Критерии, подбор и организация на учебното съдържание
  2. Методи на обучение

Методика на чуждоезиково обучение - предмет на изследване.  Специфични особености на чуждоезиковото обучение. Връзка на методиката на чуждоезиково обучение със сродни науки. Дефиниране на понятието „метод”


   Когато се изработва учебник за чужденци, трябва да се покаже спецификата и интерференцията с родния език.


Методиката като самостоятелна наука


   Метод - начин на обучение. Вниманието на тези, които се опитват да дефинират метода, се ограничава в отделни аспекти. За да се даде по-обстойно определение на понятието метод, трябва добре да познаваме отделните компоненти.

  • Нунан (англ.) - в опита си да дефинира понятието го стеснява и отъждествява като техники  и дейности, но тази дефиниция не е достатъчна, липсва теоретичната част.
  • Антъни - разграничаване между подход, метод и техника
  • Ричърдс и Роджърс (1990) - дефинират 3 основни понятия: подход, дизаин и процедури . 

   Подходът предхожда метода, той е по-теоретичната подготовка. Подходът и методът присъстват на ниво дизайн. Дизайнът е нивото, на което се дефинират целите, изработва се програма на обучение, определя се ролята на учителя, ученика и ролята на работните материали. Етапът на приложение ( ниво Техники при Антъни ) при Ричърдс и Роджърс се проявява в по-широк смисъл: ниво процедури. Процедурите са всичко, което правим в практиката на обучение. Методът се свързва с подхода, реализира се като дизайн и се прилага в практиката чрез процедури на обучение..

 Метод ( гр.) - път, който води към постигането на цели

   Изборът на методите е съзнателен и разумен (формиране на метода, чрез който ще бъдат осъществени целите)

Фактори

  1. На нивото на подхода - същност на езика и неговите характеристики като предмет на усвояване
  2. Характеристики на целите, конкретно представени в учебното съдържание.
  3. Техники и средства, които ще осигуряват постигането на целите.
  4. Проверка на постиженията ( оценяването ). Значението на проверката е да оценим резултатите.

   Езикът е средство, което ни осигурява социални контакти. Трябва да мислим как ще оценяваме устно, писмено, само лексика, само граматика или всичко комплексно.Методът е комплексно понятие.

Основни елементи, които са интегрирани в метода:

  1. Теоретични основи
  2. Описание на лингвистичните елементи, които са подбрани
  3. Подходящо подбрани техники, които да осигурят целите на усвояване

Методика на чуждоезиковото обучение и сродните й науки

   Сродни науки на Методиката са Психологията, Педагогиката, Лингвистиката ( Какво е езикът?; Изясняване на концепцията за същността на езика ) и Социологията.

   Педагогиката изследва как да преподаваме. 

   Психологията отчита как се усвоява езика от учениците ( ученикът е център на обучението, най-важното е той да усвоява; ученикът сам намира начин на усвояване, учителят трябва да предложи различни начини ). 

   Социологията твърди, че основната и единствена функция на езика е да функционира като средство за общуване.


Качества, които трябва да притежава един учител


Положителни качества 

  • всеотдайност, добронамереност, уважение, компетентност, премерена взискателност  
  • динамика и ритъм на часа ( много важно е учителят да успява да ангажира учениците, да включва всички в часа ); 
  • разнообразие на учебните дейности ( игрови/ състезателни елементи; песните ); 
  • внимание за всички и безпристрастно и деликатно отношение; 
  • стимулиране; търпение и толерантност; 
  • усмивка и добро настроение; личен пример; 
  • постоянен контрол; целенасоченост и добре разпределено време; добро организиране на протичане на часа - първо езикови упражнения, в края на часа комуникация
  • използване на нагледни средства, провокиран интерес

Отрицателни качества

  • мудност
  • еднообразие
  • демотивация

Коментари