Структура на урока по литература

Алтернативни ( новаторски ) методи за чуждоезиково обучение . Обучение чрез съветване . Цялостна фичическа реакция .

   Различават се от традиционните методи по това, че се набляга на психологичния аспект. Разработени са предимно от психолози. Обръща се по-голямо внимание на този, който учи. Дават насоки за работа, но не успяват да последват като цялостна наука. Алтернативните методи са 4:

  • Обучение чрез Съветване ( обучение в общност) 
  • Цялостна Физическа Реакция 
  • Мълчалив Начин 
  • Сугестопедия 


Чуждоезиково обучение чрез съветване 

   Автор на този метод е Чарлз Карън, психолог и професор в университета в Лойола ( Чикаго ). Вниманието е насочено към създаване на психологически комфорт у ученика, пораждане на чувство за сигурност и за доверие. Обучаваните сядат в кръг, учителят е извън кръга. Учителят трябва да знае езика на групата и чуждия език. Обясненията се дават на родния език. При влизане на преподавателя той задава тема ( няма предварителен план), свързана със спомени. Примерно, „припомнете си за дома”.

   Обучаваните се разделят на групи. Когато разговарят върху дадена тема, се появява нова лексика, която преподавателя записва. Граматиката е оставена на страна. Основно се насочва към трупане на лексикален запас, произношение. Преподавателят казва, учениците повтарят в края на часа. Преподавателят се интересува от мнението на учениците, от това какво са изпитали, как оценяват метода, какво ще споделят.

Основни елементи, които характеризират метода Обучение чрез Съветване 

  • Лингвистична теория ( основа )

   Езикът е средство за общуване ( в устна форма ). Устната реч предхожда писмената. Работи се на ниво изречение. Комуникацията е междуличностна и се реализира под формата на взаимодействие, основаващо се на културните взаимоотношения. Съществува норма на общуване приета от обществото. Подборът на комуникативните средства е задача на обучаващите се.

  • Психологическа основа ( теория ) - теория за усвояване на езика

   Обучението се основава на принципите и на техниките прилагани при психо-терапевтичния сеанс. Има отношения на доверие ( разчита се на доверие подобно на това, което е между клиент и съветник ). Езикът се усвоява в спокойна, благоприятна обстановка ( когато човек е спокоен, той усвоява ефективно )

  • Педагогическа теория ( основа )

   Обучението е ориентирано към учещия, към неговите интереси. Усилията са насочени към формите на личностните ( съзнателно или несъзнателно придобити, личен опит ). Граматиката е в това, което се казва, не се представя нито имплицитно, нито експлицитно, не се правят граматически упражнения. Преподавателят изпълнява ролята на консултант ( съветник ). Всичко, което става в часа е плод на учениците. Езикът е социален опит. Социалният контекст, в който въвеждаме обучавания е фактор, който влияе в развитието на индивида. Предмет на обучението е разговорната реч.

Принципи при метода Обучение чрез Съветване

  • Ситуативна мотивация 
   Учителят предлага на учениците да мислят по тема, те трябва да изразят своите чувства. Активно участие на обучаваните, на тях е отредена главна роля, учителят е в сянка. Учениците поемат отговорност за ученето и усвояването ( всичко зависи от техните интереси ). Преподавателят има само ролята на съветник, задължително има добронамерено отношение. Той остава зад гърба на учениците. Учащите се не трябва да изпитват чувство за страх. Грешките не се порицават, преподавателят просто им казва верния отговор, дава им шанс сами да се поправят.

Цели на метода Обучение чрез Съветване

  • Учениците трябва да се научат да говорят добре по зададената тема
  • Добро произношение
  • Усвоява се разговорна реч
  • Учебни дейности и процедури

   Родният език е средството, което помага. Учителят трябва да знае езика на групата. Предложените учебни дейности трябва да мотивират обучаваните да говорят. Учениците работят по двойки или малки групи. Те си записват думите, които не разбират. Упражнява се произношението ( първо произнасят хорова, после един ученик си избира дума и учителят повтаря след него ). В края на часа обучаваните  измислят изречение с новите думи. Учителят трябва да го запамети и да го повтаря, докато успее вярно да го каже.


Цялостна Физическа Реакция 

   Автор на този метод е психологът Джеймс Ашър от университета Сан Хосе , Калифорния. Основава се на идеята, че метод се усвоява чрез извършване на физическа дейност. През 1925 г. Харълд и Дороти Палмър също разработват този метод. Базира се на факта, че децата, преди да започнат да говорят, като им се каже да направят нещо, те изпълняват и по този начин ни показват, че ни разбират.

Основни елементи, които характеризират метода Цялостна Физическа Реакция 

Лингвистична теория ( основа ) 

 Работи се на ниво изречение, в императивна форма. Водещ е структурализмът - езикът като система от изречения в заповедна форма ( основна комуникативна единица );  учениците започват да реагират и да ни показват , че ни разбират. Лексиката е подбрана според ситуациите, ограничен брой конкретни понятия.

Психологическа основа ( теория за усвояване на езика )

  • Бихевиоризъм ( Скинер ):

Бихевиоризъм ( Скинер ):


   Моделът наистина дава добри резултати, действа при всякакви дейности. Значението на думите се разкрива в контекста и се мени в зависимост от когнитивната способност на индивида ( всеки тълкува по различен начин ). Хората притежават вродена биопрограма, която управлява вербалната дейност ( център в лявата половина на мозъка). Правени са опити с животни. Комбинирането между вербална дейност и физическа реакция е необходимо за усвояването на езика. Необходим е период на мълчание до момента, в който учениците ще започнат да говорят. Джеймс Ашър защитава идеята, че детето първо слуша и после започва да говори

   Психолозите говорят за „афективен филтър” - комплекс от емоции, които изпитва обучаваният:  напрегнатост, страх, липса на мотивация. Всичко това пречи на усвояването на езика. Всички методи, измислени от психолози, имат за цел да снижат „афективния филтър”

Принципи:

   Участието на учениците е провокирано и ръководено от преподавателя, той е активния.

Цели: 

   Развиване на умения за слушане и разбиране ( това, че ни слушат значи, че ни разбират )- „Разбираема входяща информация”. До продуциране на реч се стига, когато учениците са готови за вербално общуване. Методът е ориентиран към устната реч.

Реализиране на метода в практиката на обучение

   Преподавателят влиза и казва какъв е урокът, не превежда, илюстрира с предмети, рисува. След това той дава задачи и ги изпълнява.  Учителят записва изреченията, които са били обект на часа.

   Този метод действа добре при работа с деца. Може да го ползваме като игрова форма на работа.


Коментари