- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Сугестопедия
Автор на метода е проф. Георги Лозанов, психотерапевт. Работи с екип от специалисти. Обучението произтича под формата на сеанс. Обучаваните са седнали в кръг. Учителят е извън кръга. Голямо внимание се обръща на обстановката - музиката, цветовете, интериора. Правят се граматични упражнения и упражнения за произношение. Работи се на ниво текст.
Основни елементи, които характеризират метода Сугестопедия
- Лингвистична теория
- Психологическа теория
Стремеж към постигане на несъзнателна психическа активност - вътрешна активност. Тази вътрешна активност се стимулира от псевдопасивност. Разчита се на внушението.
В Индия монасите е трябвало да запаметяват староиндийски религиозни поеми на санскрит ( веди ) приди заспиване и преди събуждане.
О колната среда може да има терапевтично влияние. Цветовете, обстановката, музиката могат да стимулират , но и обратното. За сугестопедичните концертни сеанси се подбира лека и нежна музика според ритъма на сърцето ( 60 импулса ). Музиката трябва да провокира активна мисловна дейност, какъвто е случая с дишането при йогите.
- Педагогическа теория
Авторитетът на преподавателя се основава на позитивно отношение (поощрение ). Изключва се авторитарното поведение на преподавателя, изключва се страха. Въпреки всичко трябва да бъде осезаемо поведението ( базира се на поведението, облеклото ). Преподавателите имат определен ритъм на говорене. На обучаваните се отделя специално внимание. Трябва да работят с желание и чувство за достойнство.
Принципи на метода Сугестопедия
Търси се подходящо комбиниране между съзнателното и несъзнателното усвояване на езика. Преподавателят е активен, той провокира участието на учениците. Учениците се оставят да им се действа сугестивно. Родният език е средство, което помага. Текстовете са им преведени ( под всеки ред превод ). Всичко трябва да е разбираемо. Грешките се толерират с цел извличане на полза
Цели на метода Сугестопедия
Повишаване способността на паметта ( да се запомнят цели изречения/ текстове ). Да се научи лексика в контекст
Учебни дейности и процедури на Сугестопедията
Учениците са в кръг, приятна музика. Учителят чете текста и пресъздава ситуацията. След това се продължава с колективно четене ( учител и ученици ). Следва индивидуално четене и представяне на информация от учениците. Предлагат се таблици за онагледяване. Оставя се за домашно текста, който трябва да се препише и да се научи наизуст.
Методът дава много добри резултати в рамките на един месец. За толкова време ученикът се научава да се отпусне и да говори свободно
Мълчалив начин
Автор на този метод е Кайлет Гатеньо - педагог
Основни елементи, които характеризират Мълчаливия метод
- Лингвистична теория ( основа )
Езикът се възприема като система от струпани езикови и основни лингвистични единици. Приоритет има лексиката и нейното усвояване, което е отговорност на ученика.
- Психологическа теория ( основа )
Преподаването е подчинено на ученето и усвояването. Ученето се възприема като откриване и конструиране на знания от учениците; работа с предмети. Основна е постановката за мълчаливия учител. Всеки се нуждае от мълчалива концентрация. Никой не повтаря, защото се смята, че повтарянето е губене на време ( ако учителят повтаря, учениците могат да се разсеят ). Акцентира се на асоциативните връзки ( асоциации и идеи )
- Педагогическа теория ( основа ) - невербалната активност от страна на преподавателя
За целта му помагат нагледните средства, които имат за задача да провокират комуникация между учениците. Учителят разполага с цветни табла, които илюстрират фонетични промени, лексика ( карти на Гатеньо; пръчици на Куизнер - цветни, с дължина до 10 см, едноцветните са с еднаква дължина ). Целта е да се произведе реч. Ученикът носи отговорност за часа. В часа учителят не говори, а провокира учениците те да кажат. Учениците трябва да формулират правилно изречение. По този начин методът има голяма образователна ценност, всеки сам трябва да усвои своите стратегии ( начини ) на учене.
- Социално-лингвистична теория - говоренето е социален метод
Принципи които характеризират Мълчаливия метод
Разчита се на висока степен на концентрация и внимание от страна на учениците.
Цели които характеризират Мълчаливия метод
Учениците трябва да се научат да съставят и формулират изречения. Акцентира се върху произношението и устната реч. Развиват се способностите на обучаваните да мислят, да научават съобразно индивидуалните способности.
Учебни дейности и процедури при Мълчаливия метод
Класът се разделя на 2 групи: едната работи, другата наблюдава. Упражнява се произношението, след това се ограничава работата по групи ( организатори и наблюдатели, като се сменят по време на часа ). Всеки сам търси начин да реши въпроса с комуникацията. В края на часа четат текст и пишат упражнения с цел да се упражни новата лексика.
Коментари
Публикуване на коментар