Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Алтернативни ( новаторски ) методи за чуждоезиково обучение. Сугестопедия.Мълчалив начин .

Сугестопедия


   Автор на метода е проф. Георги Лозанов, психотерапевт. Работи с екип от специалисти. Обучението произтича под формата на сеанс. Обучаваните са седнали в кръг. Учителят е извън кръга. Голямо внимание се обръща на обстановката - музиката, цветовете, интериора. Правят се граматични упражнения и упражнения за произношение. Работи се на ниво текст. 

 Основни елементи, които характеризират метода Сугестопедия

  • Лингвистична теория 
   Езикът на текстово равнище. Текстът определя правилата на употреба. Избират се специално подбрани текстове. Особено внимание е обърнато на лексиката, тъй като се смята, че тя се усвоява най-трудно.
  • Психологическа теория

   Стремеж към постигане на несъзнателна психическа активност - вътрешна активност. Тази вътрешна активност се стимулира от псевдопасивност. Разчита се на внушението.  

   В Индия монасите е трябвало да запаметяват староиндийски религиозни поеми на санскрит ( веди ) приди заспиване и преди събуждане.

О   колната среда може да има терапевтично влияние. Цветовете, обстановката, музиката могат да стимулират , но и обратното. За сугестопедичните концертни сеанси се подбира лека и нежна музика според ритъма на сърцето ( 60 импулса ). Музиката трябва да провокира активна мисловна дейност, какъвто е случая с дишането при йогите.

  • Педагогическа теория

   Авторитетът на преподавателя се основава на позитивно отношение (поощрение ). Изключва се авторитарното поведение на преподавателя, изключва се страха. Въпреки всичко трябва да бъде осезаемо поведението ( базира се на поведението, облеклото ). Преподавателите имат определен ритъм на говорене. На обучаваните се отделя специално внимание. Трябва да работят с желание и чувство за достойнство.

Алтернативни ( новаторски ) методи за чуждоезиково обучение. Сугестопедия.Мълчалив начин .

Принципи на метода Сугестопедия

   Търси се подходящо комбиниране между съзнателното и несъзнателното усвояване на езика. Преподавателят е активен, той провокира участието на учениците. Учениците се оставят да им се действа сугестивно. Родният език е средство, което помага. Текстовете са им преведени  ( под всеки ред превод ). Всичко трябва да е разбираемо. Грешките се толерират с цел извличане на полза

Цели на метода Сугестопедия

   Повишаване способността на паметта ( да се запомнят цели изречения/ текстове ). Да се научи лексика в контекст

Учебни дейности и процедури на  Сугестопедията

   Учениците са в кръг, приятна музика. Учителят чете текста и пресъздава ситуацията. След това се продължава с колективно четене ( учител и ученици ). Следва индивидуално четене и представяне на информация от учениците. Предлагат се таблици за онагледяване. Оставя се за домашно текста, който трябва да се препише и да се научи наизуст.

   Методът дава много добри резултати в рамките на един месец. За толкова време ученикът се научава да се отпусне и да говори свободно


Мълчалив начин 


Автор на този метод е Кайлет Гатеньо - педагог

Основни елементи, които характеризират Мълчаливия метод

  • Лингвистична теория ( основа )

   Езикът се възприема като система от струпани езикови и основни лингвистични единици. Приоритет има лексиката и нейното усвояване, което е отговорност на ученика.

  • Психологическа теория ( основа )

   Преподаването е подчинено на ученето и усвояването. Ученето се възприема като откриване и конструиране на знания от учениците; работа с предмети. Основна е постановката за мълчаливия учител. Всеки се нуждае от мълчалива концентрация. Никой не повтаря, защото се смята, че повтарянето е губене на време ( ако учителят повтаря, учениците могат да се разсеят ). Акцентира се на асоциативните връзки ( асоциации и идеи )

  • Педагогическа теория ( основа ) - невербалната активност от страна на преподавателя

   За целта му помагат нагледните средства, които имат за задача да провокират комуникация между учениците. Учителят разполага с цветни табла, които илюстрират  фонетични промени, лексика ( карти на Гатеньо; пръчици на Куизнер - цветни, с дължина до 10 см, едноцветните са с еднаква дължина ). Целта е да се произведе реч. Ученикът носи отговорност за часа. В часа учителят не говори, а провокира учениците те да кажат. Учениците трябва да формулират правилно изречение. По този начин  методът има голяма образователна ценност, всеки сам трябва да усвои своите стратегии ( начини ) на учене.

  • Социално-лингвистична теория -  говоренето е социален метод

Принципи които характеризират Мълчаливия метод

   Разчита се на висока степен на концентрация и внимание от страна на учениците.

Цели които характеризират Мълчаливия метод

   Учениците трябва да се научат да съставят  и формулират изречения. Акцентира се върху произношението и устната реч. Развиват се способностите на обучаваните да мислят, да научават съобразно индивидуалните способности.

Учебни дейности и процедури при  Мълчаливия метод

   Класът се разделя на 2 групи: едната работи, другата наблюдава. Упражнява се произношението, след това се ограничава работата по групи ( организатори и наблюдатели, като се сменят по време на часа ). Всеки сам търси начин да реши въпроса с комуникацията. В края на часа четат текст и пишат упражнения с цел да се упражни новата лексика.


Коментари