Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Граматиката при чуждоезиковото обучение.

   

Граматиката при чуждоезиковото обучение.

 Граматиката представлява правилата за употреба на индивидуално и функционално ниво, които позволяват на хората да се разбират и общуват.

   Теоретично описание на лингвистично ниво – граматиката обяснява формирането на системата – граматическа компетенция.

   Лингвистична теория , която служи за основа на това описание. Има традиционна, програматика, структурална и нормативна граматика.

   Граматиката в чуждоезиковото обучение – тя е средство за постигане на целите aprenderadquirir.

Дидактизираната граматика е граматиката пригодена за обучението.

 

Критерии за подбор и организация на граматиката :

  • Езиково-системен критерий – следва логиката на езика , граматическите правила се въвеждат според мястото, което заемат в езиковата система.
  • Дидактичен критерий – съобразяваме се с степента на трудност.
  • Прагматичен критерий – въвеждането на граматически правила е съобразено с необходимостта на употреба в контекста на конкретната комуникативна ситуация. Съобразяваме се с потребността и когнитивната база, знанията на учениците (уменията за четене, говорене, слушане, писане)

Преподаване на граматика:

·       Индуктивен подход – дават се много примери чрез които ученикът сам достига до правилото.

·       Дедуктивен – извежда се първо правилото, подкрепено с примери.

    Упражнения – могат да бъдат устни, писмени; морфосинтактичен анализ ,където учениците ще откриват граматически явления, определяйки морфо-синтактичната служба на формата; групиране по общи или противоположни белези – на рецептивно ниво.

  • Репродуктивни упражнения, контролирани от учителя : субституционни, трансформационни , за комбиниране, за попълване, перифразиране, задаване на въпроси с цел отговор, диалози, преразкази
  • Продуктивни учебни дейности; дейности за самостоятелна употреба, диалози, разкази, описания, есета, писма.

Коментари