Подготовка на урока по литература

Слушането в практиката на обучението по чужд език

Слушането като целева дейност при обучението по чужд език

Слушането служи за възприемане на информация ( слушане с разбиране ).

Някога не се е обръщало голямо внимание на слушането. Смятало се е, че то може да се развие от само себе си. Методите наблягат на говоренето и оставят на заден план слушането. С навлизането на комуникативния подход вече започва да му се обръща внимание като самостоятелна дейност

    Слушането като процес в обучението по чужд език

   Слушането като процес - психофизиологичен процес, който е латентен и започва трудно, можем да разберем как точно протича; можем да видим резултата. Съзнанието филтрира информацията с цел да отдели значимата такава. Информацията, която читателят определя като значима, се съхранява в кратковременната памет и очаква да чуе това, което следва. В процеса участват и интерпретативните умения на читателя. Онова, което говорещият казва има не само повърхностно значение. Посланието съдържа и значение, което подлежи на модулиране от някои екстралингвистични фактори ( кой и къде казва еди какво си, на кого, при какви обстоятелства.



Интерпретирането на значението и смисъла е субективно; интерпретирането на слушащия не съвпада с намерението на говорещия. В процеса на слушането значението на това, което казва говорещия зависи от когнитивната база на слушащия, защото новата информация се комбинира с това, което слушащия знае. Умения :

Ø  Идентификация ( разпознаване ) - когато слушаме някой да говори, разпознаваме звукове, думи, изрази, изречения. 

Слушането в практиката на обучението по чужд език

Ø  Селекция - След като разпознаем всички звукови елементи, подбираме единиците, които имат информативна стойност, подбираме информацията, която е ценна за нас

Ø  Интерпретиране ( слухово умение ) -  общите познания, които имаме и езиковите знания, които сме усвоили ни дават възможност да разберем смисъла и определим комуникативната стойност на изказването.

Ø  Предполагане ( догадка ) - по отношение на това, което ще чуем в следващ момент. По самата информация, по структурата на изказването можем да предвидим какво следва.

Ø  Извличане на допълнителна информация - тази информация има екстралингвистичен характер; може да извлечем информация за нещо, което не е директно казано.

Ø  Съхраняване на информация в кратковременната памет - информацията, която сме събрали, може да бъде повлияна от това, което чуваме след това; може да ни накара да интерпретираме по нов начин това, което сме чули  ( конструиране и реконструиране на смисъл и значение )

 

Трудности при слушането с разбиране в чуждоезиковото обучение

Ø  Непознаване на социалния контекст ( страните, в които се говори този език )

Ø  Проблем е и недостатъчната степен на владеене на езика , но този проблем може да се разреши с компенсаторни стратегии.

Ø  Неспособност да се идентифицира темата още в самото начало

Ø  Способност да се идентифицира развитието

Ø  Способност да се признае, че не е постигнато необходимото разбиране ( търсим помощ от събеседника); още от първите часове преподавателя трябва да научи учениците да разпознават думите в потока на речта

 

Слушането в практиката на чуждоезиковото обучение

Прилагаме различни упражнения. Например, предвиждане и определяне на определени очаквания преди слушането. Извличане на определена информация по време на слушането. Умения да се направят определени заключения. Подбор на специфична информация, определяне на ключовите думи, прилагане на знанията, усвоени до момента. Много важно е да провокираме интерес у учениците, да провокираме внимание от тяхна страна. Трябва да съобразяваме нивото на владеене на езика на учениците.

Ø  Учебни дейности, които предхождат слушането

  • учителят трябва да запознае учениците със съдържанието;
  • да въведе темата, кой участва в диалога, какви отношения има между тях;
  • учениците трябва да изкажат предположения относно думи и изрази, които искат да чуят;
  • ние можем да дадем ключови думи и изрази, а учениците изказват мнения относно задачите, темата;
  • ако сме им пуснали видео запис, можем да спрем звука, за да кажат какво очакват

Ø  Учебни дейности по време на слушане - 2 вида: разбиране на подробностите в текста и слушане, насочено към общото съдържание:

  • учебни дейности, ориентирани към общото съдържание - задаваме общи въпроси, насочени към темата, основната идея, участниците.; дава се задача, свързана с отбелязване ( например, туристически маршрут ); може да им кажем да си водят бележки
  •  учебни дейности, ориентирани към подробностите - внимание, насочено към подробностите; информацията може да се подреди в таблица

Коментари