- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Говоренето е провокирано от екстралингвистични фактори. Представлява реализиране на поредица от словесни дейности. Комуникативната ситуация стимулира говоренето – събеседниците с техните социални характеристики, отношенията помежду им, отношенията спрямо темата на разговор – обмен на мнения и информация между говорещ и слушател
Говоренето е рецептивна и
репродуктивна дейност. Ситуацията може да е вътрешен или външен фактор, който да
провокира разговора.
Говоренето като
психо-физиологичен процес.
- Мотив – задаване на
въпроси, изразяване на мнение и да се аргументира отговора; комуникативни
намерения – моментът в който се дефинира съдържанието на изказването,
конструира се субективният смисъл. Ние като говорещо лице трябва да
изразим няколко идеи; говорещият се опитва да вербализира идеите, за да
бъдат разбрани от участниците.
- Реализиране на изказването
– създаване на дискурс ( процесът на създаване на текст), процесът на
трансформиране на субективния смисъл, който се поражда в съзнанието на
говорещия в система от обективно съществуващи лингвистични значения. Този
краен процес преминава през първична семантизация, вътрешна реч и достига
до вербално формулирано изказване
Първична семантизация е моментът, в който говорещия търси изразните
средства, за да изкаже идеята си ( процес на подбор на изразните средства). В
следващ момент се трансформира в система от добре организирани значения –
логически свързани думи и изрази – вътрешна
реч. След това следва процесът на разгърнатото изказване – устно се
формулират идеите, мислите , моментът на говорене.
Интерактивен процес между
слушащия и говорещия. Целта е учещите да развият умения за формиране на
логически свързани и добре структурирани устни изказвания, съобразени с
лингвистичните норми и конкретната ситуация на общуване.
Учебни
дейности
·
Въвеждащи учебни дейности – чрез илюстративен
материал , поредица от картинки, снимки (описание на дадена история) ; чрез
въвеждащ текст, конкретна ситуация,; звукови илюстрации.
·
Учебни дейности контролирани от учителя ; след
като сме разглеждали и упражнявали даден материал – възпроизвеждане на диалог;
диалог по аналогия; механичен обмен на информация; провеждане на интервю.
·
Учебни дейности за самостоятелно изразяване – за
да бъде решен комуникативен проблем; симулация на реално общуване; описание на
лица и предмети; коментари; дискусии; дебати по зададена тема.
·
Учебни дейности и стратегии, които трябва да
развиваме: помощ от събеседника; догадка от контекста; да перифразират; да
обясняват; да заменят непозната дума с друга по подразбиране,
·
Поведение по отношение на грешките: позитивно
отношение, използване на мимики, жестове; чрез даване на примери.
Коментари
Публикуване на коментар