Омировият епос - начало на старогръцката литература

Математиката и компютърните игри в детската градина

   В основата на развитието на математиката, както и на всяка друга наука, лежат нуждите на практическата дейност на човека. Не само основните понятия, но и най-отвлечените идеи на математическата наука водят началото си от практиката. Като творение на човешкия разум математиката е израз на действената воля, абстрактното съзерцание и стремежа към естетическо съвършенство. Нейни основни елементи са логиката, интуицията, анализът и построението, общността и конкретността.

Математиката и компютърните игри в детската градина

   Без съмнение психологически развитието на математиката се обуславя на практически потребности. В предходните две хилядолетия наличието на математически знания са е считало за неизменна част от интелектуалния потенциал на всеки културен човек. Днес обаче традиционното място на математиката в образованието е сериозно застрашено. Понякога обучението по математика се изгражда в шаблонно решаване на задачи, с което се развива формалното умение, но не се стига до по-дълбоко разбиране и до истинска свобода на мисълта. XX век ще остане в историята като век на бурно развитие на науката и техниката. Челно място в редицата на съвременния научен и технически прогрес е отредено на математиката и електронната техника, които по достойнство заемат най-високото стъпало в интелектуалното развитие на човечеството. Математиката допринася за развитие на логическото мислене, за разгръщане на човешките способности и дарования. Тя смело прониква и е основен двигател в развитието на другите науки, намира приложение в различни клонове на науката, техниката и практическия живот.

   Днес, в XXI век с изключително бързото развитие на информационните и комуникационните технологии, пред българската образователна система и училище се поставя необходимостта от нов тип обучение, промяна на учебни програми, учебници, учебни помагала, способи и средства, прилагане на нови и различни стратегии на преподаване. Един от пътищата за разрешаването на тези актуални проблеми е използването на компютрите и компютърните игри като средство на обучение.

   Играта е основна дейност, „чрез която се формират и развиват всички страни на детската психика като усещания, възприятията, вниманието, както и волевите качества – организираност, последователност, упоритост, постоянство, инициативност“.

   Една от основните критики към компютърните игри е, че те подстрекават към насилие. Обаче данните от статистиката в САЩ не потвърждава това твърдение. Тъкмо обратното, данните показват, че през последните 5-6 години наред със значително увеличаване на процента на хората, които играят компютърни игри, се наблюдава и значимо спадане на престъпността. Компютърните игри вече се контролират по същия начин, както филмите, като определени игри не са допустими за лица под дадена възраст. Компютърните игри трябва да са съобразени по съдържание и начин на приложение, както всички останали медии.

   Чрез компютърната игра, децата неусетно овладяват компютърната техника, чувстват се по-уверени в себе си и с много по-голяма лекота усвояват други технологии, които са им необходими за бъдещата работа. Компютърните игри учат потребителя да бъде активен и сам да взима решения. Компютърните игри могат да бъдат прекрасен симулатор на ситуации от реалния свят, защото грешките са безплатни, което позволява на играчите спокойно да се упражняват и да се учат от опита си (по метода на пробата и грешката). Полезни умения, които могат да бъдат развити с помощта на компютърните игри са: изобретателност; вземане на решения в критични ситуации; поставяне и преследване на цели; планиране и изпълнение на планове и др.


Коментари