- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Писането като целева дейност при чуждоезиковото обучение може да бъде:
- На ниво създаване на текст
- На ниво комуникация
- С развитие на комуникативния подход, като
речево поведение.
Писането е продуктивна
дейност както говоренето. То трябва да се развива целенасочено. При него нямаме
директен контакт ( адресат). Реципиентът може да бъде познат или непознат.
Служи за официална и лична кореспонденция.Личната стилово се различава.
Цели: да постигнем това, което
желаем ;отправяне на жалба; получаване на информация от институции, агенции;
попълване на формуляри, CV.
Търси се официален и ефективен контакт на ниво институция. При писането се
стремим да се изразим конкретно и ясно.
Особености на които се подчинява писмената реч.
Учебни дейности за формиране умения за писане:
- учителят трябва да се съобрази с определени критерии;
- необходим е контекст и ситуация – пишещият трябва да се съобразява със ситуацията и с дистанцията във времето, и да се позовава на предишни текстове, които е писал;.
- Трябва да се въведе контекст, ситуация, която да мотивира писането ( контекстуализаране)
- Трябва да се преследват определени цели ( целенасоченост)
Целта определя подбора на
езиковите форми – стил, думи, изрази, фразеологии, езикови структури. Учениците
трябва да познават различни видове текст ( текстови разновидности в писмени
текстове)
Учебните дейности трябва да ориентират ученика към определен адресат ( читател)
1.Творчески
елемент ( креативност) – в съзнанието има породени идеи, които да се приложат в
текст, подбирайки езикови изрази
- Кохезия, кохерентност
- Писмен текст – продукт на
лични усилия и умения
- Да се подбират интересни теми
от жизнения опит, съобразени с възрастовите характеристики.
2. Мотивация
– като предложим дейности , които мотивират писането; отделят се 2,3 мин. за да
се определят целите; тръгва се от текст за писане или слушане, прави се отделен
коментар
3. Интегриране
на дейности
- Лингвистично съдържание –
комуникативните функции се опражняват чрез .говорене, слушане и четене.
Различните комуникативни дейности две или повече се развиват в един и същ
контекст.
Писането в практиката на обучение: конструиране на логически текст; изграждане на умения за писане
- Въвеждащи учебни дейности,
които си поставят задача да запознаят учениците с различните
характеристики на текстовите разновидности, различните видове писмена реч.
Предложените модели се анализират , извеждат се основните харакеристики –
стил, фразеологии, вида информация. При работа с текстове – да допълнят по
информация дадена част от текста; да предложат заглавие ня текста; да
трансформират и променят лицето, регистъра на общуването; да направят
преразказ – репродуктивна дейност.
- Учебни дейности контролирани
от учителя: задава тема, план, въпроси на които отговори ще се получи
свързан текст, обем. Ученикът може
да редактира текст според моделите работени в клас – картини; диапозитиви;
филмчета; рисунки по които се създава писмен текст; комикси; писане на
инструкции зададени чрез илюстративен материал.
- Учебни дейности за
самостоятелно изразяване
Определят се стимули, които да предизвикат дейността
- От илюстративен материал;
материал за четене – статия , филм, писмо от приятел
- Указания относно писанията
- До редакция на вестник относно
статия
- Писане на съчинения и есета по
зададена или свободна тема.
Учебни дейности за развиване на стратегии за писане:
- Трябва да се знае за кого е
предназначен текста, трябва да е съобразен с комуникативната ситуация.
- Учениците трябва да си
направат план, да прочетат това, което са написали , за да го коригират ,
да пишат чернова, трябва да наблегнат на принципите за логическа
свързаност на текст, организиране на информация в конкретния текст, който
се пише.
Коментари
Публикуване на коментар