Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Същност, предмети и задачи на дидактиката по човекът и общество , човекът и природа и роден край .

Същност, предмети и задачи на дидактиката по човекът и общество  , човекът и природа и роден край .

   Дидактиката на човекът и обществото и човекът и природата  се отнася към системата на педагогическите науки. Тя е една от частните дидактики, която има за задача не само да конкретизира общите дидактически закономерности, но и да допринесе за тяхното обобщаване и допълване. Нейният основен предмет на изследване се явява процесът на обучение на ученици – тяхното възпитание и развитие в хода на обучението, а също и откриването на връзките между дейността на учителя и дейността на ученика, съпровождащи учебно – възпитателния процес. Тази частна дидактика изучава целите, предпоставките, методите, формите и средствата на обучението по роден край, човекът и обществото и човекът и природата в началното училище. Тази цел се реализира с помощта следните основни задачи:

  1. Да изясни научните основи, които използва. Да отрази взаимоотношенията между науката и учебния предмет.
  2. Да определи методите, с които си служи.
  3. Да изследва мястото и функциите на учебния предмет роден край, човекът и обществото и човекът и природата  в учебно – възпитателната дейност в началното училище.
  4. Да изясни особеностите на учебния процес, да очертае характера на учебно – възпитателната дейност по роден край, човекът и обществото и човекът и природата .
  5. Да определи основната цел и конкретните задачи на обучението по роден край, човекът и обществото и човекът и природата. Да разработи критерии за определянето на учебните цели.
  6. Да очертае рамките на учебното съдържание по роден край, човекът и обществото и човекът и природата  и да подбере най – подходящите принципи за неговото структуриране.
  7. Да изясни връзката между общодидактическите изисквания и специалнонаучните гледни точки.
  8. Да изясни конкретното проявление на дидактическите гледни точки в хода на учебно – възпитателната работа, а също така да потърси специфични принципи, свързани с обучението по роден край, човекът и обществото и човекът и природата .
  9. Да изследва възпитателните измерения на учебния процес.
  10. Да очертае спецификата на използване на методите на обучение.
  11. Да изследва проблема за възникването на идеята за запознаване на учениците със социалната и природна среда, да проучи периодите в нейното развитие, да проследи етапите в нейното практическо приложение

Коментари