Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Дидактика на Човекът и обществото и Човекът и природата като педагогическа наука – предмет и задачи, връзка с другите науки

Дидактика на Човекът и обществото и  Човекът и природата като педагогическа наука – предмет и задачи, връзка с другите науки

   Дидактиката на човекът и обществото и човекът и природата  се отнася към системата на педагогическите науки. Тя е една от частните дидактики, която има за задача не само да конкретизира общите дидактически закономерности, но и да допринесе за тяхното обобщаване и допълване. Нейният основен предмет на изследване се явява процесът на обучение на ученици – тяхното възпитание и развитие в хода на обучението, а също и откриването на връзките между дейността на учителя и дейността на ученика, съпровождащи учебно – възпитателния процес.Тази частна дидактика изучава целите, предпоставките, методите, формите и средствата на обучението по роден край  (роден край), човекът и природата  и човекът и обществото в началното училище. Тази цел се реализира с помощта следните основни задачи:

  • Да изясни научните основи, които използва. Да отрази взаимоотношенията между науката и учебния предмет.
  • Да определи методите, с които си служи.
  • Да изследва мястото и функциите на учебния предмет роден край, човекът и обществото и човекът и природата  в учебно – възпитателната дейност в началното училище
  • Да изясни особеностите на учебния процес, да очертае характера на учебно – възпитателната дейност по роден край, човекът и обществото и човекът и природата .
  • Да определи основната цел и конкретните задачи на обучението по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата . Да разработи критерии за определянето на учебните цели.
  • Да очертае рамките на учебното съдържание по роден край, човекът и обществото и човекът и природата  и да подбере най – подходящите принципи за неговото структуриране.
  • Да изясни връзката между общодидактическите изисквания и специалнонаучните гледни точки.
  • Да изясни конкретното проявление на дидактическите гледни точки в хода на учебно – възпитателната работа, а също така да потърси специфични принципи, свъчовекът и обществотоани с обучението по роден край, човекът и обществото и човекът и природата .
  • Да изследва възпитателните измерения на учебния процес.
  • Да очертае спецификата на използване на методите на обучение.
  • Да изследва проблема за възникването на идеята за запознаване на учениците със социалната и природна среда, да проучи периодите в нейното развитие, да проследи етапите в нейното практическо приложение.


        Връзка на дидактиката на човекът и обществото и човекът и природата  с другите науки


   Чрез своите изследователски и учебни задачи дидактиката на човекът и обществото и човекът и природата  заема специфично междинно положение между социалната наука и дидактиката, но тя е и тясно свързана  и с редица други науки.

      Дидактиката на човекът и обществото и човекът и природата  има интеграционни функции. Тя взаимства знания и изследователски методи от различни научни дисциплини. За реализиране на своите задачи тя използва научните обобщения  и изводи на редица науки. Съчетава знания от областта на педагогиката, психологията, философията, биологията, историята, географията, анатомията на човекът , геологията, астрономията, етнографията и др.

       Особено тясна е връзката на дидактиката на човекът и природата  с биологията и нейните дялове. В учебното съдържание са включени данни от ботаниката, зоологията, физиологията, а също така съществува връзка и между дидактиката на човекът и обществото и човекът и природата  с  екологията, фенологията (наука за закономерностите в сезонното развитие на живата природа във връзка с екологичните особености). Дидактиката на човекът и обществото и човекът и природата  има връзка и с физиката и химията, тъй като учениците се запознават с химични и физични явления. 


Коментари