- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Теорията за решаване на изобретателски задачи като средство за формиране на математически способности у децата от предучилищна възраст
- Получаване на връзка
- X
- Имейл
- Други приложения
Теорията за решаване на изобретателски задачи образованието се явява един от моделите на перспективно образование. Теорията за решаване на изобретателски задачи , възникнала в СССР в края на 40-те години с усилията на водещия руски учен, изобретател, писател-фантаст Хенриха Саулович Алтшулер (Алтов), и се явява само по себе си уникален инструмент за раждане на нетривиални идеи, развитие на творческото и силно мислене, формиране на творческа личност и колектив, доказателство за това, че в творчество може и е нужно да се обучават децата.
Една от основните задачи на предучилищното образование е математическото развитие на детето. То не се свежда до това, да го научим да смята, измерва и решава аритметически задачи. То е още и развитие на способността да вижда, да мисли нестандартно, да открива в окръжаващия го свят свойства, отношения, зависимости, умения да «конструира» от тях предмети, знаци и думи.
Особена роля в това отношение може да изиграе технологията ТРИЗ (теория за решаване на изобретателски задачи). Внедряването на иновационната технология в образователния процес в детската градина е важно условие за постигане на ново качество на предучилищното образование в процеса на реализация на държавните образователни изисквания.
Игрите по технологията ТРИЗ, използвани в предучилищна възраст за формиране на математически представи, въвлича децата в приказен свят и незабелязано за тях развиват мисленето и математическите способности.
1. Игри за определяни линията на развитие на обекта
“ Какво е било – какво е станало“ (над 4 год.)
Въпрос: Беше числото 4, а е станало числото 5.
Въпрос: Какво трябва да се направи, за да се получи числото 5?
Дете: 4+1=5
Въпрос: Беше числото 4, а е станало числото 3.
Въпрос: Какво трябва да се направи, за да се получи числото 3?
Дете: 4-1=3
При уточняване на понятията относно размера
Въпрос: По-рано това е било малко, а е станало голямо.
Д: Човекът е бил малко дете, а е станал възрастен и висок.
Въпрос: Това по-рано е било голямо, а е станало малко.
Д: Бонбонът, когато го ядат става малък; самолетът, когато е на земята е голям, а когато излита – става все по-малък и по-малък.
2. Игри за откриване на над-системни връзки.
„Къде живее? “ ( 3 год.) .
Въпрос: В кои предмети в нашата група живее правоъгълникът?
Дете: В масата, в шкафчетата, на моята блузка, на пода.
3.“Дядовата ръкавичка“ ( 4 год.) .
Правила на играта:
На децата се раздават различни предметни картинки. Едно дете (или възпитателя в малка група) изпълнява ролята на водещ. Седи в „ръкавичката“. Всеки, който иска да влезе в нея трябва да каже, по какво неговият предмет прилича на предмета на водещия или се различава от него. Ключови думи: „Чук – чук. Кой живее тук? „.
(При затвърдяване на геометрични фигури).
Дете: Чук-чук. Аз съм триъгълникът. Кой живее в тази ръкавичка? Пуснете ме при вас.
Въпрос: Ще те пуснем, ако кажеш, по какво ти, триъгълникът приличаш на мен, квадратът.
Дете: Ние сме геометрични фигури. Ние имаме ъгли и страни. Ние правим света разнообразен.
Дете: Чук – чук. Аз съм кръгът. Пуснете ме при себе си.
Въпрос: Ще те пуснем, ако кажеш, по какво ти, кръгът се отличаваш от нас (триъгълникът и квадратът).
Дете: Аз нямам страни и ъгли. Затова мога да се търкалям, а вие не.
4. Логическите блокчета на Денеш.
Една от разновидностите на математическите игри по технологията ТРИЗ се явява развиващата игра с блокчетата на Денеш
Логическите блокчета на Денеш са абстрактно – дидактично средство. Това е набор от фигури, различаващи се една от друга по цвят, форма, размер и дебелина.
Логическите блокчета на Денеш позволяват да се моделират множества със зададени свойства, например да се създават множества от червените блокочета, квадратните блокчета и др. Блокчетата може да се групират, а след това и класифицират по зададено свойство: разделяне на блокчетата на групи по големина (големи и малки, по цвят (червени и не червени) и др. По-нататък пред децата могат да се разкрият и по-сложни операции с множества (обединение, включване, допълнение, пресичане).
Така, играейки с блокчетата, детето се приближава към разбирането на сложни логически отношения между множествата. От игрите с абстрактни блокчета децата с лекота и удоволствие преминават към игри с реални множества, с конкретен «жизнен» материал.
Коментари
Публикуване на коментар