Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Беседата като метод за обучение, използван при поднасяне на учебното съдържание в обучението по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата

Беседата като метод за обучение, използван при поднасяне на учебното съдържание в обучението по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата
 Най-често използвания в обучението по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата словесен метод е беседата. 

  По време на беседата на базата на личния опит на учениците и комплекс от зададените от учителя въпроси, се достига до новото знание, разкриват се съществуващи закономерности, формулират се обобщения и изводи.

   Честата употреба на този метод е обусловена от факта, че голяма част от изучаваната тематика е близка до сетивно-познавателния опит на малките ученици.

   Беседата има редица предимства в сравнение с останалите словесни методи. Нейното използване разкрива богати възможности за стимулиране на детската познавателна активност. Изгражда се мотивация за изразяване на собствено мнение, за изказване на предположения, за обобщаване и използване на наличните знания в нови учебни ситуации. 

   Съществуват богати възможности за прилагането на беседата в обучението по околен свят в І и ІІ клас. Използвайки предварителните знания на децата учителят може да обърне внимание на представителите на растителния и животинския свят, на промените, които настъпват с природата през различните сезони.

   В обучението по околен свят или по  човекът и природата се провежда на базата на извършени наблюдения сред природата. По този начин се преподават и затвърдяват знанията за характерните белези на природни обекти от различни екосистеми, за периодичните явления в природата. Използвайки резултатите от непосредственото наблюдение на децата, учителят обогатява познанията на учениците, обсъжда причините за настъпилите промени в природната среда. При това съчетаване на беседата с наблюдението се създават условия за осмисляне на учебната информация.

   Беседата се провежда и на базата на резултати от проведени опити. В обучението по околен свят и  човекът и природата учителят извършва опити, за да демонстрира определени свойства на въздуха и водата, да докаже необходимостта от някои условия на живот за съществуването на живите организми. Съчетанието на беседата с експеримента дава възможност на учениците да възприемат и разберат поднесената информация, да овладеят трайно новите знания.

   Методът беседа намира приложение във всички типове уроци. Той има водеща роля не само в урока за нови знания, но и по време на уроците за затвърдяване, за обобщаване на знанията, при лабораторните уроци, при комбинираните уроци.

   По време на беседата учителят получава обратна информация за знанията на учениците. Той има възможност да фиксира резултатите от познавателната дейност на децата, да установи обема на техните знания. Създава се предпоставка да се проследят индивидуалните възможности на малките възпитаници и трудностите, които те срещат при възприемането на учебната информация. Затова в обучението по роден крой, човекът и обществото и човекът и природата този метод често се използва за проверка   на знанията на учениците от началното училище. По този начин контролът и проверката от страна на учителя протича неусетно и не създават напрежение и отрицателни емоции у децата.


Коментари