Структура на урока по литература

Екскурзията в часовете по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата

 

Екскурзията в часовете по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата

 В основата на съвременната образователна класно-урочна  система в училището основна  форма на обучение е урокът. Учебният процес по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата се осъществява чрез различните форми на урокът – урок-лекция,урок-беседа,урок-екскурзия ,практически урок и др.- които са свързани и придават единство на този процес.               Екскурзията е “такава форма на обучение, при която учениците непосредствено изучават предметите и явленията в тяхната естествена среда” . Непосредственото изучаване на предметите и явленията правят екскурзията разнообразна, интересна и желана форма на урочна дейност. В обучението по околен свят,  човекът и обществото и човекът и природата екскурзията  има особено силно влияние върху учениците поради непосредствеността на усвояване на материята – природни явления, забележителности и д.р. 

   Образователното значение на екскурзията  се проявява в няколко направления:

  • знанията се придобиват при естествени условия;
  • добива се богат илюстративен материал чрез наблюденията;
  • явленията се възприемат в тяхната цялост;
  • събира се богат материал за по-нататъшна работа в калс;
  • въздейства благоприятно чрез голямото разнообразие на впечатленията.

   Екскурзията  има голямо значение за свързване на теорията с практиката. Съвременните методи на обучение толерират всички форми на обучение, които реално свързват информацията, получена по време на урок, и реалността, а именно тези качества се съдържат главно в екскурзията .

       Обучаваща функция на екскурзията  

   Обучаващата функция на екскурзията в часовете по  околен свят, човекът и обществото и човекът и природата с предоставяне и усвояване на знания за заобикалящата среда – природата  и явления, взаимовръзки и взаимодействия, забележителности. Предлага възможност за усвояване на нови знания и свързването им с вече придобити такива непосредствено и чисто практически онагледено. Създават се ценни връзки между знания, умения и навици, неосъществими в класната стая. По време на екскурзията се затвърждават и обогатяват вече придобити знания. Например знанията за природните промени през пролетта могат лесно да бъдат разбрани чрез онагледяване по време на кратка екскурзия до близкия парк  , където всяко дете може директно и лично да се запознае с тях. Лесната усвоимост на материала по време на урок-екскурзия  се обуславя главно от факта, че знанията са непосредствено свързани с нагледни примери, а усвояването е много по-лесно когато в процесът  участват всички сетива.

   Екскурзията, освен онагледяване на изучавания материал, дава възможност на учениците да усвоят умения за познаване на природата, необходими в ежедневието. Уменията за наблюдение, ориентиране, анализ и сравнение , силно се развиват и активно се прилагат по време на урокът-екскурзия.  

Възпитателна  функция на екскурзията

По време на екскурзия се създават редица възможности за възпитаване на различни качества, умения и чувства у учениците. Например екскурзията до забележителни места из родината доближават децата до историята и подвизите на нашите деди и възпитават обич и почит към отечеството. Както и  всеки досег с природата улеснява екологичното възпитание на детето. Факт е, че всяка тревичка и дръвче са живи и ако не се пазят, умират и изчезват. Връзката на човек с природата се показва лесно и достъпно по време на урок-екскурзия и трябва да се използва , за да се убеждават децата колко важна и крехка е природата и как да я пазим и да живеем в нея без да я рушим.

   Възпитават се множество сетива – слух, обоняние, зрение. С помощта им децата разбират теоретичните познания, усвоени до този момент в класната стая. Чувството за ориентираност в среда трябва да се стимулира. Мисленето (анализирането и обобщаването) е основна част от дейността по време на екскурзия – обсъждането и обобщаването на информация между учениците, обмен на мнения и мисли. Задаването на задачи за откриване на различни белези и взаимовръзки между различните природни явления и елементи развива логическото мислене у децата и създава среда за по-честата му употреба в учебния процес.

   Събуждане на интереса към околоната среда и нейното опазване е основна задача на екскурзията  по човекът и природата. Чрез наблюдението на явления, растения, животни и връзките между тях, трайно се създават впечатления , които посредством онагледяване ( усвояване чрез няколко сетива) стават трайни и стабилни знания. Развива се познавателния интерес у децата , желанието да се доближат лично до изучаваната материя, като това прави разбирането и  по-лесно и по-интересно.

Приложение на екскурзията в часовете по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата

   За осъществяване на успешен урок-екскурзия трябва първо учениците да са добре запознати с целта на тази екскурзия. Необходимо е добре да се разясни, че в основата на урокът-екскурзия стои познавателната цел – усвояване и затвърждаване на знания , а не разходка или почивка. Необходима е добра дисциплина и дори да се прилагат игри като спомагателно средство на учебния процес, трябва да се наблегне на познавателната функция на екскурзията.
   В педагогиката има различни класификации на екскурзията – в зависимост от сезона, от средата, от тематиката, от продължителността.

Екскрзите свързани определен сезон и неговите природни особености, са типични за заниманията по човекът и природата. Чрез тях децата лично се убеждават в промените, свързани с природните кръговрати и научават особености в поведението на растенията и животните спрямо тези промени. Всеки урок сред природата впечатлява силно малките ученици и създава трайни впечатления у тях. Достъпни са кратките екскурзии  до близкия парк  , градина, гора, ферма, където децата могат да се запознаят с различните видове екосистеми и взаимоотношенията в тях, както  и ролята на човекът в опазването им.

   Програма по природознание в 3 и 4 клас включва запознаването с различни растителни и животински видове, които се запомнят от децата лесно и непосредствено по време на екскурзия. За това в 3 и 4 клас екскурзията е необходима част от обучението по природознание.

   Има различни възможности за времето за провеждане на екскурзията. Тя може да се проведе преди или след вземане на нов материал, свързан с темата на екскурзията. И в двата случая темата е определяща за мястото на провеждане на екскурзията.

   В 1 и 2 клас екскурзиите могат да са по-често по околен сват  поради запознаването с растителния и животинския свят в тези класове. Докато в 3 и 4 клас започва активно обучение по човекът и обществото и човекът и природата с географията и историята на България. Тези предмети стават неустоимо интересни за учениците посредством екскурзията поради непосредствеността на поднасяне на информацията – заставане пред кралски дворец или паметник на голямо събитие оставя трайни спомени у детето. Географските екскурзии спомагат за изграждане на представи за географската организираност на света около нас – град, село, район, гора, поле и т.н. Също така децата се запознават с трудовата дейност на човекът и как тя влияе на природата около нас. Трудовите екскурзии са също много увлекателни за учениците и дават поводи за много коментари и заключения. 

   Материалът по  околен свят, човекът и обществото и човекът и природата предоставят възможност за провеждане на многобройни уроци – екскурзии  които да подпомогнат процеса на обучение. Добре е преподавателя да има план на екскурзията , посредством който да може да разредели правилно учебният материал и да се съобрази с климатичните условия за провеждането на всяка екскурзията. Планът се съобразява с годишният учебен план за съответният клас. Преподавателя предварително посещава мястото на екскурзията като набелязва основните моменти и места за спиране, наблюдение и коментар. Подготвя учебния материал, който трябва да поднесе и въпросите , с които ще провокира учениците да разсъждават. Посредством разказ учителя въвежда учениците в темата. Чрез обяснения и наблюдение учениците усвояват материята . Наблюдението е основно средство за обучение по време на екскурзия. Има възможности за употреба и на игрови методи.   Чрез зададени въпроси и задачи се затвърждават и обобщават нови и стари знания и умения. 

   Екскурзията като организационна форма на обучение е широко приложима в началния етап на обучение по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата поради нейната достъпност и висока информативна стойност. Нейната ефективност улеснява работата на учителите и създава неизмерим интерес у учениците, което обуславя и нуждата от честата и употреба в учебния процес. И макар организирането на екскурзия да е трудоемко и свързано  със средства  мероприятие и огромна бумащина , то се оказва най-забавно и достъпно средство за развиване на детското мислене и интерес към обучението. 


Коментари