Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Нагледни методи при обучението по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата

Нагледни методи   при  обучението по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата

   Нагледните методи имат основно място в обучението по по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата. Те се използват паралелно със словесните методи и представляват тяхно важно допълнение. Те позволяват на учениците да придобият визуална представа за изучаваните обекти.

Наблюдение

   Наблюдението представлява целенасочено възприемане на характерните белези или свойства на предметите, или явленията от околната действителност. Използването на този метод дава възможност за стимулирането на някои познавателни способности у учениците. Развива се детското внимание, наблюдателност. На основата на резултатите от наблюденията учениците анализират, сравняват наблюдаваните обекти.             

   Наблюдението може да се използва в различни варианти – преди, по време или след урока, посветен на дадена тема. В повечето случаи най-подходящото е наблюдението да се провежда преди урока, за да може учителят при преподаването на новите знания да се опре на нагледната информация, събрана от учениците. 

   Наблюденията, провеждани в класната стая, дават възможност на учениците да разглеждат внимателно обекта, да се запознаят с неговите съществени белези. Тук всеки ученик може да разполага със собствен екземпляр, което позвалява по-подробно и по-точно да бъдат възприети признаците на обекта. 

    При извършването на наблюдение извън рамките на класната стая основна задача на учителя е да покаже обекта, за да могат учениците да го възприемат в неговата естествена среда. Децата трябва да открият изучавания обект и да го разграничат от останалите. В същото време наблюдението сред природата позволява на малките ученици да възприемат разглеждания обект като елемент от екосистемата, която той обитава. Умелото съчетаване на наблюдението в класната стая и на наблюдението сред природата е предпоставка за запаметяването и осмислянето на поднасяната учебна информация. 

   С помощта на този метод на обучение у учениците се формират редица умения, а именно да се наблюдава определен обект, да се анализират неговите основни белези, да се отделят съществените от несъществените характеристики на обекта, да се извършва съпоставителен анализ на два обекта, да се определят типичните проявления на дадено явление, да се отразяват резултатите от наблюдението.

   В повечето случаи наблюдението се съчетава с други методи. Обикновено то върви ръка за ръка със словесните методи, като разказ, обяснение или беседа. Във връзка с някои теми от учебното съдържание по природознание то може да се съчетае и с практически методи, като експеримент или упражнение.

  Демонстрация

   Демонстрацията е метод, който дава възможност да се съчетае словото с нагледността. Осъществява се паралелно с разказа или обяснението на учителя.

   Същността на този метод е свързана с демонстрирането на разнообразни нагледни средства – естествени или илюстративни. 

   Необходимостта от използването на демонстрацията, както и на нагледните методи като цяло, се обуславя от факта, че в хода на обучението по околен свят, природознание и родинознание учениците получават сведения за редица непознати обекти и техните свойства, за проявата на някои природни явления. Това поставя изискването за използването на нагледна опора на словото на педагога, която да подпомогне формирането на представи и понятия за изучаваните обекти и явления. Демонстрираните нагледни средства трябва да отразяват точно характерните белези на изучаваните предмети. 

    Демонстрацията намира приложение не само при поднасянето на новите знания. Тя се използва и при затвърдяването и обобщаването на знанията. Този метод на обучение има място във всеки етап от хода на урока. 


Коментари