Структура на урока по литература

„Партньорската работа” в обучението по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата


„Партньорската работа” в обучението по  околен свят, човекът и обществото и човекът и природата
Наред с фронталното обучение в началното училище се използва „Партньорската работа” игруповото обучение. Те намират широко положение при запознаването на малките ученици с природната и обществената среда.

   Под „Партньорската работа” се разбира обикновено краткотрайна съвместна работа на двама ученика. Тя често се определя като предварителен подготвителен етап на груповото обучение. Но партньорската работа може да бъде и напълно самостоятелна работа, като се изхожда от факта, че има задачи чието изпълнение е свързано с работата на двама души.

   В началото, когато учителят въвежда „Партньорската работа” в обучението по  околен свят, човекът и обществото и човекът и природата е необходимо да се съблюдават приятелските взаимоотношения между децата. По – късно с придобиването на умения за съвместна работа, партньорите могат да бъдат подбирани от „педагогическа гледна точка”. Необходимо изискване при формирането на тази миниатюрна група е равнището на знанията и уменията на партньорите да бъде еднакво. Колкото по – големи са различията в постиженията на учениците, толкова повече партньорската работа се превръща в „помощно обучение”, при което единият ученик изпълнява функциите на учител и помощник. Времето предвидено за партньорска работа в началното училище не бива да надхвърля 10 минути.

   Обучението по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата предоставя многообразни възможности за провеждане на партньорска работа. Това се дължи на разнообразието на тематиката, заложена в основите на учебното съдържание на тези учебни предмети. От една страна партньорската работа създава възможност за повторение и затвърдяване на знанията на учениците, за формирането и усъвършенстването на познавателни, практически  и организационни умения. От друга страна учениците придобиват умения да общуват с партньора, да споделят и разискват идеи, да търсят правилния вариант за решаване на задачата, да си помагат.


Коментари