Структура на урока по литература

Практически методи при обучението по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата

   Практическите методи имат важно значение за осъществяването на обучаващата функция на урока и по-точно за формирането на редица практически умения у малките ученици. Те се използват в съчетание с други методи на обучение. 

Практически методи  при  обучението по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата

Експеримент  

   Практически метод, който постоянно присъства в обучението по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата е експериментът. Използва се за възпроизвеждане в лабораторни условия на определено природно явление. Той е необходим при запознаването на учениците със свойствата на телата и веществата, при изясняването на понятията „агрегатни състояния на веществата” или „кръговрат на водата в природата”. Този метод намира приложение и при доказването на неразривната връзка между живата и неживата природа  и по-точно за посочването на ролята на светлината, водата и въздуха за живота на растенията. Различни експерименти се извършват и във връзка с темата за свойствата на въздуха, водата, почвата, магнита. 

   С помощта на този метод учениците могат да проследят фазите в развитието на организмите, измененията, които настъпват с тях при промяната на условията на живот.

   Извършването на всеки експеримент се предшества от инструктаж за последователността на неговото провеждане, за условията за безопасност при изпълнението му. Необходимо изискване при провеждането на експеримента е той да е достъпен и резултатите от него да бъдат ясно видими от всички ученици. 

   Именно с помощта на експеримента учителят би могъл да демонстрира и докаже съществуването на някои явления, да обясни причините за тяхната поява. Чрез този метод в класната стая могат да се възпроизведат редица явления, които учениците трудно биха могли да наблюдават в природата.

   Създава се възможност за стимулиране на детската познавателна активност. Експериментът като метод има задачата не само да разкрива нови знания, но и да развие детската наблюдателност. Вниманието на учениците се насочва към издирването на причинно-следствените връзки между дадени явления, към формулирането на изводи.

   Упражнение 

   Упражнението като метод на обучение се използва във връзка с единични теми от учебното съдържание и има значение за формирането на някои практически умения, при работа с географската или историческата карта, при измерването на температурата на въздуха или водата, при работата с компас, при измерването на пулса и др.

   С помощта на упражненията се уточняват и затвърдяват знанията, създават се умения за измерване, за ориентиране в посоките на света, за работа с лабораторни уреди и др.

   Методите работа с учебника и използване на исторически източници се включват към групата на практическите методи. В някои случаи те могат да бъдат условно обособени и в отделна група – текстови методи. 

Работа с учебника и учебната литература

   Този метод намира особено широко приложение в І и ІІ клас. Тук неговото приложение се характеризира със своя специфика. Поради факта, че учениците все още не са овладявали напълно и усъвършенствали техниката на четене, учебниците по околен свят съдържат предимно илюстративен материал. Текстът не е обемист, а по-скоро представлява допълнение към картините. По тази причина учебникът  за І клас изпълнява предимно функциите на картинна книга, съдържаща рисунки, игри, задачи, които могат да се използват като допълнение към работата на учителя в клас.

   Работата с учебника във ІІ, ІІІ и ІV клас придобива нов смисъл с усъвършенстването на уменията за четене на учениците. Тук учебникът и учебните помагала изпълняват своята класическа функция. Те съдържат текст, от който учениците могат да черпят информация по време на урока. Те представляват източник на любопитни данни, включени като допълнение към темите. 

   Използвайки този метод, учителят може да насочи вниманието на учениците към въпроси или задачи, записани в учебника.  

   Работата с учебника се използва и след поставянето на проблемни въпроси и познавателни задачи. В тези случаи учителят насочва учениците към учебника, за да проверят истинността на своите твърдения.

   Работата с ученика може да се използва умело и по време на самостоятелната работа на учениците, а именно във връзка с попълването на таблица или съставянето на схема по данни от текста, при изпълнението на достъпни опити или наблюдения, при решаването на познавателни или практически задачи. 

   Използването на метода работа с учебника дава възможност за формиране у учениците на умения за самостоятелна работа с книгата.

Използването на исторически източници 

   Този метод намира ограничено приложение в обучението по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата Това се дължи не само на факта, че техниката на четене през първите години на обучението не е усъвършенствана, но и на трудностите, които учениците срещат при възприемането на историческите факти. Приложението на този метод става възможно едва в ІІІ и най-вече в ІV клас. 

   Използването на исторически източници разнообразява урочната работа, намира приложение и при самостоятелната работа на учениците и създава интерес към изучаваната тематика. С неговата помощ учениците се убеждават в достоверността на изложените от учителя факти. Значението на историческите източници не се изчерпва с това, че чрез тях учениците достигат по-лесно до историческата истина. С тяхна помощ учениците се пренасят мислено в миналото, създават се образни представи за историческите събития.

   Историческите източници, които биха могли да послужат като основа за разказа на учителя са археологически паметници, етнографски материали – те могат да се наблюдават по време на учебна екскурзия до паметници на архитектурата, археологически разкопки, до историческия, археологическия или етнографския музей. 

   Подходящи за начална училищна възраст са и не много обемисти и достъпни исторически източници с „литературно-публицистичен” характер, които създават емоционална атмосфера и въздействат върху чувствата на учениците.  

   Приложението на този метод е предпоставка за стимулирането на детската любознателност и познавателна активност. С негова помощ учениците се насочват към издирването на доказателства по определена теза, към разкриването на причинно-следствените връзки между историческите събития и явления, към формулирането на обобщения и изводи във връзка с поставен проблем. 

   Описаните методи само условно биха могли да се причислят към споменатите групи. По време на обучението по околен свят ,човекът и обществото и човекът и природата те се използват в различни комбинации, редуват се , допълват се помежду си. Това дава възможност за по-достъпното поднасяне на учебната информация, за трайното усвояване на знанията, за стимулирането на детските интереси, за разнообразяването на урочната работа. 


Коментари