Подготовка на урока по литература

Самостоятелната работа в обучението по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата

 

Самостоятелната работа в обучението по околен свят, човекът и обществото и  човекът и природата

 Използването на самостоятелната работа в учебния процес улеснява реализирането на дидактичните и възпитателни задачи, поставени в началното училище. В дидактиката се срещат различни определения на самостоятелната работа. Например Б. П. Есипов характеризира самостоятелната работа по следния начин:

  • Това е такава дейност, при която учениците съзнателно полагат умствени или физически усилия.
  • Учениците се стремят съзнателно да постигнат определени познавателни резултати.
  • Цялата учебно – познавателна дейност, както и всички трудности, които се срещат по пътя на изпълнението и учениците трябва да преодолеят самостоятелно, без непосредствената помощ на учителя.
  • Самостоятелната работа, както и всяка друга учебно – познавателна дейност се осъществяват под ръководството на учителя.

Според И. И. Малкин класификацията на самостоятелната работа на учениците е следната:

  1. От репродуктивен тип
  2. С познавателен изследователски характер
  3. От творчески тип
  4. От познавателно – практически тип

   В други класификации видовете самостоятелна работа се групират въз основа на нейното дидактическо предназначение, а именно на самостоятелната работа:

  1. За получаване на нови знания
  2. За прилагане на знанията
  3. За повторение на знанията
  4. За проверка  и оценка на знанията, уменията и навиците.

   Използването на самостоятелната работа в обучението  по околен свят, човекът и обществото и  човекът и природата има значение за стимулирането на познавателната активност на учениците от начална училищна възраст. С помощта на самостоятелната работа се реализира принципа за индивидуален подход в обучението.


Коментари